Oversikten som «sparer deg penger»

BØR OG MÅ: Autolease har tatt for seg de ni ulike bilsegmentene i den offisielle statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken og anbefalt ekstrautstyret de mener er nødvendig for at nybilen skal holde seg best mulig i verdi. Foto: Produsenter

Ekstrautstyret du MÅ ha på bilen

Selv om reklamen lover deg en splitter ny VW Golf for 242.700 kroner, må du ut med 300.000 kroner før du har et anbefalt utstyrsnivå på bilen.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over seks år gammel

VG har fått det DNB-eide biladministrasjonsselskapet Autolease til å anbefale hva du må og bør ha av ekstrautstyr når du skal kjøpe deg ny bil - hvis du vil begrense verditapet mest mulig.

Selskapet er en av Norges største bileiere med en skandinavisk bilflåte på over 35.000 biler.

De har tatt for seg de ni ulike bilsegmentene i den offisielle statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken og anbefalt ekstrautstyret for at nybilen skal holde seg best mulig i verdi.

- Hvis «må ha»-utstyr mangler på bilen, vil den bli tungsolgt i bruktmarkedet. Generelt kan vi si at tapet i annenhåndsverdi ofte vil overstige nyprisen på utstyret som mangler, sier risikoanalytiker i Autolease, Roar Øverby.

Hvert år skifter Autolease ut nær 4000 biler og gjør inngående analyser av hva som bidrar til å holde verdien oppe på hver enkelt bilmodell.

Må ha Highline

Mange nybiler selges som et eksempel fremdeles uten LED- eller Xenon-lys. For de aller fleste bilmodeller lønner det seg imidlertid å putte penger i denne teknologien som gir langt bedre lys på mørke kvelder.

- Noen modeller holder seg bedre enn andre, men riktig utstyr er viktig også for disse modellene. Å spare for eksempel 5000 kroner på Xenon når bilen kjøpes ny, kan fort bli et tap på det dobbelte når bilen skal selges. Det er den totale kostnaden av bilholdet som teller, ikke besparelsen der og da, sier Øverby til VG.

Det gjør at det gode bilkjøpet ofte blir langt dyrere enn det billigste kjøpet som det reklameres for.

Norges mest solgte bil, VW Golf, koster med en 85 hestekrefters bensinmotor og utstyrsnivået Trendline 242.700 kroner. Før den når akseptabelt utstyrsnivå, slik Autolease ser det, må man velge den dyrere og langt rikere utstyrte Highline-varianten.

Den billigste varianten her koster 271.900 kroner. Da får du en 105 hestekrefters bensinvariant. Oppå dette kommer det anbefalte ekstrautstyret som koster like under 30.000 kroner.

Samlet pris blir med dette ifølge Autolease 299.300 kroner.

Fotgjengerbrems viktig

Nesten uansett hva slags nybil du kjøper, bør du utstyre den med cruisekontroll, parkeringssensor, ekstra gode hovedlys og automatisk fotgjengerbrems. Sistnevnte er et system hvor bilen bremser ned automatisk når det dukker opp hindringer foran bilen i lavere hastigheter.

- Deretter er tommelfingerregelen at desto mer premium bilen oppfattes som, desto dyrere blir det enkelte ekstrautstyret isolert sett og desto mer og avansert utstyr trenger du, sier risikoanalytikeren fra Autolease.

Dobbel pris

130.000 KRONER DYRERE: Den mest solgte bilen i luksusbilsegmentet i år, Mercedes CLS øker kraftig i pris n år nødvendig ekstrautstyr for et minst mulig verdifall er pakket inn. Fra en startpris på 786.300 kroner må du når du får den ferdig utstyrte bilen ut med hele 918.000 kroner for «Shooting Brake»-versjon av bilen. Foto: Øystein Larsen-Vonstett

Han trekker frem Audi og Skoda som eksempel. Felgene som begge er Volkswagen-produkter er ifølge Øverby i hovedsak like.

- Her koster 18 tommers aluminiumsfelger til Audi A4 18.320 kroner. På en Skoda Octavia får du 18 tommers aluminiumsfelger til 2000 kroner, riktignok med en noe billigere dekkdimensjon, sier Øverby til VG.

Et annet eksempel kan være metallic-lakk. Dette er definert som ekstrautstyr hos de aller fleste produsentene men må velges for å få minst mulig verdifall på bilen, mener Autolease.

På en VW Golf TSI 85 hk koster det 4200 kroner for å få dette. For luksusbilen Mercedes CLS 250 CDI Shooting Brake med startpris fra 786.300 kroner koster det mer enn dobbelt så mye, 10.370 kroner, for den enkleste metallic-lakken.

55.000 KRONER DYRERE: Ifølge Autolease holder norges mest solgte bil, VW Golf, seg best i verdi etter tre år på vei9en med ekstrautstyr som gjør bilen hele 55.0000 kroner dyrere enn rimeligste variant. Da får du også annet utstyr pakket inn som ikke biladministrasjonsselskapet vurderer som nødvendig i et verdifallsperspektiv. Foto: Hanne Hattrem

Les også

  1. Kollektivfelt - et sentralt gode for elbilister

    I VGs papirutgave 12.desember, og i en artikkel publisert på VG nett 10.
  2. Mistenker biodiesel for å forårsake motorfusk

    Den britiske samferdselsministeren har bedt oljeselskapene rydde opp etter at det har vært en kraftig økning i tette…
  3. Åtte millioner biler testet: Her er bruktbilene med flest og færrest feil

    Toyota Prius er sammen med Opel Meriva og Porsche 911 bilene som får påvist færrest feil i den årlige gigantrapporten…
  4. Elbilene gikk helt tom litt over halvveis

    RIKSVEI 7 (VG) Ingen av elbilene var i nærheten av å oppnå den lovede kjørelengden i vår rekkeviddetest.
  5. Amerikanske myndigheter vil granske Tesla-branner

    Amerikanske veimyndigheter vil innlede etterforskning for å finne årsaken til at det har begynt å brenne i tre Tesla…
  6. Slik skal bilene se ut i 2025

    En avansert vest med eget hoppeben fra Subaru eller en spesialdesignet frøliknende kjøretøy fra BMW som skal kunne…
  7. Luksusbil blir avgiftsvinner

    Mens småbiler og flere miljøvennlige hybridbiler blir dyrere neste år er den store avgiftsvinneren i årets statsbudsjett…

Mer om

  1. Miljø

Flere artikler

  1. Pluss content

    Ekstrautstyret du må ha

  2. Test av Skoda Rapid Spaceback: Skodas «Golf» er en vinner

  3. Luksusbil blir avgiftsvinner

  4. Automatgir-rekord

  5. Brukt Tesla koster mer enn ny bil

Fra andre aviser

  1. 37.000 mer for samme ekstrautstyr

    Aftenposten
  2. De ti beste familiebilene

    Aftenposten
  3. Prøvekjørt VW Tiguan: Som å bruke dyre løpesko til en spasertur

    Aftenposten
  4. De ti beste familiebilene

    Bergens Tidende
  5. Prøvekjørt VW Tiguan: Som å bruke dyre løpesko til en spasertur

    Fædrelandsvennen
  6. De ti beste familiebilene

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no