Volkswagens første ladbare hybrid, Golf GTE. Kommer til Norge i februar 2015. Foto: Hanne Hattrem
Volkswagens første ladbare hybrid, Golf GTE. Kommer til Norge i februar 2015. Foto: Hanne Hattrem Foto:Hanne Hattrem,VG

Statsbudsjettforliket: Ladbare hybridbiler blir opptil 50.000 kroner billigere

Slik slår de nye bilavgiftene ut

BIL, BÅT OG MOTOR

De ladbare variantene av luksusmerket Porsche blir opp mot 50.000 kroner billigere. Flere med folkelige ladbare hybridbiler blir opp mot 20.000 kroner billigere i innkjøp med budsjettforliket som nå foreligger.

Publisert: Oppdatert: 25.11.14 13:06

Det forteller flere bilimportører VG.

-Budsjettforliket kan være første steg i gjennombrudd for ladbare hybridbiler i Norge. En «supermiljøbil» som Golf GTE kan bli 12 360 kroner billigere, og få en ny pris på 326 640 kroner, sier administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller, Norges største bilimportør.

Les VGs omtale av den miljøsnille GTI varianten her.

De er fornøyd med budsjettforliket. Ladbare hybridbiler gis et fradrag i vektkomponenten i engangsavgiften på 26 prosent. I dag er det 15 prosent av bilens vekt som slipper vektavgift. Økningen får utslag på de ladbare nybilenes innkjøpspris - og aller mest på de tunge ladehybridene

-Vi er glade for at Stortinget nå gjør ladbare hybridbiler billigere. Det kan bety at nye kundegrupper og ikke minst folk over hele landet, i større grad kan velge lavutslippsbiler.

Ladbare hybrider er to biler i én, elektrisk motor for kortere distanser, og forbrenningsmotor for lengre avstander. Denne biltypen kommer nå i modeller som det norske folk kjenner.

Cayenne S e-hybrid kommer med å øke vektfradraget fra 15 til 26 % til å gå ned ca. 50 000 kr., mens Panamera vil gå ned ca. 45 000 kr.

– Vi er meget tilfreds med forslaget. Justert for utstyr er prisdifferansen nå ca. 100 000 kr. opp til en Cayenne S e-hybrid med 416 hk fra en Cayenne 211 hk diesel, for den summen dobles nesten antall hestekrefter – og man har muligheten til å kjøre helt elektrisk på typiske byturer, sier Porsches direktør i Norge Morten Scheel.

Volvo sjef Øystein Hærland sin Volvo V60 som ladbar hybrid får ifølge deres beregninger rundt 20.000 kroner mindre i engangsavgift. Han er allikevel veldig skuffet over dagens budsjettforlik.

– Det er ikke mye å glede seg over. Problemstillingen er at de ladbare hybridene blir skattet med hk avgift som det er en vanlig bil. Det betyr at selv om vår ladbare hybrid bare slipper ut 48 gram CO2 per kilometer har den fremdeles langt høyere engangsavgift enn en bil som slipper ut mer enn det dobbelte, sier Hærland til VG.

Sjef i Bilimportørenes Landsforening (BIL), Erik Andresen roser imidlertid budsjettet.

Til bransjenettstedet Bilnytt sier han følgende:

– En rask gjennomgang av forslaget viser at en normal plugg-inn hybrid nå vil få null avgift. Det betyr at mange av de mest solgte bilene blir fra 15.000-20.000 kroner dyrere.

Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota, er positiv til statsbudsjettforliket.

-Vi ser positivt på at alle biler med lave utslipp får en avgiftsreduksjon. Vår populære Toyota Auris får en avgiftslettelse på ca. 400 kroner. Prius Plug-in hybrid reduseres med 3700 kroner.

Også den store og praktiske ladbare SUVen, Mitsubishi Outlander PHEV, blir 29.175 kroner billigere enn fraprisen idag på 434.900 kroner.

- Vi er tilfreds med at regjeringen ytterligere styrker stimuleringen av miljøvennlige biler. I og med at vår Outlander Plug In Hybrid da får en beregnet avgift på kun 15.400, så blir vår bil virkelig en avgiftsvinner i 2015, sier administrerende direktør i Mitsubishi Norge, Rune Gjerstad.

- Premierer de minst effektive modellene

PR-sjef i Opel Norge Stein Pettersen forteller at de nye avgiftene får lite å si på det som var en av de aller første ladbare hybridbilene i Norge, Opel Ampera.

- Regjerningens forslag til endringer i avgiften for ladbare hybrider premierer de minst effektive modellene. Høyeffektive miljøbiler som for eksempel Opel Ampera, får liten eller ingen effekt av de nye forslaget.

Ampera med sitt utslipp på 27 gram, har i dag en avgift på 5969 - av dette er utgjør 2400 kroner vrakpant.

Selv i dag burde Ampera hatt en negativ avgift på 3633 kroner

Her kan du lese mer om