SKILLER SEG UT:  Denne grafen viser utslippet av NOx i laboratorium hos VTT Technical Research Center i Helsingfors. Testen er kjørt etter EU-syklusen, men i syv kuldegrader i stedet for i over 20 varmegrader som er kravet i EU-testen. Røde tall viser NOx med varm motor og blå tall med kald motor. Dieselbiler er merket med (D).
Kilde: MOTOR/NAF og Tekniikan Maillma
SKILLER SEG UT: Denne grafen viser utslippet av NOx i laboratorium hos VTT Technical Research Center i Helsingfors. Testen er kjørt etter EU-syklusen, men i syv kuldegrader i stedet for i over 20 varmegrader som er kravet i EU-testen. Røde tall viser NOx med varm motor og blå tall med kald motor. Dieselbiler er merket med (D). Kilde: MOTOR/NAF og Tekniikan Maillma Foto: ,

Test av utslipp: Dieselbiler NOx-verstinger

BIL, BÅT OG MOTOR

Dieselmotorer fra de tyske produsentene Volkswagen, Mercedes
og BMW/Mini og har til dels ekstremt mye høyere NOx-utslipp enn de fleste andre.

Publisert: Oppdatert: 28.09.15 08:47

Det viser en laboratorietest som magasinet Motor har gjennomført.

– At Volkswagen har høye NOx-utslipp kommer ikke som noen stor overraskelse på oss. Vi dokumenterte dette i vinter. Fire tyske bilmodeller overskrider grensene til dels dramatisk, sier redaksjonssjef i NAF-magasinet Motor, Rune Korsvoll.

Sammen med finske kollegaer har Motor testet NOX-utslipp med kald og varm motor. Testen er kjørt etter gjeldende EU-syklus i laboratorium, men i syv minusgrader i stedet for sommertemperatur som er EU-kravet. Av de 17 nykommerne på markedet som er med i testen, er det tre dieselbiler (se liste over bilene nederst i saken).

* Med kald motor slipper Volkswagen Passat med toliters dieselmotor ut 0,83 gram NOx per kilometer. Neste på listen er Mercedes C-klasse 220 BlueTec med dieselmotor, med 0,64 gram per kilometer. Så kommer Ford Mondeo og Nissan Qashqai.

* Med varm motor er Mercedes-dieselen den verste, med 0,65 g/km. Deretter følger BMW 218 med 0,21, Mini Cooper med 0,19 og VW Passat (0,16).

EU-kravet til utslipp på under 0,06 g/km for bensin og 0,08 g/km for dieselbiler.

Mercedes åtte ganger over

Mercedes-utslippet av NOx med varm motor er åtte ganger høyere enn EU-kravet. VW Passats NOx-utslipp er dobbelt så høyt.

– Som du ser er det ikke bare Volkswagen som hadde utslipp langt over EU-kravene. BMW 218, Mini Cooper og Mercedes C 220 lå også langt over, sier Korsvoll.

For kald motor er det ingen EU-krav, og det er her vi finner det klart største utslippet.

– Fortsatt er bensinbilene de beste, sier Korsvoll. Han understreker at dette ikke har noen direkte sammenheng med Volkswagens innrømmelse av å ha manipulert biler til å gjenkjenne når de testes i laboratorium, for å styre motoren til å gi et kunstig lavt NOx-utslipp under testingen.

– Vi har ikke noe belegg for å si at Passaten i testen er manipulert, sier han.

Det testen derimot forteller oss, er at enkelte bilmodeller ligger svært høyt med hensyn til NOx.

– Resultatene er ikke direkte sammenlignbare med EU-testen som ligger til grunn for typegodkjenningen, men tallene bilene imellom er direkte sammenlignbare, understreker Rune Korsvoll.

Med varm motor er Ford Mondeo-dieselen den beste av dieselbilene, med meget solid margin.

– Resultatene forteller også at under norske kjøreforhold slipper flere biler ut langt mer enn EU-kravene tillater.

Dette sier importørene:

– Volkswagen forholder seg til gjeldende regelverk og typegodkjenningskrav. Alle biler som skal selges i Europa inkludert Norge, må typegodkjennes og oppfylle definerte krav. Det er typegodkjenningsprosessen som bestemmer hvilket drivstofforbruk, CO 2-utslipp, NOX-utslipp etc. som oppgis for den enkelte bilmodell, sier informasjonssjef for Volkswagen i Norge, Anita Svanes.

– Det er mange faktorer som kan påvirke en test som denne. Siden vi ikke kjenner forutsetningene for og detaljene i testen det refereres til her, kan jeg heller ikke kommentere resultatene, sier kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge.

BMW Norge vil ikke kommentere resultatene før de selv har satt seg inn i rapporten, som de har bedt om å få oversendt fra NAF.

TESTBILENE:

BMW 218i Active Tourer Business

Citroën C4 Cactus 110

Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 aut. stv. Titanium

Hyundai i10 1,0

Jeep Renegade 1,4 MultiAir Limited

Kia Soul 1,6 Exclusive

Mercedes-Benz C 220 BlueTec T aut

Mini Cooper 5d

Mitsubishi Space Star 1,2 aut.

Nissan Qashqai 1,2 DIG-T 115 Acenta

Opel Corsa 1,0 T EcoFLEX Cosmo 5d

Peugeot 108 VTI 68 Allure 5d

Renault Twingo SCe 70

Škoda Fabia 1,2 TSI Style

Smart Fortwo

Toyota Aygo 1,0 VVT-i

Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG Highline

Her kan du lese mer om