KALD: Volkswagens Passat-modeller med dieselmotor levert politiet fra 2010 er for kalde for iskald, norsk vinter, klager politiet. Dette er et illustrasjonbilde. Foto: Espen Braata

Politibiler iskalde - mangler dieselvarmer

NAF: - Alle dieselbiler i Norge bør ha tilleggsvarmer

(VG Nett) Politiet sliter med å holde varmen i nesten nye Volkswagen Passat politibiler. Bilene er levert uten dieselvarmer.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Varmeapparatet i politiets nye VW Passat-utgaver begynner å slite når gradstokken synker mot 15 minusgrader, skriver fagbladet Politiforum.

Problemet skyldes at Volkswagen Passat fra 2010 ikke har blitt montert med ekstra dieselvarmer da de ble levert som politibiler, skriver fagbladet.

UP-karene Vemund Rundtom og Geir Haugom forteller til nettstedet at sist vinter, da det var 20-30 kuldegrader i lengre perioder, gruet de seg til å gå på jobb.

De har tatt opp problemet med Politiets data- og materielltjeneste (PDMT).

Også ansatte ved Lesja og Dovre lensmannskontor har vært iskalde etter en dag i politiets tjeneste i Passat-modellen.

- Ikke akseptabelt

Kommunikasjonsdirektør i Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) Espen Strai, bekrefter at de tidlig i desember mottok to henvendelser fra Gudbrandsdalen politidistrikt om problemer med temperatur i bilen.

- Det fremgikk ikke om dette gjaldt en eller flere biler, men det er uansett ikke akseptabelt at det ikke er tilstrekkelig varmt i politibiler. Kravspesifikasjonen sier at det skal være 20 grader ved skulderhøyde når luften er jevnt fordelt ut over i bilen, sier Espen Strai.

Reklamasjon

PDMT har fulgt opp henvendelsene med leverandøren Harald A. Møller, og avventer nå svar fra Møller om årsaken til problemet.

- Vi vil behandle dette som en reklamasjonssak dersom det viser seg at manglende varme i kupeen skyldes mangelfull oppfyllelse av kravspesifikasjonen. Da må leverandøren korrigere eventuelle feil på varmeanlegget. Men det er foreløpig ikke avklart hva som er årsaken til for lav temperatur i de bilene som er innklaget, sier han.

Ingen med varmer

Ingen av Passat-modellene som ble levert gjennom bilavtalen som gjaldt frem til oktober 2011 hadde dieselvarmer i kupeen.

- Vi setter krav til temperatur, men det er opp til leverandøren å vurdere de praktiske løsningene for å sikre tilstrekkelig varme i kupeen ut fra kravspesifikasjonen. Med den nye bilavtalen vil bilene være utstyrt med et ekstra batteri. Da vil det også bli kupevarmer, sier han.

- Hvorfor er ikke Passat fra 2010 bestilt med dieselvarmer?

- Det er leverandøren som vurderer de praktiske løsningene for å tilfredsstille kravene til temperatur i kupeen. Vi har ikke satt krav til slike kupevarmere, men krever altså at det skal være 20 grader ved førerens skulderhøyde i bilen, opplyser Strai.

Informasjonssjef for Volkswagen i Harald A. Møller, Jan Erik Haugen, henviser til at avtalen mellom PDMT og Harald A. Møller er mellom disse to partene, og vil ikke kommentere saken i media.

Må ha varmer

Teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud, synes det høres ut som at politibilene burde hatt tilleggsvarmer.

- Her må noen ha spart seg til fant. Volkswagen-produkter har litt elektrisk tilleggsvarme, men det holder ikke i kalde strøk, sier Bergerud.

En dieselvarmer er en liten varmeovn montert under panseret som går på diesel og bruker ørlite strøm. Den varmer opp kjølevannet i bilen slik at man får varme i kupeen.

- Når gradestokken viser 10-15 minusgrader eller kaldere er det vanskelig å oppnå behagelig temperatur i kupeen på en dieselbil uten at det er montert ekstra dieselbrenner. I Norge bør alle dieselbiler ha en tilleggsvarmer så sant du ikke kjører kun der det er milde vintere. De fleste har dette, sier Bergerud.

Han sier at ved kjøp av dieselbil må en passe på at dette er montert. Ettermontering er mye dyrere enn å få det med fra fabrikk. Det er også vanskeligere å få solgt en bil som brukt uten dieselvarmer.

Lite overskuddsvarme

Årsaken til at biler med dieselmotor ikke blir like varme som biler med bensinmotor, er at dieselmotorene er mer effektive.

Dermed blir det mindre restvarme til oppvarming av kjølevæsken.

- En mulighet for å få opp varmen kan være å dekke til grillen på bilen slik at motoren får mindre luftkjøling. Men husk på å fjerne den når det blir mildt, ellers kan motoren gå for varm.

En annen mulighet er å kjøre på lavere gir å få opp turtallet. Da vil temperaturen på motoren stige noe, men forbruket av diesel øker, sier han.

NAF fikk en rekke henvendelser fra kalde bilkjøpere som hadde kjøpt bruktbil fra Danmark i en periode da dette var populært.

- Biler som er levert nedover i Europa har som oftest ikke dette utstyret, sier Bergerud.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder