FORNYBAR-DIESEL: Denne uken åpnet selskapet Eco-1 sin første pumpe for privatmarkedet, med fornybar diesel. Foreløpig er den godt under fossil-diesel-pris. Foto: Eco-1 ,

Stor oversikt: Sjekk om din bil kan bruke billig fornybar-diesel

Mens enkelte bilprodusenter ønsker den biologiske dieselen velkommen, kan ikke alle love at garantien gjelder om du kjører på fornybar-diesel.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Ifølge leverandøren er fornybar diesel laget på naturlig avfall klimanøytralt, og det er stor reduksjon i lokal forurensning. Det er billigere – og bedre for motoren, det er leverandørens påstand om fornybar-dieselen. Men mange bilprodusenter frykter «bivirkninger».

Renault er blant bilprodusentene som ikke vil ta ansvar for garantien på bilen dersom du tanker den «nye» og fornybare dieselen fra Finland, som ble lansert i Norge denne uken.

«Renault Engineering har ikke utført tester på 2G Polar, og kan ikke per nå anbefale dette på våre biler. Garantien vil derfor ikke gjelde dersom dette drivstoffet benyttes og noe ødelegges.», opplyser den norske importøren.

Les også: Har du fått denne feilmeldingen i bilen i det siste?

Foten ned

Også Statoil har nylig lansert syntetisk biodiesel, fra samme produsent som 2G Polar.

– Vårt produkt heter syntetisk biodiesel HVO100 og er basert på slakteavfall. Den tilfredsstiller normen EN 15940. Det skal redusere CO₂-utslippene med cirka 80 prosent, i totalregnskapet. Det lages i Rotterdam av det finske oljeselskapet Neste, sier kategorisjef drivstoff Anders Kleve Svela.

Flere andre bilprodusenter setter foreløpig foten ned for bruken biodrivstoffet, men sier de driver testing av fornybar-drivstoff og ber eierne vente med å tanke det til det er klarert.

Nederst i saken finner du oversikt over de aller fleste produsentenes anbefalinger som gjelder nå.

Følg utviklingen: Alt om Volkswagen og dieseljukset finner du her.

Zero: En av mange løsninger

Så godt som alle bilprodusenter vil tillate fornybar-diesel innen kort tid, tror miljøorganisasjonen ZERO. Biologisk diesel er på full fart inn i markedet.

– Jeg tror ikke at bilprodusentene tviler på at fornybar-dieselen vil fungere, men jeg skjønner at det er greit å teste et produkt når man skal garantere for noe. Man har jo brent seg på dette før, sier fagsjef i ZERO, Kåre Gunnar Fløystad.

Den korrekte betegnelsen er HVO (hydrogenerated vegetable oil), som betyr at de tar utgangspunkt i vegetabilske oljer og tilsetter hydrogen i prosessen, blant annet for å fjerne oksygen og øke kvaliteten. Det er en form for biodiesel, ifølge han. Den renere dieselen kan lages av fett og vegetabilske oljer fra planter og skog. Mest benyttet til nå er brukt frityrolje, slakteavfall, tallolje fra furu og ulike planteoljer. Det er miljøvennlig i den forstand at det ikke tilfører ny CO2 (fra olje) inn i kretsløpet.

– Fornybar diesel vil være et av mange produkter vi er nødt til bruke for å redusere forbruket av fossile energikilder, og en av løsningene som er i veldig vekst nå. Personbiler bør over på batteri og hydrogen, men for tungtransport over lenger avstand, er dette en god og nødvendig løsning også på lenger sikt. Og fornybar diesel er også en god løsning for å få ned klimagassutslipp fra dieselbiler som allerede er på veien, men løser ikke problemene med lokal luftforurensing, sier han.

Les: 150 Tesla-eiere har klaget til Forbrukerrådet.

Mer biodrivstoff i Sverige

– Hvorfor skulle dette bio-drivstoffet lykkes, når for eksempel E85 ble en flopp, og nå er faset omtrent helt ut av markedet?

– Forskjellen her tror jeg ligger i at bioetanol krevde tilpasninger (det vil si en egen type bil), og det ble en større barriere enn mange hadde sett for seg. Med dette drivstoffet trenger man ikke det. Og husk at i Brasil kjører fortsatt nesten alle biler på bioetanol, sier Fløystad.

Forutsetningen for at den fornybare skal lykkes er at den er billigere enn fossil diesel, mener han. Det er den nå, men det er viktig å øke avgiftene på fossil diesel, for å motvirke fallet i oljeprisen.

­ – I Sverige blander den største bensinstasjonskjeden inn 50 prosent biologisk diesel i den vanlige dieselen, men i Norge har ikke dette skjedd. Derfor er det viktig at det nå kommer aktører som pusher bransjen, sier Kåre Gunnar Fløystad.

Vekslende politikk

Generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt, Inger Lise Melby Nøstvik, mener politikerne, ikke bransjen, må ta skylda for at vi er bak Sverige.

– I Norge har vi hatt en det jeg kaller en hopp og sprett-politikk når det gjelder biodrivstoff, mens i Sverige har det vært en langsiktig avgiftsfordel, som har gjort det lettere for bensinstasjonene å gjøre investeringer. I Norge har vi gått fra å ha en avgiftsfordel, som så ble tatt bort, Nå er det blitt et kronglete system av avgiftsfordel og omsetningspåbud på 5,5 prosent. Det er full veibruksavgift på de 5,5 prosentene, og kun fritak for salg utover dette, sier Inger Lise Melby Nøstvik.

Her er produsentenes anbefalinger om bruke av 2G Polar:

Audi: Har foreløpig ikke svart.

BMW: Teknisk avdeling i Stockholm har ingen informasjon om denne type diesel, så vi kan dessverre ikke uttale oss før vi eventuelt kan få et datablad og mer info.

Citroën: Det er problemfritt og bare å bruke.

Ford: Vi vurderer fortløpende alternative drivstoff og stiller oss positive til drivstoff som tilfredsstiller EN590 normen.

Honda: Hondas motorer stiller krav til at dieselen som benyttes tilfredsstiller den europeiske og norske standarden EN590. Dersom 2G Polar ikke tilfredsstiller EN590 standarden, kan ikke drivstoffet benyttes i noen Honda-modeller.

Hyundai: Per i dag kan vi ikke anbefale bruk av fornybar diesel som 2G Polar i våre biler.

Jaguar og Land Rover:Våre dieseldrevne biler skal alle tankes med drivstoff som oppfyller normen EN590 eller tilsvarende. Inntil dokumentasjon som viser at drivstoffet oppfyller kravene i norm EN590 foreligger, kan vi ikke anbefale dette drivstoffet benyttet i Jaguar og Land Rover.

Kia: Fabrikken krever at drivstoffet skal tilfredsstille EN 590-normen. Dette er noe 2G Polar ikke gjør, så foreløpig kan vi ikke anbefale våre kunder bruk av denne type diesel.

Lexus: Har ikke solgt en dieselbil siden 2011 (bare hybrid). Tidligere solgte Lexus dieselbiler ikke godkjent for dette. Alle våre biler krever EN590 diesel norm. Dette tilfredsstiller ikke 2G polar.

Mazda: 2G Polar diesel er så langt ikke testet av Mazda-fabrikken, og kan således ikke brukes på våre biler. Kravet per i dag er at dieselen som skal benyttes tilfredsstiller EN 590.

Mercedes: Våre ingeniører er i gang med å teste denne drivstofftypen. Før resultatene av disse testene er klare, velger vi å holde på anbefalingen om å kun fylle diesel som oppfyller EN 590-standarden.

Nissan: Har foreløpig ikke svart.

Opel: Det spesifisert for våre biler som går på diesel, er at drivstoffet må oppfylle EN590. Vi ser imidlertid at dette er et område hvor skjer en utvikling, og vil selvsagt jobbe for at våre motorer skal kunne benytte drivstoff med minst mulig miljøbelastning.

Peugeot: Alle våre biler kan kjøre på 2G Polar. Det kan fylles om hverandre, blandes med vanlig diesel, tankes annen hver gang. Det er bra å bruke uansett, og på hvilken måte.

Renault: Renault Engineering har ikke utført tester på 2G Polar, og kan ikke per nå anbefale dette på våre biler. Garantien vil derfor ikke gjelde dersom dette drivstoffet benyttes og noe ødelegges.

Suzuki: Våre biler er per dato kun godkjent EN 590 (gjelder alle våre merker, Fiat, Alfa, Chrysler og Jeep). Det jobbes fortsatt hos produsentene med vurdering av dette drivstoffet. Blir dette godkjent vil vi informere om dette.

Skoda: For de fleste dieselmotorer kreves det at drivstoffet tilfredsstiller normen DIN EN 590, så vidt vi vet tilfredsstiller ikke dette drivstoffet denne normen og kan derfor ikke brukes i ren form. Instruksjonsbok og eller informasjon i bilens tanklokk inneholder nødvendig brukerveiledning for hvilket drivstoff aktuell bil kan fylle. G2 Polar kan blandes med DIN EN 590 drivstoff innenfor godkjent norm antatt inntil ca. 30 prosent.

Toyota: Vi har ennå ikke fått noen avklaring fra vårt hovedkontor angående dette drivstoffet, men vi oppfatter at det ikke tilfredsstiller DIN EN 590 og vil derfor normalt ikke godkjennes brukt i våre dieselmotorer.

Volkswagen: For de fleste dieselmotorer kreves det at drivstoffet tilfredsstiller normen DIN EN 590, så vidt vi vet tilfredsstiller ikke dette drivstoffet denne normen og kan derfor ikke brukes i ren form. Instruksjonsbok og eller informasjon i bilens tanklokk inneholder nødvendig brukerveiledning for hvilket drivstoff aktuell bil kan fylle. G2 Polar kan blandes med DIN EN 590 drivstoff innenfor godkjent norm antatt inntil ca. 30 prosent.

Volvo: Det oppfyller ikke Volvo Cars’ krav til densitet i forhold til våre dieselmotorer, derfor kan vi ikke anbefale dette produktet til våre kunder. Volvo har tidligere kjøpt dieselmotorer av PSA (Peugeot-Citroën) og svarer om disse: Volvo Cars anbefaler ikke denne typen diesel fordi vi ikke har full oversikt over hvilke konsekvenser dette har for drivstoffsystemet. Det samme gjelder for våre eldre versjoner av PSA-motorer. Volvo Cars produserer nå sine egne motorer for de helt nye Volvo-produktplattformene SPA og CMA.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder