KLASSISK OG MODERNE: Aston Martins legendariske designtrekk er vel ivaretatt, samtidig som Vanquish fremstår som topp moderne. Foto: Produsent

Denne får mange sportsbil-hjerter til å slå raskere

I dag har Aston Martin sluppet de første bildene av sin nye sportsbil. Samtidig gjenoppliver de et ikonisk navn.

  • Terje Ringen (Bladet Bil/BilNorge.no)
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Vanquish skal modellen hete når den debuterer mot slutten av året, akkurat i tide til å markere Aston Martins 100-årsjubilum i 2013.

Oppkalt etter den britiske sportsbilen Vanquish fra 2001, har den mye å leve opp til. Men de første bildene demper i alle fall ikke entusiasmen hos denne skribenten.

SE FLERE BILDER AV DEN HER!

Ny legende

Dette er britisk sportsbil på det beste - ytelse, design og luksus i en kombinasjon få - om ingen - kan utfordre dem på.

Alternativer kan være Ferrari FF eller F12 Berlinetta. Noe rimeligere konkurrenter kan være BMW M6 når snart den kommer i ny drakt, Jaguar XK-R S, Mercedes SLS AMG, Lexus LFA og Nissan GT-R.

Nye Vanquish er bygget på en plattform av aluminium, og de fleste karosserideler er støpt i karbonfiber for å holde vekten på et lavest mulig nivå, samtidig som den strukturelle stivheten blir maksimal.

Med en lengde på 472 cm, en bredde på 207 cm og en høyde på 129 cm over en akselavstand på 274 cm kan den leveres som en ren toseter, eller 2+2 med svært begrenset baksetekomfort. Vekten er 1739 kg.

Styling-elementer som «hoftelinjen» og LED baklyktene er hentet fra superbilen One-77 som ble laget i et meget begrenset opplag med en prislapp på 1,2 millioner pund.

Legg merke til det unike koffertlokket med innebygget spoiler som bidrar til økt marktrykk ved høye hastigheter.

Typisk Aston Martin

Den nye modellen bærer samme navn som ikoniske Vanquish som var sentral i å sementere Aston Martins rykte som produsent av moderne GT-biler.

Motoren i Vanquish er en 6-liters V12 som byr på 573 hestekrefter og maks dreiemoment på 620 newtonmeter - tilstrekkelig for å gjøre null til hundre på 4,1 sekunder og oppnå en potensiell toppfart 295 km/t.

Gran Tourer

Bagasjerommet har en kapasitet på 368 liter, om det er med eller uten bakseter sier meldingen fra Aston Martin foreløpig ikke noe om.

Utstyrsnivået er selvsagt høyt, og du kan velge hvor mye hjelp du vil ha av elektronikken og for eksempel tilpasse understellet til maksimal komfort, eller maksimal sportslighet når du tar den med på en bane.

I Storbritannia starter prisene på 190.000 pund - i Norge betyr nok det en prislapp på rundt tre millioner kroner.

Les: Skoda Rapid er ikke så veldig "rapid".

Les: Snart teller helautomatiske bremsesystemer i kollisjonstester.

Samleside: Årets nybillanseringer.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder