Fortsatt mye hemmelig rundt Tesla Model X

GENÈVE (VG) Antall hestekrefter? Priser
på ekstrautstyr eller ankomsttid for «folkevariantene»? Det er mye hemmelighetskremmeri når Tesla snart sender den nye SUV-en over Atlanteren.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Den dyre signatur-modellen med ekstra stash og tidlig startnummer klapper til kai i Norge på forsommeren. Først når denne er «ferdigprodusert», skal det åpnes for bestilling, eller som det heter i Teslas verden, konfigurering av «billigmodellene» 70D og 90D.

Se mer fakta nederst i saken, hvis du leser på mobil.

Koster 31.000 kr å reservere

Produsenten tar nå forhåndsbetalt for reservasjon (31.000 kr) som gir tilgang til bestillingssiden og dermed prisene for ekstrautstyr. De som tenker på å bestille seg en Model X nå, får oppgitt rekkevidde, batterikapasitet, akselerasjon og toppfart. Foreløpig er ikke prisene på ekstrautstyret offentliggjort. Det er heller ikke lasteplassen, etter mål man kan bruke for å sammenlikne med konkurrentene. Vi vet heller ikke når 70D og 90D er planlagt å komme til Norge.

Men vi vet at bilen kan trekke tilhenger på nesten 2300 kilo, og at bilen får like gode garantier som de fleste andre elbilene på markedet, 8 år på batteri og drivlinje.

Og så vet vi det vi ser med egne øyne – og kjenner. Bilen står for første gang på bilmessen i Genève, som pågår ut denne uken. Falkvingedørene åpner seg i motsetning til produsenten, på vidt gap.

Fikk du med deg denne? Verden måper av Bugattis nye fartsfantom – med eksosrør i titan.

Kongelige bakseter

Baksetene i den første, banebryende utgaven av Model S var noe ukomfortable og uelegante. Disse (kalt ultraweight, og er ekstrautstyr) er smarte, praktiske og komfortable. Det er tre like store seter som står på hver sin søyle og kan justeres individuelt, elektrisk. Det er greit å komme seg inn til tredje seterad. Det er den høyeste sittehøyden i noen syvseter undertegnede har testet. Det er da også god plass til hodet, og av videoen kan du se at det også er plass nok for en voksen mann.

Nederst i støtfangeren sitter luftinntaket, der kupèluften går gjennom et såkalt hepa-filter, som skal fjerne pollen, bakterier og viruser (!), ifølge Tesla. I likhet med S har X bagasjerom i kjølen. På akterspeilet, over den største av de to elmotorene, sitter en spoiler som heves i over 72 km/t.

Det våkne forbrukerøye vil også se at det er plast langs hele karosserisiden, også i hjulbuene. Det gir normalt god beskyttelse. Vi kjente også på den herlige overskuddsdetaljen – et lett trykk på bremsen i det du har satt deg bak rattet – og dørene lukkes.

Bildespesial fra bilmessen i Genève – sjekk Toyotas dristige SUV.

Delte meninger om bakdørene

Vi vet imidlertid ikke vekten av de hydrauliske, toleddede falkevingedørene som er hengslet i taket.

Bilekspert Jon Winding-Sørensen fra bladet BIL og Bilnorge.no er skeptisk til det han mener er en komplisert og tung løsning.

– Fordørene tar plass i bredden, og bakdørene tar plass i høyden. Hva i all verden er poenget med det? Det strider jo totalt mot alle ingeniørers overordnede mål, å gjøre ting så enkelt, men likevel så effektivt, som mulig, sier Winding-Sørensen.

Tesla sier at dørene er designet for å gi enkel og bekvem tilgang for voksne til andre og tredje seterad, selv om de ikke åpnes til full høyde. De er testet for dette i små, europeiske garasjer.

– Selvsagt har vi testet bilen grundig i snø og is. Dørene virker, understreker Kobi Brooklyn, Teslas globale kommunikasjonssjef.

– Det finnes ikke noen grunn til å gjøre sånt på en SUV, annet enn lyst. Sjefen selv hadde lyst på dem, så derfor er de der. Hundre prosent av kjøperne kommer stolt til å vise frem dørene til alle kjente, fastslår den norske designeren Per Ivar Selvaag. Han har også jobbet hos BMW, og ikke minst hos Peugeot, der han som sjef for konseptbilene sto for konseptbilene HX-1 og Onyx.

Ta testen! Kan du disse trafikkskiltene?

Elektrisk eventyr

Tesla i Norge har vært et elektrisk eventyr fra ende til annen. Over 10.000 Modell S er registrert siden 2013. Det er dermed handlet Tesla for bortimot ti milliarder i Norge.

Men også konkurrentene stormer frem. Volvo registrerte 988 av sin nye XC90, det ble levert 375 BMW X5, 99 Audi Q7 og 91 Mercedes GLE i fjor. Alle disse har varianter med ladbar hybrid.

Prisene for ladehybridene er:

Volvo XC90 T8: 971.000 kr.

BMW X5 40e: 877.000 kr.

Audi Q7 e-tron: 882.200 kr.

Mercedes GLE:

– Vi tar Tesla på alvor, akkurat som vi gjør med alle bilprodusentene som konkurrerer på det norske markedet. Vi frykter ikke konkurranse, tvert imot ønsker vi den velkommen. Det skjerper oss og gjør oss bedre, sier informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norge.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder