Tokyo Motor Show: Her er fremtidens Nissan Leaf - kan få lengre rekkevidde enn Tesla

Slik ser bilfremtiden ut

TOKYO (VG) Mye taler for at dette er neste generasjon Nissan Leaf. Konseptbilen som vises i Tokyo har dobbel rekkevidde av dagens modell, og kan kjøre uten hjelp av sjåføren.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Prisene på batterier er en vesentlig kostnad på en elbil. Disse har sunket kraftig den siste tiden. Samtidig blir batteriene stadig bedre og kan levere mer kjørelengde.

Denne utviklingen har Nissan tro på at skal fortsette. I den kompakte konseptbilen IDS som nå har sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Tokyo, er nemlig kapasiteten økt – fra den siste ikke ennå ankomne Leaf -versjonen med batterikapasitet på 30 kWh – til hele 60 kWh.

Det kan bety mer enn dobbelt så bra rekkevidde, og altså lengre enn dagens Tesla Model S. Teslas S-modeller selges i dag med større batterikapasitet (70, 85 og 90 KWh), og med oppgitt rekkevidde fra drøye 40 til litt over 50 mil.

Les: «Super-batteri» kan gi elbilen rekkevidde på 100 mil.

Lett og lite luftmotstand

Noe av årsaken til at Nissan oppgir sin konseptbil til trolig å kunne klare dobbel rekkevidde av dagens, ligger i bilens størrelse, at konseptbilens karosseri er i karbonfiber, og med en form som skal sørge for minimalt med luftmotstand. Og altså mer effektive og dermed lettere batterier.

Nissans koneptbil er imildertid kun et konsept, og tekniske data er kun oppgitt av produsenten. Men bilen viser hva Nissan tenker om fremtiden, og gir nok også tydelige signaler om hva de mener er mulig å oppnå teknisk.

Mye av det som blir vist frem som design på en konseptbil blir imidlertid ofte svært annerledes når bilen er produksjonsklar. Teknologien peker imidlertid ofte fremover.

Bilen, som så mange andre konsepter på Tokyo-messen, er også selvkjørende. Her er konseptet at du selv velger om du vil kjøre eller la bilen gjøre jobben for deg. Overlater du ansvaret for bilen kan forsetene snus svakt mot hverandre. Rattet forsvinner inn mot midten av instrumentpanelet og en stor skjerm blir synlig. Da er det dine bevegelser, din stemme og bilens intelligente system som styrer bilen. Nissan har tidligere sagt at flere av deres modeller skal ha autonom kjøreteknologi.

Les også: Slik får du batteriet i elbilen til å vare lengre.

Styr hjemmet fra dashbordet

Du må nok fortsatt sette inn steken selv, men du kan ifølge produsenten styre det meste på hjemmefronten fra dashbordet i Mitsubishis nye konseptbil.

I tillegg til å konstant overvåke sjåførens helse og tilby deg full fjernkontroll over ditt hjems kjøkkenapparater, ser Mitsubishi Electronics konseptbil ut som noe fra en annen verden.

Det ganske så elleville konsept, Emirai 3xDAS er en lav, toppløs aerodynamiske toseters doning. Den er utstyrt blant annet med bevegelsesstyrte instrumenter og en rekke berøringssensitive LCD-skjermer.

Fra bilen skal du også kunne fjernkontrollere alt av stekeovner, gardiner og annet i huset ditt.

Bilen vises med et helt nytt lyssystem hvor bilen sender ut et mønstret farget lys som skal advare fotgjengere og syklister hva sjåføren er i ferd med å foreta seg. En blåfarget vifte brer seg på asfalten når sidedørene åpnes eller røde buer lyser opp asfalten bak bilen når den skal rygges. Ifølge forskning de presenterte skjer nemlig om lag 70 prosent av alle fotgjenger-dødsfall i trafikken i mørket.

Enorm Mercedes-luksus

I dag åpnet den internasjonale bilutstillingen i Tokyo, Japan. VG er på plass for å gi deg de siste nyhetene i bilverdenen. Messen er mest kjent for sine spektakulære og kuriøse fremtidsbiler.

Mercedes viser frem et ekstremt luksuskonsept av en fremtidig familiebil. Nissan hadde med seg det de fleste tror på er avløseren til det som er verdens mest solgte elbil, Leaf. Toyota viste frem en ny liten sportsbil for folket og Honda viste frem en snart produksjonsklar variant av supersportsbilen NSX. Sistnevnte kan skilte med hele tre elektriske motorer og en voldsom V6 bensinmotor. Også et annet ikon, Mazda RX8, kan også komme som produksjonsbil. Et RX-konsept fikk nemlig sin verdenspremiere, med rotasjonsmotor, som forgjengeren.

Les: Mener dette kan redde dieselbilen.

Voldsom BMW

De voldsomme 500 hestekreftene i BMW M4 GTS som blir levert av en 3 liters seks sylindret turbomotor sender bilen av gårde fra 0–100 på småpene 3,8 sekunder. Det er faktisk like raskt som for eksempel Mercedes nye Porsche 911 utfordrer, AMG GT. Bilen har allerede vært kjørt på den legendariske nordsløyfen på Nürburgring. Prestasjonene her, en rundetid på 7,28 minutter, gjør at raceren både er raskere enn Porsche 911 Turbo og AMG GT.

– Dette er den raskeste gateproduserte BMW noensinne. Kun 700 eksemplarer vil bli produsert i alt. Vi får en bil til Norge neste år, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Norge Christian Gottschalk.

Tenker du på å kjøpe ladbar hybrid? Her er en Mercedes C-klasse med nærmest utsøkte kjøreegenskaper.

Konseptkalas

Messen kan ellers skryte av hele 76 konseptbiler som skal vise hvordan en rekke av verdens bilmerker, ser for seg vår nære bilfremtid. Hele 42 forskjellige modeller får sin verdenspremiere på messen.

I løpet av messedagene er det forventet opp mot en million besøkende til det som er en av de viktigste bilmessene i verden. I tillegg til en rekke japanske merker har også flere andre merker meldt sin ankomst til bilutstillingen

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder