Men hver fjerde nordmann sikler på en elbil selv

MANGE FORDELER: Ikke alle nordmenn synes det er like greit at elbiler, som dyre Teslaer, får så mange fordeler i forhold til andre biler. Som å kunne kjøre i kollektivfeltet. Foto:Krister Sørbø,VG

Ny undersøkelse: Vi er irriterte på alle fordelene elbilene får

Null bompenger, ingen moms eller engangsavgift og fritt leide i kollektivfeltet: Elbil-godene får andre bilister til å se rødt.

Artikkelen er over fem år gammel

I tillegg nyter elbileierne godt av gratis parking- og lading på kommunale parkeringsplasser samt kraftig redusert årsavgift.

Irriterte

Da er det kanskje ikke så rart at 34 prosent av oss er irritererte over alle fordelene de får og hvor mange slike biler det er blitt. Det viser nemlig en landsrepresentativ undersøkelse som Yougov har gjort på oppdrag av If (Yougov er et analysebyrå der deltakerne i undersøkelsene er selvrekruttert via internett, red.anm).

Samtidig ser et overveldende flertall, 65 prosent, ut til å støtte myndighetenes avgiftspolitikk. De er iallefall ikke irriterte på elbileierne.

Forklaringen på at del irriterer seg er kanskje at Tesla-salget har eksplodert og det ikke lenger er små Buddyer som suser forbi i kollektivfeltet, men biler man gjerne kunne tenkt seg selv.

- Det som en gang var en idealist-doning har nå blitt litt mer et leketøy og statussymbol, og det er nok det som slår ut her, sier Ifs informasjonsdirektør Jon Berge.

- På morgenkvisten kan du omtrent gå tørrskodd fra Nesøya og inn til Oslo sentrum på taket av Teslaer, legger han til.

Over 5000 Teslaer på veien

Så har da også Tesla-salget økt kraftig.

I slutten av juni var det 5215 Teslaer på norske veier mot bare 91 stykker i samme periode året før, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV.)

Totalt ruller det over 30.000 elektriske personbiler i kongeriket, noe som er mer enn en dobling sammenlignet med ett år før.

Merket som har flest elbiler i Norge er Nissan med sine 12 796 personbiler per utgangen av juni i år.

Mange negative til elbil i kollektivfelt

Ifølge undersøkelsen er hele 41 prosent av de spurte uenige i at elbiler kan kjøre i kollektivfeltet og like mange er negative til at de kan parkere og lade gratis på kommunale p-plasser.

Etter at Statens vegvesen har gjennomført en telling av antallet elbiler i kollektivfeltene rundt Oslo, ble det avdekket at det daglig kjørte om lag 1.350 elbiler, 120 busser og 100 drosjer i kollektivfeltet.

Men tidligere denne måneden sa Samferdselsbyråd Guri Melby (V) i Oslo at det ikke er aktuelt å nekte elbilene adgang til kollektivfeltene i byen.

Gjennom Stortingets klimaforlik ble de politiske partiene, unntatt FrP, enige om å beholde elbilfordelene frem til en ny vurdering i 2017, eller til antallet elbiler oversteg 50.000.

- Er vi surmaga?

- Vi har kost oss litt med idealisten som har sittet og frosset i en Buddy når du selv står stille i kø mot jobb. Men når det kommer en forbi i en kjempefart i en bil som du selv har lyst på, vekker det primitive følelser, mener Berge i If.

Diskutér i kommentarfeltet.

Mer enn én av tre spurte synes også det er urettferdig at elbilistene slipper moms og engangsavgift i tillegg til at de også får redusert årsavgift.

For mens vanlige bilister må hoste opp 2995 kroner i årsavgift til staten slipper elbileierne unna med 425 kroner.

Engangsavgiften betaler du til staten ved kjøp av ny bil. Den består blant annet av en gitt avgift for antall hestekrefter, CO2-utslipp, vekt og NOx-utslipp. Avgiftsandelen av nybilprisen ligger gjerne på mellom 20-40 prosent av den totale nybilprisen.

Les også:Tall fra revidert nasjonalbudsjett viser at avgiftsfritakene til elbiler vil koste staten mellom 3 og 4 milliarder kroner i år.

Men NAF har regnet atinntektstapet til staten er større for vanlige biler enn for elbiler, blant annet som følge lavere vekt på bilene og ny motorteknologi.

Vil også ha

Men selv om en del gir uttrykk for at de synes elbileierne får for mye, er folk ikke snauere enn at de gjerne vil ha en elbil selv.

I undersøkelsen svarer nemlig 26 prosent at min neste bil - uavhengig av om den er ny eller brukt - blir en elbil. Og det er reduserte driftskostnader som veier tyngst (51 prosent) mens 45 prosent svarer «miløvennlig» som den viktigste årsaken.

- I Sverige ser du jo nesten ikke en eneste elbil, så det tyder på at man har gjort noen riktige grep her i landet for kickstarte elbilsalget, sier Berge.

Så går da også elbilsalget til himmels.

- Gedigen sukess-historie

I NAFs pågående elbilundersøkelse, hvor 25 000 foreløpig har gått inn og svart, assosierer hele 75 prosent positive ting med elbiler. Som «miljøvennlig», «stillegående» og «lønnsomt.»

- Norsk elbilpolitikk har vært en gedigen suksesshistorie, men jeg må minne om at elbiler såvidet har krøpet over én prosent av bilparken i Norge, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef hos NAF.

Hun er litt frustert over at debatten, slik NAF oppfatter den, i det siste ser ut til å handle om å finne negative ting med elbiler.

- Elbilen hadde ikke hatt en sjanse på det norske markedet uten den avgiftspolitikken vi har. Og jeg er ganske sikker på at hadde vi ikke hatt superbilen Tesla på norske veier så hadde vi heller ikke hatt et så stort innslag av misunnelse i debatten, sier Sagedal.

Hun peker på at avgiftsletten gjør det mulig for vanlige folk å kjøpe gode elbiler.

- Det skapes et inntrykk av at det er de rikeste som får avgiftslette. Men det er faktisk sånn at det er ganske mange som har råd til å kjøpe en Tesla som ellers ville kjøpt en vanlig familiebil som går på bensin eller diesel når man tar med i regnestykket at man slipper utgifter til drivstoff og bompenger, sier Sagedal. Hun mener man må opprettholde de økonomiske fordelene ved å ha elbil minst fram til 2020.

- Jo flere som kjører elbil, jo bedre blir det for alle, sier hun.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder