Eksperter og politikere raser mot avgiftsendring

Oljeanalytiker: Prisene kan bli enda høyere

VAR BILLIG: - Jeg hadde aldri kjøpt dieselbil om jeg visste at dieselprisene kom til å bli like høye som bensinprisene. Nå angrer jeg, sier Khanh Duolg (40), (bildet). Her fyller han opp tanken på sin nyinnkjøpte BMW X1 på Statoil-stasjonen på Alexander Kiellands-plass i Oslo. - Jeg valgte bevisst å kjøpe meg dieselbil fordi drivstoffprisen var billigere. Foto: Espen Braata

Dieselbløffen

I 2006 var dieselbiler miljøvennlige, økonomiske og lettsolgte. I 2012 er de forurensende, drivstoffet er svinedyrt og de kan få kjøreforbud.

Artikkelen er over åtte år gammel

Av Stein Nervik og Øystein Larsen-Vonstett . Foto: Espen Braata.

Aldri før har dieselprisen vært høyere enn akkurat nå. Hele 14,23 kroner for literen var veiledende pumpepris hos Statoil i går.

Det betyr at det koster mer enn 850 kroner å fylle opp en helt vanlig 60 liters tank med drivstoff.

På samme tidspunkt i fjor lå prisene på diesel også rekordhøyt. Da kostet dieselen 12,92 kroner for literen.

Også listepris på bensin hos Statoil tangerer den gamle rekorden fra juli 2008. Hele 14,73 kroner per liter 95 blyfri må du ut med.

- Hovedårsaken til at både bensin- og dieselprisen har gått opp, er usikkerheten rundt hva som skjer med Hormuzstredet. 20 prosent av all olje vi bruker må transporteres gjennom stredet. Stenges dette vil det bli enda dyrere, sier oljeanalytiker i Nordea Markets, Thina Saltvedt.

Uro og avgifter

Svaret på om det blir enda dyrere får vi ifølge henne om knappe 14 dager. Den 23. januar avgjør EU om de vil innføre handelsblokade mot Iran.

- Opptøyer i Nigeria, en styrket dollar og ikke minst uroen rundt Euroens fremtid er også med på å presse opp prisene, sier pressetalsmann i Statoil, Knut Hansen.

Et av Europas største oljeraffinerier sliter også ifølge han økonomisk og har måttet stenge ned tre av fem raffinerier.

- Det hører med i bildet at norske avgifter også 1. januar med henholdsvis 10 øre på bensin og 9 øre på diesel, sier Hansen til VG.

Statoil Fuel & Retail driver en tredel av bensinstasjonene i Norge.

Høyere pumpepris

Listeprisen er det høyeste Statoil-stasjonene får lov til å ta. I sentrale områder med mye konkurranse, for eksempel Oslo, kan prisen være lavere enn listeprisen.

Til gjengjeld kan pumpeprisen være høyere enn listeprisen på bensinstasjoner som ligger langt unna drivstofflagrene. Her kommer det såkalte transporttillegget på toppen.

Også den stadig voksende andelen dieselbiler i Europa er ifølge Nordeas oljeanalytiker Thina Saltvedt med på å øke etterspørselen og prisene på diesel.

Shell har 14,72 kroner per liter som listepris for sin 95 oktan bensin. Veiledende pris på diesel lå noen øre lavere konkurrenten med 14,11 kroner per liter.

Hva skjedde?

For fem år siden ble nye dieselbiler mye billigere fordi de var miljøvennlige.

I dag forurenser nye dieselbiler så mye at myndighetene vurderer kjøreforbud.

-BLØFF: Espen Stensrud, redaktør i bladet Autofil. Foto: Autofil

- En stor dieselbløff! Myndighetene har oppfordret oss til å kjøpe biler med dieselmotor. De har lenge visst at diesel også slipper ut skadelige gasser. Likevel kalte de avgiftsreduksjonen for miljøvennlig, sier Espen Stensrud, redaktør i bilmagasinet Autofil.

Det var i 2007 regjeringen snudde opp ned på bilavgiftene.

- Regjeringen fremmer miljøvennlig atferd gjennom skatte- og avgiftssystemet og legger blant annet om bilavgiftene for å oppmuntre til kjøp av biler med lave CO2-utslipp, uttalte daværende finansminister Kristin Halvorsen til Dagbladet den gang.

Nå vet man bedre:

- Inntil nylig trodde vi at dieselbiler var miljøvennlige. Nå viser det seg at de er miljøbomber, sier Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Statens vegvesen.

Like før jul mottok etaten en rapport som viser at økende utslipp av skadelige gasser i norske byer først og fremst skyldes at flere kjører bil med dieselmotor.

Kjøreforbud

I samme rapport tas det til orde for tiltak som kan redusere problemet. Ett av dem er å innføre kjøreforbud for dieselbiler på dager med høy forurensing.

Problemet er størst på kalde vinterdager.

- Norsk vinter og diesel er ingen god match, sier Vinje.

Det får flere til å reagere.

- Skandale

- SKANDALE: Sjefredaktør i Dine Penger, Tom Staavi. Foto: Krister Sørbø

- Det norske avgiftssystemet for bil er en skandale. Først gjør myndighetene dieselbiler rimeligere fordi det er miljøvennlig. Noen år senere vurderer man å nekte folk å kjøre samme bilene fordi de ikke er miljøvennlige. Det er ikke rart folk blir forbannet, sier sjefredaktør i Dine Penger, Tom Staavi.

Han er spesielt opptatt av den økonomiske usikkerheten folk opplever.

- Avgifter må være forutsigbare. Forandrer regjeringen avgifter og eventuelt nekter folk å bruke bilen i noen sammenhenger, kan det føre til at bilen faller raskere i verdi. Det kan gå direkte ut over privatøkonomien, sier Staavi.

Norges nest største bileier, det DNB-eide biladministrasjonsselskapet Autolease, er enig.

Kritisk

- I den offentlige debatten er det foreslått begrensninger på bruk av dieselbiler i byer og tettsteder i enkelte perioder. Om det blir innført, vil mange føle seg lurt og det vil kunne gi store utslag i bruktprisen på dieselbiler, sier leder for Autolease, Haakon J. Marthinsen.

Også blant opposisjonen på Stortinget er man kritisk til det som skjer.

- Bileiere som de siste årene har skiftet over til diesel, har grunn til å føle seg lurt av myndighetene, sier Ketil Solvik-Olsen, finanspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet.

Da avgiftene ble endret satt han i energi- og miljøkomiteen. Han mener regjeringen handlet mot bedre vitende.

- Det manglet ikke på advarsler. Dette har man visst hele tiden. Man lukket øynene for de lokale utslippene, og fokuserte utelukkende på klimagassutslipp, sier Solvik-Olsen.

Også Høyre ba regjeringen ta mer hensyn til lokale utslipp i 2006.

- I Høyre advarte vi regjeringen mot ikke å ta hensyn til utslipp av NOx. Heldigvis har de i ettertid senket avgiften på bensinbiler noe. Det har rettet opp noe av dieselflausen, sier finanspolitisk talsmann, Jan Tore Sanner.

- Skjønner kritikken

-SKJØNNER: Finanspolitisk talskvinne for SV, Inga Marte Thorkildsen. Foto: Krister Sørbø

- Jeg forstår folk er irriterte og vi tar kritikken til oss, sier finanspolitisk talskvinne for SV, Inga Marte Thorkildsen.

Hun understreker at SV aldri har kalt dieselbiler miljøvennlige og avviser at avgiftsreduksjonen på dieselbiler kan kalles en bløff.

- Når man bløffer, fører man folk bevisst bak lyset. Det er ikke tilfelle her. Da avgiftene ble endret, visste vi ikke at utslippene av NO2 var så høye fra dieselbiler. Hadde vi hatt kunnskap om det, ville vi aldri gått inn for det.

- Hva med dem som nå frykter stort verdifall på bilene sine?

- Det kommer stadig nye biler på markedet. som utkonkurrerer både «rene» diesel- og bensinbiler. Prisfallet ville derfor kommet uansett.

- Dessuten har SV alltid vært for at bilkjøring i byene skal begrenses mest mulig til fordel for kollektive løsninger og sykling, sier Thorkildsen.

Les også

  1. Biltrafikken tar knekken på innsjøer

    Biltrafikk og salting forurenser norske innsjøer og store bunnområder er helt døde, fastslår Norsk institutt for…
  2. Flertallet er positive til miljøfartsgrenser

    Den omstridte miljøfartsgrensen støttes av over halvparten av Oslo-borgerne, viser en undersøkelse.
  3. Dieselbiler skyld i økende forurensing

    Skadelige partikler fra dieselkjøretøyer har de siste årene økt. Utslippene er høyere enn ventet og vil fortsette å øke…
  4. Hva er best av diesel eller bensin?

    Salget av dieselbiler har tatt av i Norge de siste årene, men nå vil myndighetene igjen ha oss til å kjøpe bensinbiler.
  5. Vil kutte piggdekksesongen med en måned

    (VG Nett) Vegdirektoratet foreslår å avslutte piggdekksesongen 31. mars i Sør-Norge og øke piggdekkgebyrene med 20…
  6. Vil la dieselbilene ta hele rushtidsavgiften

    (VG Nett) Rushtidsavgift eller kjøreforbud på dager med høy forurensning skal kun ramme dieselbilene, hvis Astma- og…
  7. Fra oktober kan byene la deg betale for å stå i bilkø

    (VG Nett) Lokalpolitikere får lov til innføre køprising fra og med neste måned.

Mer om

  1. Miljø

Flere artikler

  1. Diesel til under en tier for literen

  2. Rekorddyr bensin-kan bli enda dyrere

  3. Varsler prishopp: Aldri før har bensinen vært så dyr

  4. Knallhøye dieselpriser rammer transportnæringen: Norges Lastebileier-Forbund: - Klart vi er skuffet

  5. Pluss content

    Derfor blir det dyrere å fylle opp tanken i 2017

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder