MBW-RACER: BMW tar steget opp i en ny klasse med sin nyeste fullblodsracer, S1000RR. Foto: Bike

BMW med MC-versting

(Bike/VG Nett) Japanerne og italienerne er ikke lenger alene i kampen om å lage verdens raskeste racer på to hjul. Tyske BMW presenterer nå sin første rendyrkede racer. Vi snakker nærmere 210 hester og 162 kilo.

Artikkelen er over 11 år gammel

Av MORTEN BROKS, BIKE
Nå kommer BMW på banen for første gang i superbikeklassen. Alt til glede for gatemotorsyklistene som får enda større utvalg i motorsykkelbutikken,skriver bike.no.

Gateversjonene av superbikene er ikke så hvasse som VM-syklene, men for at produsentene skal tilfredsstille kravene i Superbike-VM, må de serieprodusere et bestemt antall modifiserte gatemodeller for folk flest.

Bare på den måten blir produsentens VM-sykkelen godkjent.

BMW kaster seg altså ut i den tøffe kampen om å ha den raskeste banemotorsykkelen.

Yamaha tar i bruk sin nyutviklede avanserte motorteknologi, Crossplane-motor, på sin nye R1. Ducati på sin side svarer med antispinn, økt kubikk og effekt på deres V-twin.

300.000 kroner

BMWs nye doning heter S1000RR, stiller i årets Superbike-VM og møter våren med enorme forventninger.

FULLBLODS: Men full fokus på Superbike-VM, er BMW nødt til å lage en gateversjon av fullblodsraceren de skal bruke i VM. Foto: Bike

Alle fra racingentusiaster til gatemotorsyklistene håper å sikre seg et eksemplar av denne nye raceren. Sistenevnte gruppe må vente til neste år før levering og en prislapp på rundt 300.000 kroner når Staten har sikret seg sin del.

For 300.000 kroner er sykkelen spekket med tysk teknikk, blant annet et helt nytt ABS-system for banekjøring og antispinnsystem.

Les om de beste MC-kjøpene i 2009.

Uten dette er prislappen satt til 255.000 kroner.
Produsentene fra Bayern vet de må levere sine aller beste varer i kampen mot råsterke og høyteknologiske racere fra Japan og Italia.

Japanerne, med Kawasaki ZX10R, Honda CBR1000RR, Suzuki GSX-R1000 og Yamaha R1 i spissen, har prislapper som starter på 230.000 kroner. Alle disse vil være utstilt på MC-messen som starter neste fredag.

Her kan du lese mer om BMW S1000RR.

220 HK og antispinn

Verdens raskeste motorsykler er blitt lettere, sterkere og mer avanserte. 190 hestekrefter fordelt på 170 kilo er hverdagskost i klassen for de gategodkjente versjonene.

De rene konkurransesyklene har godt over 200 HK og vekt på under 165 kilo. Disse har blant annet lettere eksosanlegg, lettere felger og behøver ikke lys. Det reduserer vekten med mange kilo sammenlinket med modellene du og jeg kjøper i butikken.

Det er imidlertid ingen tvil om at gateversjonene har krefter i overflod, mye takket være utviklingen i VM hvor konkurransen stadig blir tøffere.

Derfor kommer nå flere med antispinnsystem på gateversjonene for å sørge for at kreftene kommer ned i asfalten. Ducati var først ute i fjor med sin 1098R. Den er produsert i et begrenset opplag og koster 468.000 kroner med dagens oppdaterte pris.

Årets oppfølger 1198S har V-twin motor, som yter 170 hester, og en vekt på 169 kilo. Det er første gang en serieprodusert V-twin har mer effekt enn vekt.

Men det koster å være tøffest på Rudskogen: 309 900 kroner koster 1198S. Sykkelen blir å se på MC-messen på Lillestrøm 6. til 8. mars.

HER FØLGER EN LISTE OVER DE RÅESTE GATERACERENE I SOMMER:

Foto: Bike

Aprilia RSV4
En helt ny modell fra italienske Aprilia. Alt handler om race. Motor med total elektronisk styring, antispinn (bare på banemodellen foreløpig) og et chassis som kan tilpasses for kjøring på ulike baner.

Motor: V4, 4-takt. Vekt: 179 kilo
Effekt: 180 HK/12.500rpm. Pris: 284.000 kroner
Web:www.aprilia.no

BMW S1000RR
Endeli er BMW på banen - bokstavlig talt. S1000RR har ytelser som forventes i klassen. Foreløpig vet vi lite om gatesykkelen. Banemodellen har + 200 HK ved 14.000 rpm.

Motor: R4, 4-takt. Vekt: Ca 180 kilo
Effekt: Ca 180 HK. Pris: 255.000 kroner
Web:www.bmw.no/mc

Foto: Bike

Ducati 1198/S
Italienske Ducati er kanskje merket mange forbinder til racing. Volumet er økt med 100 kubikk fra i fjor. Modellen fås i to versjoner, der S-versjonen har bedre demperkomponenter og 8-stegs antispinnsystem.

Motor: V2, 4-takt. Effekt: 170 HK
Vekt: 169 kilo. Pris: Fra 267.000 kroner
Web:www.ducati.com

Honda CBR1000RR
Modellen kom i fjor, og ble kåret til «Bike Of The Year» av Bike og verdens 15 største MC-magasin. I år tilbyr Honda ABS på sportssyklene, men dette brukes ikke i VM. CBR1000 er en lettkjørt superbike som passer godt for gatemotorsyklister.

Motor: R4, 4-takt. Effekt: 178 HK
Vekt: Ca 180 kilo. Pris: 234.900 kroner
Web:www.honda.com

Foto: Bike

Kawasaki ZX-10R
Kawasaki har produsert noe av det råeste du som vanlig gatemotorsyklist kan skaffe deg.188 hestekrefter og 179 kilo sier det meste. Problemet er å få kreftene ned i asfalten. Det gjør du beste på bane med et slikt monster.

Motor: R4, 4-takt. Effekt: 188 HK
Vekt: 179 kilo. Pris: 224.990 kroner
Web:www.kawasaki.no

Foto: Bike

Suzuki GSX-R1000
Årets utgave av ikonet GSX-R1000 er totalt fornyet, med nytt chassis og ny motor. Motoren er hele seks cm smalere enn forgjengeren og hele massen er betydelig sentrert. Er dette årets raskeste japaner på bane?

Motor: R4, 4-takt. Effekt: Ca 185 HK
Vekt: Ca 176 kilo. Pris: 244.900 kroner
Web:www.suzuki.com

Yamaha YZF-R1
R1 har fått den nye Cross Plane-motoren, hentet fra Valentino Rossis MotoGP-maskin. Den nye motorteknikken skal eliminere vibrasjoner og gi føreren en mer direkte kontroll med bakdekkes kamp mot asfalten.

Motor: R4, 4-takt. Effekt: 182 HK
Vekt: Ca 180 kilo. Pris: 223.900 kroner
Web:www.yamaha-motor.no

Les også

  1. I 2009 kan du gjøre MC-kupp

    Aldri før har du fått mer for pengene når du skal kjøpe ny motorsykkel i Norge. Her er de smarteste MC-kjøpene i 2009.
  2. Dette systemet skal hindre MC-ulykker

    (VG Nett) Verdens største motorsykkelprodusent tester nå sikkerhetssystemet Car2Car, som varsler føreren om kø og…
  3. Unik MC solgt for 2,5 millioner

    (VG Nett) Denne Vincent Black Lightning-sykkelen fra 1949 er den eneste i sitt slag i verden.
  4. MC-verstinger blir hissigere

    Økt fokus på sikkerhet, flere rimelige modeller og enda sterkere sportssykler.

Mer om

  1. Motorsykkel

Flere artikler

  1. Dette er årets heftigste motorsykler

  2. Raske nyheter i et rolig MC-år

  3. BMW-monster i superbike-klassen

  4. Vårens 10 hete MC-nyheter

  5. Svimlende sterk MC-nyhet fra Japan

Fra andre aviser

  1. Honda-SUV med supermotor

    Aftenposten
  2. Prøvekjørt: Honda Jazz Crosstar Executive: Med hvilepuls og magiske bakseter

    Fædrelandsvennen
  3. Aldri har utvalget av rimelige stasjonsvogner vært bedre enn nå

    Aftenposten
  4. Prøvekjørt Audi SQ7: Dette er en monstertrøkk

    Aftenposten
  5. Prøvekjørt Audi SQ7: Dette er en monstertrøkk

    Bergens Tidende
  6. Audis nye råtass kommer som elbil

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder