VOLKSWAGEN FAMILIEN: Her er et knippe av bil-logoene for Volkswagens mange merker. Både Audi, Skoda og Seat bruker "juksemotoren" i tillegg til Volkswagen.Foto: AFP/FRANCOIS NASCIMBENI Foto: ,

Tilbakekalling kan ta opptil ett år: VW-eiere frykter jukse-fiksen vil gi tregere biler

Nekter å la VW endre på juksemotorene

Norsk importør: Kan gå ut over garantien

Flere amerikanske Volkswagen-eiere vil nekte å la den tyske
bilgiganten fikse på juksemotorene i bilene sine. I likhet med flere eksperter mener de at løsningen kan gi både dårligere effekt og høyere drivstofføkonomi.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Jeg elsker denne bilen. Jeg vil heller overse tilbakekallingen enn å få en bil som ikke går slik som den gjør i dag, sier en VW Passat-eier til nyhetsbyrået Reuters.

I en rekke amerikanske delstater kan nemlig ikke kunden tvinges til å få utført utbedringen som blant annet skal redusere bilens nitrogenoksid-utslipp.

Oppdater deg: Slik ble jukset avslørt

De vil ifølge nyhetsbyrået heller la bilen slippe ut lokal forurensing, opptil førti ganger mer enn det som bilen er blitt typegodkjent for, enn å få en bil med det de frykter, blir forringede prestasjoner.

Også flere norske eksperter har tidligere uttrykt at en Volkswagen løsning for å få ned disse utslippene, kan gå ut over bilens prestasjoner.

Ekspertene: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

– Forutsetter at rettede biler ikke blir får andre egenskaper

I Norge skal etter hvert 147.000 biler fra både Volkswagen, Skoda og Audi, kalles inn for å få utbedret motorjukset. Hos importøren Harald A.Møller, har de foreløpig ikke opplevd denne problemstillingen.

Sjekk listen: Se alle de Norges-rammede bilene her

– Vi forutsetter at løsningen Volkswagen AG presenterer innebærer at bilen etter oppgraderingen svarer til de egenskapene som ble lovet da kunden kjøpte den, sier informasjonssjef Anita Svanes til VG.

NORSK REPRESENTANT: Anita Svanes er informasjonssjef i Volkswagen Norge hos importøren Harald A.Møller. Foto: HARALD A.MØLLER Foto: ,

Ifølge Svanes har de ikke fått noen signaler om at kunder ikke ønsker oppgraderingen. De har heller ikke vurdert dette som noen problemstilling for øyeblikket.

– Rent generelt kan vi si at en garanti kan bli berørt i forhold til eventuelle skader og feil som oppstår som følge av at man ikke har ønsket å ta en oppgradering, sier hun til VG.

Les: Vant flere internasjonale miljøpriser med juksemotor

NAF: Det er tydeligvis ikke så enkelt

I går kveld overleverte Volkswagen sin planlagte løsning på motorstyringsjukset som kan ha rammet så mange som 11 millioner biler verden over. I brevet til de tyske veimyndighetene, KBA, skisserer Volkswagen en programvareløsning for to-liters dieselmotorene med jukseprogrammet.

Jakten på juksepaver fortsetter: Innfører «hemmelig våpen» for å avsløre juks

For de med 1,6 liters diesel kan det ifølge den tyske avisen Frankfurter Allgemeine forventes en løsning i september 2016. Det skal være hele 3,6 millioner kjøretøy som må vente ett år på løsningen.

– Utgangspunktet her er veldig enkelt. Du skal ha akkurat den samme bilen etter oppdateringen som du hadde før. Den skal akselerere like fort, ha det samme dreiemomentet og ikke bruke mer drivstoff. Det store spørsmålet folk stiller seg nå er om Volkswagen greier dette. Det er tydeligvis ikke så enkelt - det kan jo også det at de bruker et år på noen av disse utbedringene tyde på. Om de ikke greier det så kommer kravet om kompensasjon, men det får vi ta da det skjer, sier NAFs tekniske konsulent, Audun Bergerud.

Han legger til at det i teorien ikke er noe i veien for at folk kan nekte å ta imot en utbedring.

– Samtidig kan du tvinges til dette om det bevises at Volkswagens biler i Norge slipper ut ulovlig mye mer forurensing enn kravet i EU-syklusen.

Fikk du med deg denne?: Slik kan Volkswagen-skandalen ramme deg

Den norske importøren kan foreløpig ikke si så mye sikkert om hva og hvordan bilene skal fikses. Dette har de ennå ikke fått bekreftet fra Volkswagen i Tyskland.

TESTER ALLE: Miljømyndighetene i California tar biler ut av trafikk og tester for avgasser. Snart skal de også teste disse for om de har installert programvare som kan manipulere tester i laboratorier. Her er en tilfeldig VW Jetta som var inne til test da VG var på besøk i laboratoriet i El Monte utenfor Los Angeles i 2012. Foto: Hanne Hattrem, VG Foto: Hanne Hattrem , VG

– Trolig vil løsningen for tolitersmotorene kun dreie seg om en softwareoppdatering, mens det også kan være behov for bytte av en del på de øvrige motorene. Fordelingen er cirka 60 prosent to liter og cirka 40 prosent fordelt på de to andre motorene, sier informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes.

Hør: Podcasten Valebrokk & Co: «Dieselgate, skandalen som ryster oss alle»

VW-sjef oppmerksom på mulig regelbrudd i 18 måneder

Ifølge den tyske avisen Sueddeutsche Zeitung skal den tyske bilgiganten overfor dem ha innrømmet at jukseprogrammet også har vært slått på, også på dieselbiler i Europa. Tidligere har Volkswagen bare innrømmet at programmet var aktivt i USA. De har ennå ikke kommentert påstanden fra avisen om at de også har jukset aktivt også i europeiske tester.

Den amerikanske Volkswagen-sjefen, Michael Horn, har også i et skriftlig vitnemål til den amerikanske kongressen, innrømmet at han i hele 18 måneder, siden våren 2014, var klar over at de «kunne ha brutt de amerikanske utslippsreglene.»

Torsdag skal han forklare seg for nettopp den amerikanske kongressen om dieselskandalen som har rammet det som i første halvår i år, var verdens mest solgte bilmerke.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder