KOSTBART FORELØPIG: Bjørnar Kruse foran en av forskningsbilene som kjører på hydrogen. Mercedes A-Klasse F-Cell har en prislapp på 11,3 millioner kroner. Foto: Jan Petter Lynau

«Råner» vil redde verden

Møt hydrogenforkjemperen Tett på Nett i dag

Som «ekte» Halden-råner med dilla på bil og mekking har Bjørnar Kruse (41) en god del CO2 på samvittigheten. Nå vil han redde verden - med biler som spruter ut vann. I dag kan du møte ham i Tett på Nett.

ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

Genuin interesse - både for biler, bilkjøring og miljøvern lot seg kombinere. I dag er rådgiver Bjørnar Kruse i miljøstiftelsen Zero antagelig den nordmannen som har kjørt flest hydrogenbiler.

Har du spørsmål om hydrogen i biler?Still spørsmål til Bjørnar Krusenå!

Via Zero jobber han sammen med blant andre StatoilHydro for prosjektet HyNor, som bygger den såkalte hydrogenveien mellom Stavanger og Oslo. I løpet av 2009 skal det være mulig å kjøre hydrogendrevne kjøretøy mellom Stavanger og Oslo.

Når hydrogenveien åpner, skal Kruse arrangere hydrogen-rally fra Oslo til oljebyen. Derfor har han nå akkurat gjennomført en av sine mange turer til Japan, for å få bilprodusentene til å sende hydrogenbiler til Norge - ens ærend for å putre forurensingsfritt over fjellet.

- Og for å bli kjent med hydrogenveien og vårt prosjekt, sier Kruse. Rallyet er åpent også for elbiler og plug-in-hybrider.

Les også:Diesel eller bensin - hva er best for miljøet?

«Big in Japan»

Hydrogenbiler er biler som enten bruker hydrogen i gassform i en vanlig forbrenningsmotor, eller i brenselceller i bilen som gjennom en elektrokjemisk reaksjon lager hydrogenet om til strøm.

- Den norske hydrogenveien er bedre kjent i Japan enn i Norge. Da Mazda i høst sendte sin første av inntil 30 biler som skal gå i prøveprosjektet, ble bilen fulgt av et TV-team fra en av de største japanske TV-kanalene, forteller Kruse.

Bilprodusentene vil gjerne snakke med den norske representanten.

- Produsentene er klar over at Norge har kommet langt når det gjelder infrastruktur. Fyllestasjoner langs en så lang strekning er unikt i verdenssammenheng. Andre prøveprosjekter med hydrogenbiler i verden er begrenset til en by, sier Kruse.

Les:Bli en bedre vintersjåfør.

Overbød hverandre

FORSYNINGEN KAN RAMMES: Forsyningen til norske bensinstasjoner står i fare for å rammes dersom bensintransportørene går ut i streik. Foto: Jan Petter Lynau

For bilbransjen er utbyggingen av fyllestasjoner et hett tema om dagen.

- Det tar jeg som et tegn på at produsentene nærmer seg med produksjonsklare biler, sier han.

I dag sier Daimler (Mercedes) at de vil ha hydrogenbiler med brenselceller i butikken i 2015.

- Mercedes har hatt hydrogenbiler med brenselceller i vanlig bruk siden 2002. Nå har vi klare indikasjoner på at brenselceller med lang levetid blir en realitet.

At hydrogenbiler har en «nær-veien-opplevelse» er gammelt nytt. Det har de hatt siden 1990-tallet. Da hadde hydrogen som fremtidens forurensingsfrie energibærer en enorm boost.

- Utviklingen gikk fort. I 1997 overbød produsentene hverandre i lovnader om antall masseproduserte hydrogenbiler som skulle på markedet i perioden 2003 til 2005. Enkelte produsenter lovet opptil 100000 biler på veien. Men det viste seg at teknologien ikke var klar, sier Kruse.

Kan være for sent

Mange ledende forskere - også norske - har mistet troen på hydrogen som fremtidens CO2-frelse.

«Hydrogenbasert transport er bare små pliktskyldige drypp fra bilindustrien som i virkeligheten har fokusert på en elektrisk fremtid,» mener for eksempel professor ved Høgskolen i Oslo Karl Georg Høyer, ifølge Teknisk Ukeblad.

- Vi har ikke råd til å la være å forske på forurensningsfrie biler. Hvis vi venter i ti år for å se an utviklingen av annen teknologi, og den ikke lykkes, kan det være for sent. Forskning og utvikling av ulike teknologier må foregå parallelt, sier Kruse.

Han mener det kommer det til å være mange ulike bilteknologier side om side i fremtiden.

- Hvordan kan hydrogen lønne seg når det krever så mye energi å utvinne det?

- Det er mange måter å utvinne hydrogen på. På fyllestasjonen i Porsgrunn kan vi for eksempel tanke hydrogen som er avfallsstoff fra klorfabrikken Rafnes. Det kan drifte 100.000 biler, sier Kruse.

- Vi må også huske på at det koster å innføre ny teknologi. Toyota solgte for eksempel hybridbilen Prius med tap i lang tid - vi ser jo hvordan det gikk rette veien, sier Bjørnar Kruse.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder