Forsker om «Dieselgate»: Ikke overrasket over talljuks

Nye norske dieselbiler slipper ut opptil 20 ganger mer miljøgass enn det bilprodusentene oppgir. Transport økonomisk institutt gir falske utslippstall skylden for dårlig luftkvalitet i store norske byer.

  • Sverre Holm-Nilsen
  • Hanne Hattrem
  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over fire år gammel

Tirsdag ble kjent at Volkswagen har jukset med utslippstallene til mer enn 11 millioner biler på verdensbasis.

Bilgiganten har installert en programvare som trikser med det reelle utslippstallet til av klimagassen nitrogenoxid (NoX).

Bakgrunn: Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

NoX-konsekvens

Funnene i USA overrasker ikke Transportøkonomisk institutt i Norge. De har i flere år forsket på de reelle utslippstallene til dieselbiler på norske veier.

På grunn av de strenge kravene i Euro6-grenseverdien, trodde man at problemene med dårlig luftkvalitet i de store byene som følge av trafikk skulle forsvinne.

– På slutten av 1990-tallet lagde vi prognoser som indikerte at lokal luftforurensing fra biler i Norge ikke ville være noe problem i 2010. Grunnen var de planlagte og skjerpede avgasskravene til typegodkjenning av nye bilmodeller, sier Rolf Hagman, forsker ved TØI til VG.

Se detaljene: Se hva bilprodusentene gjør på bilene for å trikse medforbruket.

I 2011 konstaterte norske myndigheter at grensene for akseptabel luftkvalitet ofte ble overskredet til tross for strenge krav til typegodkjenning. TØI og NILU fikk i oppdrag å finne hva årsaken til dette var.

FORURENSING: – I kulde og køtrafikk så blir utslippene av NOx 10-20 ganger høyere enn det som står i typegodkjenningsprotokollen, sier forsker Rolf Hagman i Transportøkonomisk Institutt. Foto: Terje Bringedal , VG

Les også: Vil stenge Oslo sentrum for dieselbiler

I april i år var rapporten deres ferdig. Hagman sier at deres forskning viser de nye bilenes reelle utslippstall er langt høyere enn det som står i typegodkjenningen.

Ifølge TØI forurenser nye diesel biler mer utslipp av enn nye busser med dieselmotor. I snitt fire ganger mer.

Les også: Slik kjøres EUs «juksetest» for forbruk på biler

– I kulde og køtrafikk så blir utslippene av NOx 10-20 ganger høyere enn det som står i typegodkjenningsprotokollen, sier Hagman.

– Hva betyr dette for miljøet?

– Vi må anta at dette har betydning for lokal luftkvalitet og kan ha bidratt til luftkvalitetsproblemene vi har sett bl.a. i Oslo og Bergen vinterstid ved ugunstige værforhold, sier forskeren til VG.

Les også

  1. ** Slik startet avsløringen
    ** VW: Softwaren skal ikke påvirke oppførsel, forbruk eller utslipp: Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

    Ingen vet helt hvordan Volkswagen har trikset med utslippet, men det er trolig en koding av motorstyringsenheten som…
  2. Ford Sierra passert på historisk bilsalgliste: Mest solgt siden denne!

    Ikke siden VW Boble satt salgsrekord for hele 46 år…
  3. Tyske myndigheter skal undersøke Volkswagen-juks

    Tysklands transportminister opplyser at myndighetene skal pålegge undersøkelse av alle dieselmodeller fra Volkswagen…
  4. Bilutstillingen i Frankfurt: Her er seks biltrender å se opp for!

    FRANKFURT (VG) Induksjonslading, selvparkerende biler, og indsustrigrå lakk er trolig på vei inn.
  5. Verdens største bilmesse i Frankfurt: Sjekk bilen som har innebygd gapahuk!

    FRANKFURT (VG) I den franske konseptbilen Cactus M kan det enkle stofftaket gjøres om til et slags telt.
  6. Designer Bugatti-villaer, med sju soverom og «motorrom»

    Dubai skjuler ikke akkurat rikdommen. Og når man først har anskaffet en Bugatti, bør jo den være godt synlig for…
  7. Volvos nye luksussedan

    Her er Volvos kommende S90 – et flaggskip av en sedan som deler plattform med nye XC90.
  8. Hvis du stemmer dette partiet, kjører du sannsynligvis…

    Henger bil- og partivalg sammen? Det er i hvert fall noen helt klare tendenser.

Mer om

  1. Dieselavsløringen i Volkswagen
  2. Trafikk
  3. Miljø

Flere artikler

  1. Bilavgiftskutt kan bli utsatt

  2. Volkswagen-salget foreløpig uberørt av skandalen

  3. Innfører «hemmelig våpen» mot juks etter diesel-skandalen

  4. VW-skandalen kan endre norske bilavgifter

  5. ** Slik startet avsløringen
    ** VW: Softwaren skal ikke påvirke oppførsel, forbruk eller utslipp: Dieselskandalen: Slik kan de ha utført jukset

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder