VÅT VEI: Egenskapene på vått underlag er de viktigste for et sommerdekk. Bildet er fra testen som ble gjennomført utenfor Marseilles i Frankrike.
VÅT VEI: Egenskapene på vått underlag er de viktigste for et sommerdekk. Bildet er fra testen som ble gjennomført utenfor Marseilles i Frankrike. Foto: Lasse Allard Motor

Test: Her er de beste sommerdekkene

BIL, BÅT OG MOTOR

Fra sommerdekkene får du ingen forvarsel om at de kan
være skummelt dårlige. Derfor er sommerdekkvalget minst like viktig som valg av vinterdekk, mener dekkekspert.

Publisert: Oppdatert: 16.03.17 09:54

I årets sommerdekktest fra NAF-magasinet Motor og motor.no er 18 sommerdekk gjennomtestet, flere av dem, såkalte «billig-dekk» fra Kina.

– Med vinterdekk vil du merke om det er glatt med en gang du begynner å kjøre. Du vil få hjulspinn, noe som regel er helt udramatisk fordi farten er lav. Da vet du at det er glatt. Oppstår det en kritisk situasjon med et sommerdekk, for eksempel om du må bråbremse på vått føre for et barn som skvetter ut i veien, er det først da mange vil oppleve hva dekket duger til, sier journalist for NAF-magasinet Motor og motor.no, Rune Korsvoll.

Han mener at det derfor det er viktig å forholde seg til en sommerdekktest, selv om mye av kjøringen er på tørr vei.

– Dyre premiumdekk er best også i år slår Korsvoll fast. Det er tett i toppen, og bare et lite skille mellom de beste fra Nokian, Continental, Michelin og Bridgestone.

Les hele testen hos Motor her.

Se resultatlisten lenger ned i saken.

Evnen til å motstå vannplaning og bremsing på våt asfalt er blant de viktigste egenskapene ved et sommerdekk. Det dårligste dekket i testen planer ved 65 km/t, mens det beste holder kontakten med asfalten til 79,7 km/t.

Seks meter skiller i bremselengde mellom det beste og dårligste dekket. Det kan høres lite ut, men i en kritisk situasjon kan det være mer enn nok, sier han.

Rekordmange «billig-dekk»

I årets sommerdekktest er det med mange såkalte «billig-dekk».

– Det er flere enn noen gang, og mange av disse presterer dårlig, med et par svært hederlige unntak. Både Kenda og Linglong begynner å komme seg opp på et gjennomsnittsnivå, som er bra, sier Korsvoll.

Her kan du finne dekket som passer deg:

Les mer: Her er dekkene som bremser best på våt asfalt

Les mer: Disse er best påvannplaning

Les mer: Dekkene med best kjøregrep på våt asfalt

Les mer: Dekkene med best kjørefølelsepå våt asfalt

Les mer: Dekkene som bremser best påtørr asfalt

Les mer: Dekkene med best kjørefølelse på tørr asfalt

Les mer: De beste dekkene på støy

Les mer: Disse dekkene triller lettest og vil gi best drivstoffbesparelse

RESULTATLISTEN:

1. Nokian Hakka Bluee, 9,2 poeng.

2. Continental PremiumContact 5, 9,1 poeng.

3. Michelin Primacy, 8,9 poeng.

4. Bridgestone Turanza T001, 8,8 poeng.

5. Pirelli Cinturato P7 Blue, 8,7 poeng.

6. Barum Bravuris 3HM, 8,5 poeng.

7. Goodyear EfficientGrip Performance, 8,5 poeng.

8. Dunlop Sport BlueResponse, 8,3 poeng.

8. Hankook Ventus Prime 3, 8,3 poeng.

8. Kenda Emera A1, 8,3 poeng.

8. Linglong Green-Max HP, 8,3 poeng.

12. Vredestein Sportrack 5, 8,2 poeng.

13. Wanli Harmonic H220, 8,2 poeng.

14. Yokohama BluEarth AAE50, 8,2 poeng.

15. Maxxis Premitra HP5, 8,1 poeng.

16. Davanti DX 390, 7,3 poeng.

17. Falken Ecorun, 7,2 poeng.

18. Duraturn Mozzo Sport, 6,7 poeng.

Her kan du lese mer om