BØR BESTEMME SELV: Kommunene bør få bestemme parkeringstakster selv, mener både Virke og Norpark. Her står elbiler til lading på p-plasser i Bjørvika.
BØR BESTEMME SELV: Kommunene bør få bestemme parkeringstakster selv, mener både Virke og Norpark. Her står elbiler til lading på p-plasser i Bjørvika. Foto: HEIKO JUNGE/NTB scanpix

Sabler ned forslag til nye parkeringsregler for elbiler

BIL, BÅT OG MOTOR

Ikke før var det vedtatt nye parkeringsregler, så skal det lages nye. En fast, landsdekkende takst for elbiler møtes av hoderysting fra flere hold.

Publisert:

Etter tolv års drøftelser kunne de nye parkeringsreglene for landet se dagens lys 1. januar 2017.

Under behandlingen av statsbudsjettet i fjor høst, vedtok Stortinget imidlertid at dette ikke var nok.

Da ble det vedtatt at nullutslippskjøretøy (elbiler og hydrogenbiler, red.anm.) ikke skal betale mer enn maksimalt femti prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy. Vedtaket gjelder bompenger, ferge og parkering.

Nå er høringsrunden for endring av parkeringsforskriften over, og samferdselsdepartementet skal samle trådene.

Det var Nettavisen som omtalte saken først.

Frykter elbil-okkupasjon av p-plasser

VG har gjennomgått flere av høringssvarene.

Blant de skarpeste kritikerne til et landsdekkende halv pris-prinsipp er Norpark, som er bransjeforeningen for kommuner som har parkeringsmyndighet og private parkeringsselskaper.

Daglig leder Lars Monsen sier til VG at han er oppgitt.

– Det har ikke gått et år engang, og så vil Stortinget tukle med dette, etter at de vedtok noe fornuftig. Priser for parkering og parkeringspolitikk bør bestemmes lokalt, ikke sentralt. For eksempel kan en kommune ønske at sentrale p-plasser i sentrum ikke skal okkuperes av elbiler som står i timevis, men ønske sirkulasjon på plassene, og derfor ønske en relativt høy parkeringspris for alle. Samtidig vil de kanskje at det er lavere takst for elbiler, kanskje gratis, i et parkeringshus ti minutters gange unna sentrum, sier Monsen.

Må avgjøres lokalt

Også hovedorganisasjonen Virke er kritisk til høringsforslaget fra Samferdselsdepartementet. Direktør for myndighetskontakt, Jarle Hammerstad, sier til VG at vedtaket ikke virker godt nok utredet på forhånd, og at et flatt, landsdekkende parkeringsfritak for elbiler er lite hensiktsmessig.

– Priser på parkering må bestemmes lokalt. Dette er et unødig og merkelig inngrep i lokal myndighetsutøvelse. Riktig prising av kommunale parkeringsplasser vil alltid være et spørsmål om lokale forhold. Det er vanskelig å se for seg et saksområde som er mer egnet for lokal styring og mindre egnet for detaljstyring fra Stortingets side enn nettopp dette, sier Hammerstad.

Gamle automater kan ikke gi halv pris

Bilistorganisasjonene støtter forslaget. Norges Automobil-Forbund (NAF), skriver i sitt høringssvar at de støtter forslaget om maks halv p-takst for elbiler på kommunale plasser. NAF påpeker samtidig at halv pris ikke bare må være oppnåelig via mobilbetaling.

Det er nemlig slik at de fleste av landets parkeringsautomater ikke er teknisk utrustet til å kjøre ut billetter til halv pris. NAF mener elbilistene må få gratis parkering inntil det er mulig å betale riktig pris på automat.

Ordknappe

Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) skriver at de er i tvil om at det er gjort en grundig nok vurdering av de faktiske kostnadene ved utskifting eller tilpasning av automatene.

Elbilforeningen, med sine rundt 50.000 medlemmer, støtter fullt forslaget om en nasjonal, flat parkeringsrabatt for elbiler, fordi det “sender et tydelig signal til forbrukerne om at nullutslipp skal lønne seg”.

Samferdselsdepartementet er ordknappe om høringssvarene.

– Vi tar med oss alle innspillene i høringen når vi nå går gjennom og oppsummerer høringen, og vil på den bakgrunn ta stilling til hvordan forslaget skal behandles videre, skriver kommunikasjonsavdelingen i en e-post til Nettavisen.

Her kan du lese mer om