NYGAMMEL: Bildet er fra samme dag som Bøkestad fikk bilen. Det skulle bli starten på en lang rettsrunde. Foto: PRIVAT,

Måtte betale nybilpris for bruktbil - nå har han fått medhold i Høyesterett: Solgt som «ny» bil - hadde kjørt 897 km

NAF: Betydningsfull dom

Carl Fredrik Bøkestad kjøpte det han trodde var en ny bil. Nå har han vunnet i Høyesterett og fått hevet kjøpet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Bøkestad kjøpte Elbilen Citroën C-Zero 2012-modell for tre år siden. Og da han signerte kjøpekontrakten fra Sandvika Bil, var han i den tro at han nettopp hadde kjøpt seg et «nytt glis».

Ny, var bilen derimot ikke ...

– Jeg var veldig opptatt av at bilen skulle være ny. Av tidligere erfaringer har jeg dårlig forhold til importbiler, og jeg var veldig påpasselig med det. Da jeg fikk bilen reagerte jeg med en gang, sier han til VG.

Bilen ble solgt til en pris av 175.000 kroner, til tross for at den hadde vært registrert på bilforhandler i Tyskland og kjørt i alt 897 kilometer! En strekning som tilsvarer nær tur-retur Oslo-Trondheim.

LETTET: Carl Fredrik Bøkestad er veldig lettet etter høyesteretts avgjørelse. Da han fikk avgjørelsen feiret han sammen med kona. Foto:PRIVAT,

Bøkestad ønsket å heve kjøpet, noe Sandvika Bil As avslo. Saken gikk innom forliksrådet, tingretten og lagmannsretten før den ble anket til høyesterett.

Etter en lang rettsprosess kan Bøkestad endelig legge seg på hornet. Høyesterett konkluderte med at bilen ikke kunne selges som ny. Sandvika Bil ble dømt til å betale 145.000 kroner, pluss forsinkelsesrenter fra januar 2013, mot at kunden lever tilbake bilen. Samt saksomkostninger på 586.116 kroner.

LES OGSÅ:13 biler som forandret verden

– Jeg er ekstremt lettet. Det har vært en lang prosess. Jeg håper bransjen kan ta litt lærdom av dette og opplyse potensielle kjøpere om ting som kan påvirke avgjørelsen av kjøp, sier Bøkestad.

Viktig dom

Advokat i NAF, Jens Christian Riege, mener at dommen vil kunne få betydning i flere sammenhenger.

– Den fremhever og presiserer viktigheten av at den næringsdrivende gir korrekt informasjon om varen. Dommen viser at terskelen for å heve et forbrukerkjøp er lavere enn for kjøp mellom næringsdrivende, og mellom privatpersoner som reguleres av kjøpsloven, sier han.

Riege mener også at dommen viser at det har stor betydning om en bil har en «norsk» nybilgaranti eller ikke, og dette uavhengig av det vernet man ellers har gjennom forbrukerkjøpslovens bestemmelser.

LES OGSÅ: De sikreste og gjerrigste bilene

– Den poengterer at en «demonstrasjonsbil», ikke kan anses som en nybil. Dette spørsmålet er i liten grad belyst i rettspraksis ellers. Man får en uttalelse om nyttefradraget ved heving. Selv om dette gjerne blir en konkret vurdering, så kan det ha stor betydning hva Høyesterett sier vil være et rimelig vederlag i denne saken.

Dette sier Sandvika Bil:

– Problemet er at dommen ikke er avklarende. Vi hadde håpet å få avklart hvor langt opplysningsplikten i forbrukerkjøpsloven rekker, og hvor langt en bil kan være kjørt uten å tape sin karakter av ny bil, dette har ikke blitt avklart, mener min klient, sier Johan Haga, advokat for Sandvika Bil.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder