Elektrisk designbombe på to hjul

Nå kommer el-motorsyklene for fullt

Den elektriske motorsykkelen Johammer kan matche spesialsykler fra Harley-Davidson når det gjelder oppmerksomhet.

  • Eric Røkeberg

Artikkelen er over seks år gammel

I tillegg til at den utfordrer etablerte oppfatninger av motorsykkeldesign, vil den gi et stort og tidsriktig kryss i boken for miljøbevissthet.

Men hold deg unna lyskryssdueller, her vil Johammer sette deg igjen i forlegenhet.

Utnytter nye muligheter

Kompakte elektromotorer og batteripakker tar lite plass og krever ikke mye kjøling.

Dermed åpner det seg en mulighet for å skape dristig design uten de tradisjonelle formene som ofte følger motorsykler.

Selskapet bak Johammer har tatt denne kjensgjerningen helt ut og samtidig tilført uvanlige løsninger.

Gode løsninger

Østerrikske Johammer e-mobility GmbH står for det siste skuddet på stammen av elektriske motorsykler. Nå lanserer de to modeller med ulik rekkevidde, og et sentralt element utviklingen har vært å skape optimale løsninger.

Derfor er for eksempel batteripakkene skreddersydd
og blitt svært kompakte. Denne filosofien gjennomsyrer det meste ved J1.150 og J1. 200.

Ta for eksempel rammen, her har man tydd til kjensgjerningen om at den korteste veien mellom to punkter er en rett linje fra forhjulet til bakhjulet under kåpen.

Dermed havner vekten og batteripakken i en lav posisjon som gir et lavt tyngdepunkt. Elektromotoren på 11 kW er plassert i bakhjulet, og dermed slipper man unna mer mekanikk og økt servicebehov.

Konkurrentene som byr på mer tradisjonell formfaktor og servicekrevende løsninger kan til gjengjeld skilte med mer krefter.

Teslas fetter

Rekkevidden for Johammer-modellene som tilbys er henholdsvis 150 og 200 kilometer, ladetiden er akseptable 2,5 og 3,5 time, men kan forkortes til 60 og 80 minutter med hurtiglading som er ekstrautstyr.

Nå skal det sies at Johammer ikke er tiltenkt råkjøring, men heller effektiv og tilnærmet lydløs nytelse på to hjul for livsstil- og designfrelste.

Bedagelige akselerasjonstider og en toppfart på 120 km/t understreker poenget. Prisen på voldsomme 197.000 og 214.000 kroner gjør Johammer til en snobbete, tohjulet fetter
av Tesla S.

Den vil sannsynligvis nyte samme fritak på merverdiavgift som elbilen, får vi opplyst av Toll- og avgiftsdirektoratet.

Rett på sak

For den som søker alternativer kan Zero fra California friste med mer krefter og hyggeligere pris.

Til gjengjeld må man ta til takke med en design som tradisjonelle motorsykler. Zero leveres i flere modeller for ulike bruksområder, og syklene har rykte på seg for å holde gedigen kvalitet.

For tiden pågår et bytte av norsk forhandler, alt peker på at Car Point i Trondheim som også åpner filial i Oslo om dagen vil representere et lite stykke Amerika. Priser er ikke fastsatt, men basert på amerikanske priser og et lite tillegg for transport kan den rimeligste modellen koste cirka 85.000 kroner.

Ulike modeller

Brammo er også amerikansk og har base i Oregon.

På lik linje med Zero er også de ulike modellene vesentlig sterkere enn Johammer, men de skiller seg ut med å blant annet tilby tradisjonelle girkasser i stedet for trinnløs fremferd. Enkelte av modellene for gatebruk har toppfart rundt 180 km/t, i tillegg til at de tilbyr racingmodeller.

Brammo byr på muskuløs design og komponenter fra samme leverandører som tradisjonelle produsenter benytter. Prismessig er de ikke langt fra Zero, men noen norsk distributør finnes ikke.

Kraftig plugg

Kanadiske Lito Sora regnes som en av de mer spennende elmotorsyklene med en toppfart på hele 190 km/t. Detaljen som får den til å skille seg ut er en smågenial finesse:

Setets posisjon kan endres elektrisk for ulike sitteposisjoner, dermed kan den tilpasses etter humør og kjørestil. Dermed er det litt skuffende å se at den henger noe etter andre elektriske motorsykler med en ladetid på 9 timer uten tilbud om hurtiglading.

Rekkevidden på 100 kilometer er heller ikke mest imponerende i dette selskapet, selv om man skal ta oppgitte rekkevidder med en solid klype salt. Prisen på 275.000 kroner blir vanskelig å rettferdiggjøre, tross et fantastisk detaljnivå på Lito Sora.

Europeisk råskinn

Tilbake til Europa og hvis kun det villeste duger: Voxan Wattman oser enda mer av styrke enn Lito Sora og regnes kort og godt som den sterkeste elmotorsykkelen i verden.

Syklene håndbygges i Frankrike på bestilling og har en motor som yter 200 hestekrefter.

Her handler det overveiende om fart i motsetning til Johammer. 0-100 km/t skal ta kun 3,4 sekunder. Likevel skal rekkevidden være omtrent 180 kilometer, og ladetiden skal være 30 minutter når den kobles til hurtiglader. Vekten på 350 kilo er ikke langt fra det dobbelte av Johammer, og det spørs om ikke prisen som ikke er oppgitt, også er doblet.

Mer om

  1. Motorsykkel

Flere artikler

  1. Tre spesielle MC-nyheter

  2. Pluss content

    Test: De beste ladbare hybridbilene

  3. Valgte Oslo for storlansering av nye Nissan Leaf

  4. Norges billigste syvseter-elbil med økt rekkevidde

  5. Pluss content

    Alt du må vite: Slik blir Volkswagens nye elbiler

Fra andre aviser

  1. Nå kommer den populære suv-en som elbil

    Fædrelandsvennen
  2. Nå blir dette Teslas rimeligste firehjulstrekker

    Bergens Tidende
  3. Med større batteripakke skal Nissan Leaf kurere rekkeviddeangsten én gang for alle

    Bergens Tidende
  4. - Elbilen er en sovepute for politikerne

    Bergens Tidende
  5. Nå kommer Mini med ledning

    Bergens Tidende
  6. Lover ti elbiler innen 2022

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no