TOPPLISTET: Disse fire er blant de 28 klassevinnerne i Folksams årlige undersøkelse og anbefaling av de sikreste og gjerigste bilene. Øverst fra venstre og med klokken, Volkswagen e-Up!, Kia Soul electric, Ford Mondeo (med med 1,6 diesel/115 hk) og Renault Clio (med 1,5 diesel/90hk). Foto:Jan Petter Lynau og Hanne Hattrem,

De sikreste og gjerrigste bilene

Skal du kjøpe ny bil som kombinerer «det beste fra to verdener» - altså som er både sikre og snille mot miljø og lommebok – da har du listen her.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Det mener i alle fall det svenske forsikringsselskapet Folksam, som på 18. året legger frem lister for å veilede bilkjøperne om hvilke biler de mener er de beste kjøpene.

Listene er laget ut fra en rekke strenge kriterier (se faktaboks, under artikkelen dersom du leser på mobil).

Trafikkforsker Anders Ydenius i det svenske selskapets trafikksikkerhetsavdeling, understreker i lanseringen av undersøkelsen at valg av bil er svært viktig.

– De bilene som kjøpes i dag skal rulle på veien i mange år. Derfor er det viktig å påvirke og forsøke å styre innkjøpene. Gjennom dette kan vi gjøre en forskjell, sier Ydenius blant annet.

Se listene for bilene nederst i artikkelen.

Gjennom å filtrere samtlige bilmodeller til salgs i Sverige gjennom de strenge kravene, har forsikringsselskapet kommet frem til en liste på 72 biler som har fått stempelet «Bra kjøp».

Denne listen finner du her (bilene som er merket med et hjerte i tabellen er «Bra kjøp» etter Folksams testkriterier.

Stadig lavere utslipp

Utslippene er drastisk redusert de siste ti årene, ifølge Folksam. Dette året er kravene til forbruk (og derav CO2-utslipp, red. anm.) skjerpet med fem prosent.

Årets topplister viser at tilbudet av gjerrige biler stadig øker, på tross av at kravene er skjerpet med 23 prosent de siste tre årene.

Ifølge Folksam hadde, dersom de hadde brukt kravene fra 2005, 75 prosent av personbilene blitt godkjent. Nå er bare 13 prosent av bilene på markedet stemplet som bra. Det har vært raskest utvikling på miljø, men også sikkerhetsmessig har det skjedd en stor utvikling, ikke minst på småbilene. Beskyttelse mot nakkesleng og fotgjengerbeskyttelse har vært av det viktigste.

Er du på jakt etter ladbar hybrid i likhet med nesten 30 prosent av de norske nybilkjøperne? Da kan du lese samletest av 9 hyperaktuelleladehybrider på VG+ (krever abonnement).

Alle VGs biltester og prøvekjøringer finner du for øvrig her.

Forurenser mer enn oppgitt

- Vi er veldig fornøyd med at bilene stadig får lavere utslipp og at sikkerheten samtidig er ivaretatt. Men jeg vil understreke at CO2-tallene bygger på dagens EU-standard til forbruk, den såkalte EU-syklusen. Denne er omdiskutert og gir svært ofte markant lavere forbrukstall enn de reelle. Det jobbes med en ny målestandard som er mer realistisk til den folk opplever i sin daglige bruk av bilen, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.

Han sier det er bra med enda flere sikkerhetssystemer i bilene, men minner om at det er en risiko for at slike systemer kan gjøre oss litt sløvere som bilførere.

- Samtidig vet vi også at jo mer du får inn i bilen, jo mer kan gå i stykker og kreve reparasjoner. Men dette må vi ta med oss når det overordnede målet er sikrere biler, sier han.

Fremtidens viktigste system

– Autobrems er det viktigste sikkerhetssystemet når det gjelder å redusere trafikkskader (se faktaboks for forklaring). Systemet innføres i raskere takt og innen noen år bør vi sette dette som et krav, slik som det i dag er med antiskrens-system, sier Anders Ydenius i pressemeldingen.

Det er store forskjeller mellom fabrikantene med hensyn til å utstyre biler med nødbremsesystem. Enkelte har dette som standard, mens Alfa Romeo, Citroën, Dacia, Kia, Renault, Suzuki og Hyundai ikke tilbyr det.

Les mer: Her er de sikrestebilene i 2015.

De magreste 2015-modellene med fossilt drivstoff som klarer Folksams krav

StørrelseMerkeModellVariantCO2-utslipp
Liten småbilToyotaYaris1.5 VVT-I Hybrid75
Liten småbilFordFiesta1.6TDCi 95 Econetic87
Større småbilPeugeot3081.6 BLUE HDI82
Større småbilRenaultClio1.5 DCI 9083
MellomklasseSkodaOctavia1.6 TDI Greenline85
MellomklasseVolvoV402.0 D4 19085
StorFordMondeo III1,6 TDCi 115hk Econetic M694
StorOpelInsignia2.0 CDTi 103kw S/S Edition99
StorVolvoS602.0 D4 18199
Liten MPVOpelZafira Tourer1.6 CDTi Ecoflex 100kw S/S109
Stor MPVCitroënGrand C4 Picasso1.6 E-Hdi 115105
Stor MPVCitroënGrand C4 Picasso2.0 E-Hdi 150 Aut6117
SUVVolvoXC602.0 D4 181117

Biler med alternativt drivstoff som klarer Folksams krav

StørrelseMerkeModellVariantCO2-utslipp
Liten småbilVWUpE-Up0
Liten småbilSeatMii1.0 68 Bhp Cng79
Liten småbilSkodaCitigo1.0 Cng 50kw Green Tec79
Liten småbilVWUp1.0 50kw Ecofuel High Up79
Større småbilVolkswagenGolfE-Golf0
Større småbilKiaSoulEV Komfort0
Større småbilAudiA31.4 TFSI E-Tron Sportback37
MellomklasseNissanLeaf109ps0
MellomklasseToyotaPrius1.8 VVT-I Plug-In-Hybrid49
StorTeslaModel S60/85 Kwh0
StorVolvoV602.4 D6 AWD Plug-In Hybrid48
Liten MPVOpelZafira Tourer1.6 CNG Turbo129
Stor MPV---
SUVMitsubishiOutlander2.0 PHEV 4WD44

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder