Test av Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid: Markedets SUVerent magreste

Her er SUV-en du kan plugge i stikkontakten, og som på papiret skal bruke under 0,2 liter bensin på mila.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Mitsubishi Outlander i Plug-in hybrid kan bli gjennombruddet for ladbare hybrider i Norge.

Hittil har både Opel Ampera og Toyota Prius Plug-in salgsfloppet. Mitsubishi-importøren har imidlertid klokkertro på bilen, og tror de skal selge 2000 biler neste år.

Det betyr at Outlander totalt kan begynne å puste norske bilkjøperes soleklare førstevalg i segmentet - Mazda CX-5 - i bakluken. Mazda-SUV-en leder med cirka tusen biler før nummer to på listen, Toyota RAV4.

SE FYLDIG BILDESPESIAL HER!

Bensin og strøm

Mitsubishi Outlander Plug-in er en hybrid som kombinerer el- og forbrenningsmotor - og som kan lades, både hurtig og vanlig (fem timer).

En toliters bensinmotor på 121 hestekrefter lager både strøm og kan drive forhjulene. Bilen har en elmotor koblet til forhjulene og en til bakhjulene.

Batteripakken har en kapasitet på 12 kilowattime. Det lades fort ut, men fylles i en viss grad fra regenerering og fra bensinmotoren.

Kjører du over cirka ti mil, ligner den mer en vanlig bensinbil. Med tomt batteri er likevel snittforbruket oppgitt til 0,58 liter per mil.

Selv om bilen går magert, strides de lærde om hvor smart det er å utstyre en bil med masse ekstra vekt fra to drivlinjer.

- Et stort pluss er at den kan lades og kan kjøre mye elektrisk, ideelt 52 km. Det vil du ikke oppleve i virkeligheten. Vi kjørte i nærmere tre mil på vår prøve. Fordelen er at man kan kjøre miljøvennlig på korte turer. Ulempen med den omfattende drivlinjen er at man drar på mye ekstra vekt, da øker også prisen, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen.

Styrer strømmen

Bilen kan ikke tvinges i el-modus, men er programmert til å kjøre mest mulig elektrisk før toliteren fyrer. Vi greide cirka tre mil på bare strøm.

Startprisen på den ladbare varianten er 434.900, men importøren regner med å selge mest av den bedre utstyrte Instyle+ til 459.900 kr.

Biladministrasjonsselskapet Autolease mener modellen holder seg best i bruktmarkedet med følgende ekstrautstyr/utstyrspakke:
Begge varianter er forholdsvis godt utstyrt og holder seg prosentuelt like godt i pris, men Instyle + utgaven har du det du trenger. Husk metallic lakk og tilhengerfeste (begrenset til 1500 kg) hvis du har behov for det.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder