KAN BLI DYRERE: Dagens EU-kontroll fanger ikke opp de stadig vanligere og potensielt farlige elektriske feilene på til dels nye biler viser en undersøkelse av 50 000 biler utført av svenske Bilprovningen. Nå kan EU-kontrollen bli utvidet og blir samtidig dyrere. Foto: Siv Seglem

En av fire nyere biler har elektronikk-feil

Mer enn hver fjerde nyere bil har begynnende feil i elektronikken. Nå kan en sjekk av dette bli en del av EU-kontrollen, som igjen blir dyrere å gjennomføre.

  • Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Det er tall fra den svenske Bilprovningen som viser hvor vanlige potensielt farlige elektronikkfeil er på nyere biler.

De er den klart største aktøren i Sverige på periodisk kjøretøykontroll av biler. I første halvår av 2012 kontrollerte de elektronikken på hele 49.694 svenske biler og funnene er nedslående:

Feilkoder

Hele 27 prosent av biler som var mindre enn tre år hadde feilkoder på elektronikken. I de aller fleste tilfeller betyr dette at bilene har begynnende feil i elektronikken og at disse kan medføre en sikkerhetsrisiko.

Feilkodene på elektronikk kan ifølge dem gå på elektronisk kontrollerte sikkerhetssystemer som brems, airbager, motorstyring og girkasse.

- Denne type feil kan definitivt gå på sikkerheten løs.

Moderne biler er stappfulle av elektronikk som styrer det aller meste av bilens sikkerhetssystemer. Feil her kan i verste fall få alvorlige konsekvenser, sier teknisk konsulent hos NAF, Dag Edvardsen.

Diagnosemetoden Bilprovningen nå benytter seg av, kan bli en fast sjekk i forbindelse med EU-kontrollen etter at EU-kommisjonen nå ønsker en mer innholdsrik og hyppigere kjøretøykontroll.

- Det kommer en ny forskrift om periodisk kjøretøykontroll sannsynligvis allerede tidlig i 2013. Det er foreslått å utvide dagens kontroller med en kontroll av det elektriske systemet i bilen og skal verkstedene gjøre mer arbeid er det ikke ulogisk at da tar seg mer betalt for dette, bekrefter fagsjef for ettermarked i Norges Bilbransjeforbund, Tor Simonsen.

Kan bli obligatorisk

Han legger til at det ikke er ulogisk at en slik kontroll vil kunne bli obligatorisk.

Det er i dag bilverkstedet selv bestemmer hvor mye de vil ta for en slik kontroll. Prisene ligger typisk på et sted mellom 500 og 800 kroner.

I alt hadde så mange som 42 prosent av bilene i Bilprovningens undersøkelse som er inntil ti år gamle, en feilkode på elektronikk.

Den vanligste elektronikkfeilen ifølge deres diagnoser av nær 50.000 bilene er:

Motor (25 prosent): Motorstyringen som kan bli påvirket av elektronikkfeil. Også elektroniske komponenter som renser bilens eksos kan påvirkes av denne type feil.

Bremser (19 prosent): I denne kontrollen inngår blant annet styringen, sensorer som styrer ABS og ESP systemene eller for den saks skyld den elektriske parkeringsbremsen.

Krasjsystemer som sensorer til airbagene i bilen (12 prosent.)

En mengde datamaskiner

NAF publiserte bare for noen måneder siden sin stoppstatistikk for 2011. Blant de 20.000 tilfellene der de ga veihjelp til noen av sine medlemmer, skyldtes hele fire av ti elektriske feil eller batterifeil.

- En stor moderne bil i øvre prisklasse kan inneholde cirka åtti datamaskiner og styreenheter mens en bil i mellomklassen har cirka femti datamaskiner og styreenheter som alle skal fungere i sammen og på likt.

Elektronikken styrer mye av mekanikken. Da kan det fort bli av avgjørende betydning å få sjekket at dette fungerer slik det skal i forhold til sikkerheten, sier NAFs tekniske konsulent, Dag Edvardsen til VG.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder