GIKK PÅ DAGEN: USA-sjef Barack Obama tvang General Motors-sjef Rick Wagoner til å gå på dagen. Planene for å få GM på beina er ikke gode nok. Nå har bilgiganten 60 dager på seg til å komme opp med noe bedre. Aksjekursen i GM har falt med 98 prosent, fra rundt 60 dollar til 1,27 dollar i årene med Rick Wagoner i sjefsstolen. Foto: AP

Obama ga mektig bilmann sparken: Fire fatale feil felte GM-sjefen

(NTB/VG Nett) USAs president Barack Obama har underkjent General Motors' redningsplan, og tvunget Rick Wagoner til å trekke seg.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Sjefen for den amerikanske bilgiganten General Motors, Rick Wagoner, måtte i går gå av med øyeblikkelig virkning. Selskapets nestkommanderende, Fritz Henderson tar over jobben som en av verdens mektigste billedere.

Nyheten kom bare timer før president Barack Obama skulle presentere en ny redningspakke for den kriserammede amerikanske bilindustrien.

I stedet for ytterligere 26,1 milliarder dollar (omtrent 175 milliarder kroner) i lån som de hadde bedt om, fikk GM og Chrysler tøffe krav mot seg. I løpet av 60 dager skal de legge frem en mer omfattende omstruktureringsplan. Chrysler må forsøke å få i havn en avtale med Fiat innen 30 dager.

Det betyr at både ledere og bilmerker må gå. Det er ventet at flere hoder vil rulle i toppledelsen, og at bilmerker vil bli lagt ned eller solgt.

Les:Ford-sjefen ville tjene en dollar - fikk 83 mill.

Les også:GM-toppsjef i livemøte med norske ansatte.

Fire feil

Planene til General Motors som ble lagt frem i går, har minst fire fatale feil. Barack Obamas bilkrisegruppe har offentliggjort de viktigste feilene i GMs planer for å oppfylle regjeringens krav om en seriøs overlevelsesplan.

Ifølge automotorsport.se, er det fem områder som gruppen Auto Task Force mener GM ikke har gått tilstrekkelig langt inn i, i rekonstruksjonsarbeidet.

Mangler en god nok plan for prissetting av bilene. I GMs planer regner man med at prisene kan holdes på samme nivå som i dag, eller høyere. - Det er lite realistisk når kunder fremover ønsker mindre biler som gir mindre fortejeneste.

For dårlige bilmerker og for mange forhandlere. GM har sagt de skal satse på Chervolet, Cadillac, Buick, GMC, og Pontiac som et nisjemerke. Forhandlerne skal senkes fra 6.000 til 4.000 i 2014. - Ikke nok, mener Obamas ekspertgruppe.

Lener seg økonomisk på fortsatt salg av små lastebiler og digre SUV-er. Obamas gruppe innvender at for stor del av GMs lønnsomhet hviler på biler som ingen på sikt vil ha. Krisegruppen tror også at elbilen Volt vil bli for dyr til å bli en salgssuksess, med sin antatte pris på 40.000 dollar (cirka 267.000 kroner).

Les: GM overrasket med elektrisk luksusbil.

Les også: Her er Opels super-elbil.

Skylder for mye i pensjonspenger. GM skylder 20 milliarder dollar til sine pensjonsfond, og forsøker nå bilarbeiderforbundet United Auto Workers (UAW) å akseptere halvparten av kravet i aksjer.Krisegruppen til Obama tror at GMs kontantbehov på grunn av pensjonsgjelden vil øke til uoverstigelige summer. For å dekke inn for pensjonsgjelden trengs et økt bilsalg på over 900.000 biler i året.

- Ikke opp i røyk

- La meg gjøre det helt klart: USAs regjering har ikke til hensikt å ta over GM, sa den amerikanske presidenten mandag, ifølge NTB.

- Men vi kan ikke fortsette å unnskylde dårlige beslutninger. Og vi kan ikke tillate at bilindustrien blir avhengig av en uendelig strøm av skattepenger for å overleve, sa Obama.

Obama understreker at amerikanske myndigheter ikke ønsker å se den amerikanske bilindustrien forsvinne fullstendig.

- Vi kommer ikke til å la vår bilindustri gå opp i røyk, slår han fast.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder