KAPABEL: Også terrengegenskapene er prioritert i utviklingen av bilen. Bilen klarer kvasse utfordringer, selv om de fleste eierne trolig ikke kommer til å dra på «ville» ekskursjoner. Foto: HANNE HATTREM,

Prøvekjørt Mercedes GLC:
Alt er forandret i ny topp-SUV

STRASBOURG (VG) Første generasjon er designet som en krympet «børstraktor», men modellen ble trolig for macho til å nå de store massene. Vi har prøvekjørt en totalforvandlet andre generasjon.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Kompakt-SUV-en GLK ble lansert for bare syv år siden, men nå er den ferdigkjørt, og til høsten blir GLK erstattet av en helt nyutviklet GLC. Siden Mercedes har ryddet i modellbetegnelsene, er navnet blitt GLC, som viser at det er en SUV. C'en innebærer at den er basert på C-klasse.

Utgående GLK (Geländewagen Luxus Kompaktklasse), var designmessig en forminsket utgave av den firkantede og litt militæraktige storebroren Geländewagen.

Denne svært terreng-kompetente bilen var blant annet en hit for jappene på åttitallet.

Mykere vesen, steintøff i løypa

Mercedes har røsket den gamle designen opp med roten. Det er en mye mykere variant vi møter på den internasjonale lanseringen i Alsace-traktene: Designlinjene er avrundet, vinduslinjen skrår bakover og firkantformen er definitivt forlatt.

Sånn sett skiller den seg ikke lenger spesielt fra konkurrentene, som først og fremst er Volvo XC60 (solgt 1042 hittil i år), BMW X3 (745), Lexus NX 300h (398) og Audi Q5 (321). Selv om Mercedes GLK er produsentens mest solgte SUV noensinne, med over 600.000, har den ikke nådd opp mot de argeste, tyske konkurrentene.

Men luksus er det fortsatt, eller i enda større monn. Førermiljøet har imidlertid fått noen kantede trekk. Dashbordet foran passasjeren er en høy kant, pent pakket i skinnsøm. Sittestillingen er nær perfekt, rattet tykt og godt og setene i aller øverste klasse. Det eneste som kan pirkes på her, er plasseringen av sidespeilene og brede A-stolper, som tar en del sidesikt.

Bilen er blitt større, og samtidig inntil 80 kilo lettere (mer bruk av aluminium og ultrahøyfast stål), og motorene bruker inntil 19 prosent mindre drivstoff, ifølge Mercedes. Men kanskje viktigst: Bagasjerommet er vokst med 80 liter, fra 470 til 550. Det betyr mye. Vinkelen på baksetet kan også justeres, og da øker plassen enda mer.

Se stor teknisk gjennomgang av Mercedes GLC og de tøffeste konkurrentene nederst i saken

Foran i feltet

Utstyrsmessig ligger bilen blant de fremste i feltet. Såkalt Agility Control, der du kan velge fasthetsgrad i fjæringen (stålfjærer), er standard. Som tilleggsutstyr tilbyr Mercedes adaptiv luftfjæring under betegnelsen Air Body Control. Med denne kan bilen strammes betydelig, og også senkes. Det er fem ulike programmer for innstilling av bilens kjøredynamikk. Det koster ... for å si det sånn.

Sjekk priser for ekstrautstyr lenger ned i artikkelen.

Mercedes GLC har rett og slett solide kjøreegenskaper. Å dunke rett frem på motorvei og landevei oppleves som svært stabilt. Rent sportslig er det mulig den ikke overgår for eksempel Porsche Macan, men bilen krenger lite og kan også leveres med spesialutrustning for terrengkjøring.

«Off-Road Engineering»-pakken byr på innstillinger for røffere underlag. Systemet som kjenner hjulslipp og disponerer krefter til hjul med grep er fintfølende og fremkommeligheten er imponerende god er vårt førsteinntrykk etter en ganske barsk runde i terrengløypa.

Vi har prøvekjørt VW Passat GTE, en ny ladbar hybrid: Med denne kan du kjøre rundt fire mil uten å bruke en dråpe bensin. Men bilen har også noen minus, les mer her.

Indre luksus

Til Norge kommer tre varianter ved salgsstart. Dieselalternativene GLC 220 d og GLC 250 d, samt bensinversjonen GLC 250. Alle modellene leveres med firehjulsdrift og nye 9G-Tronic 9-trinns automatgir som standard. De to siste koster fra 610.000 kroner.

I denne klassen er det gildt å lesse på, og dermed er bilen fylt med en liten armada av assistenter.

Hvorvidt det er utstrakt bruk for sidevindassistenten kommer vel an på hva slags kjøring du bedriver, og hvor. Men i hvert fall på Autobahn er en slik stabilisator en hjelp. Bilen får tretthetsassistent og kollisjonsradarvarsling, adaptiv cruisekontroll (holder avstand til forankjørende), med både veikryss-assistent og styre-assistent.

Utgående modell har ikke automatisk nødbrems i by, det har selvsagt denne. GLC kan også kjøre selv i kø (stoppe, starte, kjøre). Av nytt tilleggsutstyr kommer head-up-display (projiserer informasjon i frontruten) med høyoppløst fargedisplay, lydanlegg fra tyske Burmester, samt navigasjonssystem med integrert WLAN trådløst nettverk. I Norge vil DAB-radio være standard, i tillegg til åtte tommers skjerm og styreflate-betjening.

SOBERT: Det er høy kvalitetsfølelse i cockpit, men brede A-stolper og speilhus tar noe av sikten til siden. Foto: PRODUSENT,

Mercedes tror at mykere design kan gi nye kundegrupper, og at GLC vil selge bedre enn forgjengeren. Det er ingen hemmelighet at BMW og Audi har ligget et godt hakk foran på salgsstatistikkene for SUV-er, og for Norges vedkommende ikke minst Volvo XC60. Den har solgt i tusentall, mens Mercedes GLK i toppåret 2010 var oppe i 588 eksemplarer, ble totaltallet i Norge i fjor 294 eksemplarer, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken

Her er en «budsjett-Mercedes», med trolig klassens største bagasjeplass. Les vår prøvekjøring av nye Skoda Superb.

Suveren bruktverdi

Biladministrasjonsselskapet Autolease, som beregner bilholdskostander og bruktverdi i VGs biltester, sier at bilen etter fire år/60.000 kilometer er beregnet til å holde seg svært godt i verdi. Den scorer en sekser terningen i forhold til både klassen og markedet generelt, med riktig motor og utstyr.

Driftskostnadene er beregnet til ca. 9000 kroner i året.

Autolease anbefaler 220D 4-matic (fra 585.000 kr) – som gir det billigste bilholdet. I tillegg man ha teknikkpakke (lys, seter parkeringshjelp, 36.140 kr), AMG pluss-pakke (sportsunderstell og pynt, 42.000 kr) og hengerfeste (11.000 kr). Dessuten bør man ha Driving Assist pakke (full pakke førerstøttesystemer, 23.920 kr). Metallic lakk anbefales (9900 kr). Summen av anbefalt utstyr blir dermed rundt 120.000 kroner.

Ellers koster oppvarmet ratt 2970 kr, luftfjæring 21.640 kr og offroadpakke 6720.

Bilen er i Norge fra september, og Mercedes-importøren regner med å selge 1100 eksemplarer neste år. De tror at salget vil fordele seg omtrent likt mellom de tre modellene som er tilgjengelig ved salgsstart.

Den ladbare hybriden 350e med 34 kilometer elektrisk rekkevidde, 320 hk og 60 gram CO, kommer neste år. Mercedes opplyser at de velger såpass kort elektrisk rekkevidde for å prioritere bagasjeplass.

STØRRE: Bagajerommet er blitt 80 liter større, og er nå på størrelse med konkurrentene. Foto: PRODUSENT,

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder