IKKE BRA NOK? Her testkjører en Tesla på vinterføre på Dagali. Oslos mektigste politiker kjøres på sin side rundt i en bensinslukende Audi med piggdekk. Foto: HANNE HATTREM

Her er bilekspertenes forslag til ny «Raymobil»: Disse bilene kunne du brukt, Raymond!

Flere av Norges fremste bileksperter er klare i sin tale:
Byrådsleder Raymond Johansen og ordfører Marianne Borgen kunne fint kjørt en miljøvennlig Tesla eller ladbar hybrid.

Onsdag kunne VG fortelle at at Oslos mektigste politiker, byrådsleder Raymond Johansen (Ap), fraktes rundt i Oslo sentrum i en bensinslukende Audi med piggdekk og sjåfør.

Samtidig ber han byens borgere om å gå eller sykle i miljøets navn. At han selv bruker bil i Oslo sentrum forklares med sikkerhetshensyn, det samme gjør piggdekkene. Men bilekspertene mener det finnes mer miljøvennlige alternativ enn en stor forurensende Audi A8, slik Rådhusforvaltningen valgte ut og bestilte i juli 2015, noen måneder før Raymond & co overtok makten.

– Utilpass

Inger Elisabeth Sagedal, Kommunikasjonssjef i NAF. Foto: NAF

– Det er underlig at man er nødt til å velge denne typen bil. Jeg hadde følt meg utilpass hvis jeg var i hans sko ved å kjøre denne typen bil, med den politikken han forfekter. Dette er dårlig symboleffekt fra en grønn «byregjeringssjef», sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Byrådslederen vil nemlig parkere de miljøfiendtlige privatbilene til folk flest:

** Det skal bli forbud mot å kjøre bil i Oslo sentrum.

** Det er gebyr for å kjøre med piggdekk og fra 1. november innføres en 60 km miljøfartsgrense på alle riksveiene i Oslo unntatt E6.

Dette er Sagedals råd til byrådslederen og Oslo kommune.

– Vi anbefaler å velge bilteknologi ut fra reisemønster, og med mye storbykjøring er det innlysende at han burde velge elbil eller ladbar hybrid. Tesla Model S leverer høy sikkerhet i kjøreegenskapene, men vi tar et forbehold om eventuelle anbudskrav med hensyn til pansring og liknende sikkerhet, som offentligheten ikke har fått kjennskap til, legger hun til.

Bellona-Hauge om «Raymobilen»: – Avsindig!

– Går høyt ut

Redaktør i bladet BIL, Øivind Skar Foto: Bilforlaget/Harald Wilhelmsen

Også Øyvind Skar, redaktør i bladet BIL, synes Tesla er godt valg hvis Raymond Johansen trenger god plass.

– En mann som går så høyt ut på banen som han gjør miljøpolitisk burde kjøre trikk eller annen offentlig kommunikasjon. Han må gjerne kjøre Audi A8, men han sender ut feil signaler. Dersom han må bruke bil, vil jeg anbefale en VW Passat GTE, en ladbar hybrid som han kan kjøre elektrisk med i byen og med bensinmotor til hvor ellers han skal. Må han ha større plass, er Tesla Model S med firehjulsdrift et innlysende valg, sier han til VG.

Det rødgrønne byrådet har også forbudt dieselbiler på kommunale veier i Oslo på dager med høy luftforurensing. Kommunen stenger da sine egne parkeringsplasser i sentrum.

Les også: Byrådet krever kontroll på flere p-plasser til seg selv.

– Miljøbombe

Dag Edvardsen, VGs bilekspert, mener en Tesla hadde vært et godt alternativ for byrådslederen.

Dag Edvardsen, VGs bilekspert. Foto: Jan Petter Lynau VG

– Min anbefaling er at han fortest mulig kvitter seg med miljøbomben han har i dag, og bytter den ut med en Tesla. Andre biler i den ligaen har høye utslipp under virkelig kjøring, selv om de er ladbare hybrider. Jeg har selv kjørt Tesla Model S med firehjulsdrift på islagt testbane, og ble imponert over bilens gode vinteregenskaper.

Også det borgerlige byrådet hadde biltjeneste, men frem til de gikk av var det Lexus hybrid-bil som ble brukt. I juli i fjor ble det besluttet å bytte ut denne med to Audi A8 bensinbiler.

Husker du denne? Kjørte kollektivt – første dag!

Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening Foto: Norsk Elbilforening

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening mener det absolutt burde være mulig for Rådhusets biltjeneste å velge langt mer miljøvennlig, forutsatt at det ikke er noen helt spesielle sikkerhetskrav som gjør at bilen må være spesialutrustet.

– Oslo Kommune har lenge hatt ambisiøse mål når det gjelder å gå over til elektriske kjøretøy, og har snart 1000 elbiler i kommunal bruk. Oslos politikere bør selvsagt også kjøre elektrisk. Vi ville anbefale en Tesla Model S til Raymond Johansen, den har både veldig god rekkevidde og er en byregjeringsleder verdig. På den annen side, er det ikke sikkert at disse bilene kjøres så langt hver dag, og da finnes det også mange andre mindre modeller å velge imellom, sier hun.

Biljournalist Jon Winding-Sørensen. Foto: Hanne Hattrem VG

Jon Winding-Sørensen, bilekspert og biljournalist i bladet BIL og i BilNorge.no, mener det beste for miljøet er å kjøre bilene til de er utslitt.

– Prinsipielt vil jeg påstå at det smarteste for miljøet (men ikke verdensøkonomien) er å kjøre bilen til den er utslitt, nesten uansett hva den slipper ut. Det er alt for lav oppmerksomhet på kjederegnskapet. Hvor langt må for eksempel en ny Tesla kjøre for å «gjøre opp for» den grisete bunkers-oljen fraktskipene har brukt for å få bilene til Norge? Eller hva koster det egentlig å destruere moderne batterier?

– Beste valget da

AUDI-BESTILLER: Rådhusforvalter Marit Jansen i Oslo kommune forsvarer valget om å kjøpe inn to Luksus-Audier til Oslo-politikerne. Foto: Oslo kommune

Rådhusforvalter Marit Jansen forsvarer bilvalget hennes avdeling har tatt for Oslo-politikerne:

– Det er vi som har valgt ut bilen ut fra de sikkerhetskrav vi hadde da avgjørelsen ble tatt. Vi mener dette var det beste valget da, men håper utviklingen går i en retning som gjør at et hybridvalg kan bli aktuelt neste gang, sier Jansen til VG.

Hun vil ikke gå inn på hvilke sikkerhetsvurderinger som gjør at Johansen trenger å kjøres rundt i en luksusbil til en drøy million kroner, mens andre storbypolitikere ikke har noen slik ordning.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder