LADBAR SUV: BMW X5 xDrive40e kan kjøre cirka 30 km på strøm og er den første i en serie ladbare hybrider fra BMW. Foto:Produsent,

BMW lanserer ladbar hybrid-SUV

BMW er klar med sin første ladbare SUV. Den kommer til en forhandler nær deg mot slutten av året.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Audi og Mercedes har så vidt rukket å lansere sine første plugin modeller, og BMW har jo for lengst startet produksjonen av i8. Men X5 xDrive40e plugin hybrid blir den første «vanlige» BMW-modellen som er ladbar.

Også Volvo lanserer sin nye XC90 som ladbar bensinhybrid i løpet av året. Audis nye Q7 kommer tidlig neste år som ladbare dieselhybrid, med inntil 56 kilometer rekkevidde. Men det er Mitsubishi som var først ute, og som enn så lenge regjerer SUV-markedet med sin ladbare Outlander. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken solgte Mitsubishi nesten 1500 ladehybrider i 2014.

Rask og nøysom

En toliters bensinmotor med 245 hk og 350 Newtonmeter sammen med en kraftig elmotor på 113 hk / 250 Nm, sørger for en samlet effekt på 313 hestekrefter.

Bilen gjør null til hundre på 6,8 sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset ved 210 km/t. Snittforbruket etter EU-syklusen er 0,33 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 77 gram per kilometer.

Batteripakken ligger under bagasjerommet, men selv om den «stjeler» 150 liter av rommet under gulvet, har du fortsatt plass til 500 liter bak baksetene, og 1720 liter når disse legges ned.

Rekkevidden på ren eldrift er oppgitt til 31 kilometer, og du kan kjøre i hastigheter helt opp til 120 km/t. Dermed burde mye av den daglige småkjøringen kunne foretas på ren eldrift.

Se flere bilder på BilNorge.no

Mange lademuligheter

Bilen kan lades fra en vanlig stikkontakt, på de fleste offentlig tilgjengelige ladestasjoner eller via en spesiell BMW Wallbox. Det fins apper som lar deg kontrollere lading og aktivere klimaanlegg via en smarttelefon.

Via en Auto eDrive-knapp kan man velge forskjellige kjøremodi, som Auto, Max eDrive eller Sparemodus.

Innstilt på Auto velger bilen selv den mest fornuftige kombinasjon av el- og bensinmotor etter forholdene. Max eDrive gir ren elektrisk drift, mens man i sparemodus bruker bensinmotoren for å spare batteriene når man skal gjennom en utslippsfri sone.

Lanseringskalender: Her er alle bilnyhetene i 2015

Les også: Plug-in på alt fra BMW

BilNorge.no kjørte en prototyp på X5 xDrive40e for et års tid siden. Bilen har et høyt utstyrsnivå som blant annet inkluderer adaptivt understell med luftfjæring og navigasjonssystemet Professional som tar hensyn til topografi og veiforhold når du har lagt inn en destinasjon, noe som reduserer forbruket.

Bilen blir tilgjengelig i Norge fra november 2015. Prisene forventes klare i juni.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder