TUNG SATSNING: Det fokuseres tungt på ladbare hybrider hos BMW for tiden - biler som går både på strøm og fossilt drivstoff. Med strøm fra stikkontakten i veggen kan man i teorien kjøre kun på strøm over kortere avstander. Foto:Produsent,

BMW: Alle serier blir ladbare

BMW er nå i ferd med å lansere en hybridpolitikk som later til å bli mer omfattende enn den noen andre bilfabrikker jobber med.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

– Alle våre kjerne-serier skal få plug-in-alternativer nå, sier Herbert Diess. Han er styremedlemmet med ansvar for forskning og utvikling.

Førstemann ut i denne nye, lange serien av alternative drivlinjer blir 3-serien, som ifølge en omfattende pressemelding skal debutere på Miramas-banen. Den vil få en helt ny drivpakke – overhodet ikke i slekt med den du finner på ActiveHybrid3.

Flere bilprodusenter satser nå på ladbare hybrider, biler med en drivlinje som består av forbrenningsmotor (som regle bensin), elmotor og batteripakke – som kan lades fra strømnettet.

Med nytt statsbudsjett fra 2015 vil ladbare hybrider gå kraftig ned i pris – sjekk avgiftskalkulatoren her.

Les også: Ikke helt vellykket Mustang-prosjekt.

Mer vekt på el

Den nye drivlinjen skal ikke bruke en tørst turbomatet sekser – det er den nye tolitersfireren som blir å finne der. Sammen med en elektropakke de foreløpig ikke har sluppet noen detaljer om.

Men det som er interessant er at BMW presiserer at fremtidige hybrider vil bli «veldig elektrifiserte».

Det blir åpenbart ikke snakk om bare 15 kilometers rekkevidde for syns skyld lenger. Her blir det snakk om å kunne tilbakelegge skikkelige avstander kun på elektrisk, og at begge systemene vil kunne brukes sammen når det er behov for ekstra kraft.

Vi kan lett se for oss hybridpakker som byr på 100 km elektrisk rekkevidde og en samlet effekt på godt over 600 hk, for enkelte modeller.

Les også: Mercedes feirer F1-suksessen med spesialmodeller.

Kjernemodeller

For det er altså ikke snakk om bare 3-serie her. Når det snakkes om «kjernemodeller», betyr det i hvert fall 1-, 3- og 5-seriene. Og dermed også alt som er avledet fra disse. Hva som vil skje med X-modellene er derimot fremdeles litt uklart.

Der det snakkes om nye produksjonslinjer for fremtidens batteripakker, får vi høre at det skal bygges en linje for høy-volts batterier – ikke bare for i8, men også for X5 eDrive. De andre, nye modellene er ikke nevnt i denne sammenhengen.

Derimot presiseres det at eDrive 3 er direkte basert på systemene fra i3 og i8 og inkluderer store enheter både når vi snakker batteri og motor.

Les også: En Mini på to hjul.

Synergier

– Alle modellene i BMW-gruppen har nytte av arbeidet vi har gjort på i-modellene, sier Diess.

– Den grunnleggende teknologien som ligger til grunn for disse bilenes batterier, motorer og elektroniske systemer, vil bli brukt i vår fremtidige satsing på plug-in-hybrider.

Det er ikke bare BMW som omfavner plug-in-ideen. Mercedes-Benz lovet tidligere i år å satse mye på ladbare hybrider.

– Vi skal lansere 10 ladbare hybridmodeller frem til og med 2017, fortalte Mercedes-sjef Dieter Zetsche i forbindelse med årets bilutstilling i Paris.

– Plug-in hybrider vil utgjøre 10 prosent, 20, kanskje 40 prosent av de 2 millioner bilene vi planlegger å bygge i 2020. Det er kundene som avgjør dette – men vi er klare til å levere, sier Audi-sjef Rupert Stadler.

Antagelig er det akkurat det samme BMW sier nå – uten å si det.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

MerkeModellerKommentar
AudiA3 e-tronRett rundt hjørnet.
A4 e-tronKommer neste år.
Q7 e-tronKommer etter A4 e-tron.
BMWi8Har også vist X5 eDrive-konsept, med forventet lansering til sommeren. Flere vil nok følge.
MercedesS500 Plug-in HybridDen første i en lang rekke plugg-inn-modeller fra Mercedes. 10 modeller skal lanseres innen 2017.
MitsubishiOutlander PHEVMest solgte plugg-inn på det norske markedet.
OpelAmperaEn av de første plugg-inn-hybridene på markedet. Usikker skjebne når dagens generasjon fases ut.
PorschePanamera S E-hybrid
Cayenne S E-hybrid
918 SpyderDet er bestilt noen stykker til Norge. Levering neste år.
ToyotaPrius Plug-in HybridToyota vil fortsette å satse på konvensjonelle hybrider, men neste Prius vil også komme i plugg-inn-versjon.
VolkswagenGolf GTESalget starter nå, bilene er på veien rett over nyttår.
Passat GTEBle vist i Paris, og flere modeller vil følge
VolvoV60 Plug-in HybridHar vært i salg en stund.
XC90 T8Nye XC90 kommer også som plugg-in-variant (XC90 T8)



Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder