TOPPMODELL: Tesla Model S P85D ble markedsført med 700 hk. Flere eiere klager på effekten. Foto: ,

Renner på med Tesla-klager

Her er feilene som fikk Tesla-aksjen til å falle

Forbrukerrådet har i løpet av dagen fått ni nye klager
på effekten i Tesla Model S P85D.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Over 20 eiere av Teslas prestisjemodell P85D har allerede klaget til Forbrukerrådet på mindre effekt i bilen enn de 700 hestekreftene bilenble markedsført med.

Nå megler Forbrukerrådet i saken, og vil finne ut om kundene har fått levert den bilen de har betalt for.

Etter at Tesla tidligere i år startet leveringen av sin hittil mest potente modell, Model S med firehjulsdrift, begynte det å murreblant en del av eierne.

Seniorkommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogly, sier til VG at de har fått mange henvendelser gjennom dagen.

– Vi har registrert ni nye klagesaker så langt i dag, og flere eiere av denne modellen har ringt og spurt om hva de kan gjøre. Noen vil klage rett til oss, men riktig rekkefølge er at de klager til Tesla først, så kan de eventuelt bringe et avslag videre til oss, sier Skogly.

Hun understreker at Forbrukerrådet er nøytrale meglere, og at de forsøker å komme frem til en løsning som begge parter kan leve med. I 75 prosent av sakene Forbrukerrådet behandler godtar partene den løsningen som Forbrukerrådet skisserer.

Seniorkommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogly Foto: Forbrukerrådet ,

Vet du hva bilens varslingslamper betyr? Ta VGsdashbord-quiz her!

Kan gå til Høyesterett

Løsningen kan være for eksempel prisavslag, at produsenten retter opp feil, eller i ytterste konsekvens heving av kjøpet.

Forbrukerrådet understreker at de er opptatt av å løse alle saker på så lavt konfliktnivå som mulig.

– Det sparer samfunnet for penger og de involverte for frustrasjon når prosesser ikke trekker ut i tid.

Dersom det motsatte skjer, altså at en eller begge partene ikke godtar forslaget til løsning, kan saken ende i et rettslig system – i prinsippet helt opp til Høyesterett. Prosessen som eventuelt leder dit, starter i Forbrukertvistutvalget, som kan bestemme rettskraftige vedtak, som får presedens, dersom de ikke ankes.

– En dom her kan ankes videre i systemet, til Tingretten og eventuelt videre i vårt vanlige rettssystem. Norsk Forbrukerkjøpslov er basert på et EU-direktiv, ergo har norske Forbrukermyndigheter mulighet til å ta saken videre til EFTA-domstolen, mens andre land kan ta saker videre inn til EU-domstolen, sier hun.

Skogly trekker paralleller mellom Tesla-saken og den pågående Volkswagen-saken.

– De har enkelte prinsipielle likheter. Volkswagen kjører det samme løpet med hensyn til utbedring av feilen i alle land. Da slipper man den juridiske prosessen så sant løsningen viser seg å være tilfredsstillende.

Leste du denne? Slik avslørte de dieseljukset.

Danske «NAF», bileierorganisasjonen FDM (Forenede Danske Motorejere), er av sine medlemmer bedt om at de starter en sak mot Tesla Motors om manglende effekt i Tesla Model S P85D.

Avdelingssjef i juridisk og teknisk rådgivning i FDM, Per Alkestrup, bekrefter at FDM har fått en rekke henvenelser fra utilfredse Tesla-eiere.

– Vi har rettet en henvendelse til Tesla, og avventer svar på spørsmålene vi har stilt på vegne av våre medlemmer. Vi forventer et godt samarbeide med Tesla, og at vi kommer frem til tilfredsstillende løsninger. Hvis vi ikke får til det, vil vi ta de nødvendige rettslige skritt for å sikre våre medlemmers rettgiheter, opplyser Alkestrup.

Dette klager eierne over

Ifølge en rykende fersk undersøkelse fra det amerikanske Consumer Reports har Tesla Model S generelt for mange feil og problemer til å bli anbefalt av forbrukernettstedet – etter at den tidligere i år sprengte testskalaen til den samme organisasjonen.

Rundt 1400 Model S eiere har etter uttalt seg i eiertilfredshetsundersøkelsen. Konklusjonen er at Tesla Model S-eiere har mer problemer med bilholdet sitt enn gjennomsnittsbileieren.

Hovedproblemene eierne klager på er bilens drivlinje, ladeuststyr eller den store berøringsskjermen å gjøre. Også knirkelyder og andre ulyder i tillegg til lekkasjer trekkes frem av det anerkjente forbrukermagasinet som faktorer.

Allikevel er den generelle eiertilfredsheten stor blant Teslaeierne. Hele 97 prosent av eierne ville nemlig «definitivt kjøpt den samme bilen igjen.»

Også i den nordiske eiertilfredshetsundersøkelsen AutoIndex, klaget en del bileiere på flere av de samme tingene. Allikevel var de mer fornøyd med elbilen sin, enn andre elbileiere.

Det samme nettstedet anbefalte Tesla som en av de aller beste kjøpene når de selv testet elbilfavoritten for noen måneder siden. Etter alle eierklagene trekker de tilbake dette.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder