64 INTERIØRFARGER: Kjøper du en lyspakke til nye E-klasse kan du velge mellom hele 64 stemningsfarger inne i bilen
64 INTERIØRFARGER: Kjøper du en lyspakke til nye E-klasse kan du velge mellom hele 64 stemningsfarger inne i bilen Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT ,

Prøvekjørt Mercedes E-klasse: Ingen er i nærheten av å matche denne nå

BIL, BÅT OG MOTOR

LISBOA (VG) Akkurat nå finnes det ingen konkurrenter som er i nærheten av å matche nye Mercedes E-klasse. Ikke bare kan den parkeres med mobilen, men også luksus, kjørefølelse og avanserte sikkerhetssystemer løfter bilen til en klasse for seg.

Publisert: Oppdatert: 17.03.16 13:41

VG har prøvekjørt sedanvarianten av en av de største bilnyhetene i 2016.

Stasjonsvognen kommer til Norge til høsten, og vil i det store og hele være akkurat samme bilen, bare med svært bagasjerom og et påslag på rundt 40.000 kroner.

Sedanvarianten starter på 530.000 kroner med den nye to liters dieselvarianten med 194 hk.

Nysgjerrig?: Se spionbildene av den nye E-klasse stasjonsvogn her!

Kanskje vel så aktuelt for Norge er at bilen kommer som ladbar hybrid. Prisene på denne er ennå ikke klare, men det er snakk om en 279-hesters variant med el-rekkevidde som dagens C-klasse, teoretisk rundt 30 kilometer.

VG har prøvekjørt e350, som den kalles. Den leverer bra på alle måter.

Lillebror C-klasse ladbar imponerte VG og NAF: Les prøvekjøringen her

Uten å prøve så altfor hardt oppnådde vi en rekkevidde på drøye 20 kilometer, men da med temperaturer på rundt 14 grader. Når denne ladbare hybriden kommer som stasjonsvogn er imidlertid heller ikke klart. Det er nettopp suksessen C-klasse og den luksuriøse limousinen S-klasse som danner grunnlaget for designet til den tiende generasjonen av E-klasse. Borte er det mer kantete designet fra den forrige årgangen.

1 av 17STJERNE I SOLNEDGANG: Mercedes E-klasse er unektelig en linjelekker og supersmart bil.Foto:ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT

Gigantiske og krystallklare skjermer

Førermiljøet er preget av to gigantiske, krystallklare skjermer.

På sedvanlig Mercedes-vis oser det klasse og luksus av det meste. Både på ratt og i midtkonsoll er tradisjonelle knotter og knapper flere steder byttet ut med moderne berøringsflater. Det meste i bilen kan også stemmestyres.

Allerede neste år kommer høyst sannsynlig de tøffeste konkurrentene, Audi A6 og BMW 5-serie, som helt nye biler. Inntil dette skjer, er Mercedes E kongen i klassen. Også Volvos splitter nye sedan S90 skal komme til Norge over sommeren.

Les: Erstatter V70: Slik blir nye Volvo V90

Også denne vil være å regne med. Den enda mer aktuelle premium stasjonsvognen, Volvo V90, skal også være på plass i Norge til høsten. Denne kommer også som ladbar hybrid etter hvert, men da også i tillegg med trekk på alle fire.

Prismessig ser Volvo V90 ut til å bli liggende noe lavere enn Mercedes E-klasse stasjonsvogn. Med sammenliknbar190 hk diesel og automat starter V90 på 557.000 kroner ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

VolvoV90s innstegsmodell, en 150 hk dieselvariant med manuelt gir ligger på 470.000 kroner og kommer mot slutten av året i år.

Med det samme stasjonsvognpåslaget som E-klasse har i dag, ender nok E-klasse stasjonsvogn opp rundt anslagsvis 560.000-580.000 kroner.

Les også: Slik blir luksusinteriøret i nye Volvo S90

Plassen inni kupeen er faktisk også blitt hakket bedre enn i den nye E-klassen, enn i den gamle varianten. Akselavstanden er nemlig økt med hele seks centimeter. Bilen er også blitt noen få centimeter lengre, noe som gir litt bedre kneplass til de i baksetet. Setene i alle de fire variantene av bilen VG prøver, er knallgode.

Det er faktisk sant: Nå pålegges elbiler bilmotorlyd

Tar du deg råd, kan du for eksempel velge mellom seks-syv forskjellige type massasje i forsetet. Du kan også, om du ønsker det, få varme i både armhviler og midtkonsoll, eller bruk mobilen din som nøkkel, både til å komme inn i bilen og få start på den. Det meste er mulig på utstyrslisten, om du er villig til å hoste opp.

Advarsel!: Kilometertriksing på en av tre importbiler

VG kjørte den nye 2 liters dieselvarianten. Støyisoleringen var upåklagelig, kjøreegenskapene meget gode og komforten fantastisk. Den svære sedanen på nesten fem meter har faktisk et oppgitt forbruk på 0,39 liter per mil (102 g CO₂/km) Det er intet mindre enn imponerende.

Den nye nitrinnsgirkassen gjør også en svært bra jobb.

Det er rett og slett vanskelig ikke å bli revet med når stjernemerket byr på noe så gjennomført som denne bilen. Ja det koster, men det er da også den eneste vektige innvendingen mot E-klasse.

Supersmart

Produsenten selv var imidlertid mest opptatt av å skryte av bilens selvkjørende egenskaper og de nye svært avanserte sikkerhetssystemene på den internasjonale verdenslanseringen.

Nysgjerrig på hva som kommer: Her er Norges mest komplette oversikt over bilnyhetene i 2016

For også på dette feltet er nye E-klasse akkurat nå i førersetet. Ikke bare kan bilen holde farten du ber om og lese trafikken rundt. Den kan også styre slik at du holder deg innenfor feltet ditt. Den er ikke, som flere andre, avhengig av å kunne «se» veimerkingen for å få til dette.

Du kan også få bilen selv til å bytte felt. Klikk på retningsbryteren og bilen ventet til det blir ledig og legger seg ut og inn slik du vil. I teorien skal du bare kunne kjøre uten å holde i rattet i 10–15 sekunder før bilen ber deg ta tak i rattet. I praksis holder det imidlertid å ta fingeren borti berøringsflaten på rattet som for å gjøre bilen oppmerksom på at «ja, jeg følger med.»

Les også: Her er bilforhandlerne kundene er mest og minst fornøyd med

Da kan bilen kjøre lengre strekninger slik, akkurat som Tesla tilbyr. Systemet fungerer bra når vi prøver det på motorveien. For å felle noen endelig dom over det må vi imidlertid prøve det på mer trafikalt utfordrende småveier. Der skjer ting gjerne enda fortere og informasjonen systemet må takle er gjerne enda flere.

Ved hjelp av mobilen kan du også styre bilen inn i trange parkeringslommer, uten at du selv sitter bak rattet. Det kan være kjekt når plassen mellom de parkerte bilene er trang.

Bilen lanseres i Norge i april. I tillegg til den omtalte dieselvarianten med 194 hester kommer det også en 184 hestekrefters bensinvariant. E200, også den med den nye nitrinns automaten, har en veiledende frapris på 545.000 kroner.

Holder seg bra i pris

For best verdi i bruktmarkedet anbefaler biladministrasjonsselskapet Autolease en av de to variantene, 220 diesel og 200 bensin. Stasjonsvognen holder ser prosentuelt bedre enn sedan. Som et minimum av utstyr anbefaler de å legge til Premium Pack (39.900 kroner), Avantgarde utvendig og innvendig (22.000 kroner) og Distance Pilot Distronic (10.600 kroner.)

Modellens markedsverdi etter fire år er av Autolease beregnet til å utvikle seg rundt gjennomsnittet i markedet og noe over snittet i klassen i bruktmarkedet.

Driftskostnadene ligger noe høyere enn snittet for markedet generelt og over snittet for klassen.

Her kan du lese mer om