HØYERE AVGIFT: Flere biler som går på bioetanol har høyere avgift enn vanlige biler. Her fyller Jens Arne Svartedal i kampanjen "Hvit vinter" etanol. Foto: Hanne Hattrem.

Avgifts-sjokk på biobiler

Vent med bilkjøp til mai, råder politikerne

Staten krever opptil 46.000 kroner mer i avgifter på miljøbiler som kan kjøre på bioetanolbil enn på tilsvarende diesel- eller bensinbiler.

ARTIKKELEN ER OVER 12 ÅR GAMMEL

Forstå det den som kan:

Bilene som kan kjøre på det miljøvennlige drivstoffet bioetanol eller E85 er blant de fremste miljøbilene vi har på veiene:
Fordi de nesten bare slipper ut fornybar CO2, bidrar de ikke til å øke nivået av klimagasser.

Nesten 50 000 dyrere

Har du spørsmål om biodrivstoff?Møt ekspertene fra miljøorganisasjonene Bellona, Zero og Gudmund Skjeldal fra skiguttas klimakampanje "Hvit vinter"i Tett på Nett mandag.

Men miljøegenskapene blir for flere av bioetanol-bilene "premiert" med en langt høyere avgift enn for bilene som kjører på mer forurensende fossile drivstoff som bensin og diesel.

Slik er bilavgiftene for Saab 9-5 sedan med toliters motor:

* Med dieselmotor er prisen 385.500 kroner. Avgift til staten: 145.105 kroner.* Med bensinmotor er prisen 419.500 kroner. Avgift til staten: 191.029 kroner.* Med bioetanol-motor er prisen 419.400 kroner. Avgift til staten: 191.029 kroner.

Det koster altså 45.924 kroner mer i avgifter til staten å kjøpe Saaben med en bioetanol-motor enn med en dieselmotor.

- Jo større bilene er, jo verre blir utslaget i miljøuvennlig retning, sier administrerende direktør i General Motors Norge, Petter Smebye.

Umulig å velge miljø

GJØR NOE: Klimakampanjen "Hvit vinter" ledes av Gudmund Skjeldal (t.v.) og Vegard Ulvang. Kjetil Andre Aamodt er aktiv støttespiller. Mandag møter Skjeldal i Tett på Nett for å svare på spørsmål fra deg. Foto: Scanpix.

Smebye mener det blir helt umulig for mange av bilkjøperne å velge en miljøvennlig utgave når den miljøvennlige bilen koster oppimot 50.000 kroner mer.

- For at kundene skal kunne ta et enkelt valg må bioetanolbilene bli billigere enn det rimeligste alternativet, mener Smebye.

Avgiftene får ikke like stort utslag på mindre bioetanol-biler, men også for flere av disse er avgiftene til staten høyere.

En Ford Focus Flexifuel med utstyrsnivå Trend og 1,8-litersmotor på 125 hestekrefter, har ifølge Fords nyeste tall en avgift til staten på 92.254 kroner av bilprisen 244.600 kroner.

En omtrent tilsvarende dieselutgave av Focus-varianten - med 115 dieselhester - men i praksis den samme motoreffekten, har en avgift til staten på 77.410 kroner av en nybilpris på 242.100 kroner.

Den klimavennlige Focus-en koster 14.793 kroner mer enn dieselvarianten.

LES MER: Hva er biodrivstoff?

Vent med bilkjøp til mai

SVARER OM BIO: Miljøeksperter fra Bellona og Zero svarer på spørsmål om biodrivstoff mandag klokken 14.00 på VG Nett. Her er Johannes Fjell Hojem fra Zero. Foto: Jan Petter Lynau.

Regjeringspartiet SV varsler en avgiftspakke i revidert statsbudsjett i mai.

- Vi skal gjøre det billigere å kjøre biler som bruker biodrivstoff. Vi har flere muligheter for hvordan avgiften skal utformes, der et av ytterpunktene vil være å avgiftsbelegge biobilene kun for den skadelige CO2-en de slipper ut, sier Heikki Holmås (SV).

I så fall snakker vi om en gigantreduksjon for biobilene. En Saab 9-5 CO2-beskattes i dag for utslipp av 214 gram CO2 per kilometer, mens den egentlig bare slipper ut 38 gram fossilt CO2.

- En annen mulighet er å gjøre dem like billige som bensinbilene, eller si at de skal være billigst i sin klasse. Dette er ikke klart ennå. Men bilene skal få lavere avgift, så det er nok mest økonomisk å vente med bilkjøpet til mai, for dem som ser etter biobil, sier Holmås.

Også Arbeiderparti-medlem i Finanskomiteen, Torgeir Michalesen, råder bilkjøperne til å vente til mai med bilkjøpet.

Nestleder i Høyre, Jan-Tore Sanner (H), sier at Høyre og Venstre foreslo nettopp denne avgiftsreduksjonen under behandlingen av statsbudsjettet.
- Vi så at enkelte biobiler kom skjevt ut, sier Sanner.

Flere pumper

Men samtidig må det komme flere pumper enn den ensomme svalen som står på Storo i Oslo.
- Vi må pålegge stasjonene å sette opp biopumper, men i hvilket tempo, må vi se nøye på, sier Holmås.

En økning i biobil-bestanden hjelper imidlertid lite på CO2-utslippet sammenliknet med om all bensin og diesel får lavinnblanding av biodrivstoff.
Ifølge Norsk Petroleumsinstitutt tilsvarer innblanding på fem prosent forbruket til omtrent 100.000 etanolbiler.

Det snakkes nå om å pålegge bensinstasjonene å selge drivstoff med lavinnblanding av biodrivstoff.

FÅ MERKER: Bare Volvo, Saab og Ford selger Flexifuel-biler på det norske markedet, foreløpig. Foto: Volvo.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder