PRAKTSK: Neste generasjon Impreza blir større enn forgjengeren, men er ellers lett gjenkjennelig som en Subaru. Foto: Produsent ,

«Rallybil» i ny drakt

Den tidligere rallybilen som Petter Solberg ble verdensmester i i 2003, kommer nå i en ny generasjon. Subaru Impreza skal riktignok først på veien i merkets «hjemland», USA.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det er nemlig USA som er Subarus største marked. Det var også her produsenten viste neste generasjon Impreza i påsken. Til oss kommer den tidligst i 2017.

Det er en stund siden det ble klart at Impreza ville være hovedattraksjonen for Subaru på New York International Auto Show i påsken. Signalene om at neste generasjon Impreza var på trappene, viste seg først gjennom en 5-dørs konseptbil på Tokyo-utstillingen i fjor høst, og så, noen uker senere, en sedan på LA Auto Show.

Bilen dukket ikke opp på Genève-utstillingen i mars. Her sto det nok en teaser – i form av XV Concept. Som mange vet er XV nærmest å regne som en forhøyet utgave av Impreza.

Nå er altså nye Impreza endelig avduket i amerikansk utgave, som neppe vil skille seg dramatisk fra den europeiske med hensyn til design.

Se flere bilder på BilNorge.no

Stor i USA – liten i Norge

Det er USA som er det største markedet, i 2015 ble det solgt 580.000 Subaru-eksemplarer der. «Det selges med andre ord flere Subaru i USA, enn det selges Volvo i hele verden», skriver den norske Subaru-importøren.

Her hjemme er det ikke like mye fart i Subaru-salget. Merket er Norges 22. største så langt i 2016. Fjoråret var langt bedre, da Subaru endte på 15. plass, med 3754 registrerte modeller.

Det er XV-modellen som er den mest solgte modellen hittil i år, med 89 registrerte og 76. plass på modellstatistikken, ifølge Opplynsingrådet for Veitrafikken.

Større og mer praktisk

I USA skal nye Impreza selges i to karosseriformer, som sedan og 5-dørs kombikupe, og det er sannsynligvis kun sistnevnte som etter hvert kommer til Europa.

Med en lengde på 446 cm, en bredde på 178 cm og en høyde på 146 cm er den fem centimeter lengre enn dagens modell, nesten fire centimeter bredere men så godt som identisk i høyden.

Akselavstanden er strukket med tre centimeter til 267 cm. Det bør gi rom for et enda større bagasjerom enn dagens på 380 liter (identisk med Golf).

Designmessig er bilen lett gjenkjennelig som en moderne Subaru med falkeøyne-lykter og en markant grill – elementer vi kjenner igjen fra nye Levorg.

Les også: Audi møter våren med åpen sportsbil

Moderne og sikker

Interiøret er ryddig og moderne med blant annet en 8-tommers berøringsskjerm sentralt på dashbordet. Infotainment-systemet er kompatibelt med Android Auto og Apple CarPlay.

Nye Impreza er bygget på en ny fleksibel plattform som etter hvert skal danne grunnlaget for flere av Subarus modeller. Subaru lover at kjøreegenskaper, komfort og sikkerhet har stått i fokus under utviklingen av plattformen.

Plattformen skal sørge for økning av vridningsstabilitet i karosseri og chassis, mellom 70 og 100 prosent, ifølge Subaru. Mindre vibrasjoner skal sørge for mindre støy i kabinen.

Denne bør bli midt i blinken for Norge – en ladbar Toyota Prius med vesentlig større rekkevidde enn forgjengeren

Bokser og firehjulsdrift

Bilene som vises i USA har en 2,0-liters direkteinnsprøytet boksermotor der 80 prosent av komponentene, ifølge Subaru er nye. Motoren har 152 hk og kreftene fordeles gjennom en CVT-kasse som kan styres manuelt i syv trinn via hendler på rattet.

Som i de fleste Subaru-modeller er symmetrisk firehjulsdrift standard.

Les også: Med denne BMW-en kjører du inntil fire mil på strøm

EyeSight

På sikkerhetsfronten får Impreza EyeSight – et sikkerhetssystem som før ble lansert på nye Outback. Systemet benytter kamera i frontruten som gir signaler til pre-kollisjons bremsing, adaptiv cruisekontroll og filskift assistanse.

I tillegg gir det automatisk dimming av fjernlys, og Impreza har også aktive kurvelys.

Den amerikanske utgaven av Impreza skal bygges i USA, mens de europeiske og japanske bilene trolig vil komme fra Japan.

-Vi kan dessverre ikke si noe om når nye Impreza kommer til Norge. Vi kommer naturligvis med detaljer straks vi vet mer, sier Subaru Norges informasjonsdirektør, Stian Thrane.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder