NYGAMMALT: Volvo Concept Estate har klare fellestrekk med Volvo 1800 ES fra tidlig 70-tall. Foto: Produsent

Iøynefallende ny konseptbil fra Volvo

Kutter en mengde knapper og brytere

Får «Tesla-skjerm»

Volvo har så langt vist to nye konsepter som skal gi en forsmak på den kommende XC90. I Genève står den tredje og siste.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Concept Estate heter Genève-konseptet som viderefører designspråket fra de to foregående, Concept Coupé som sto i Frankfurt sist høst og Concept XC Coupé fra Detroit.

Men i tillegg til et nytt eksteriør får vi denne gangen en nærmere studie av interiøret, med de tekniske løsningene Volvo planlegger.

Og her er endringene dramatiske sammenlignet med dagens Volvo-modeller.

Digital verden

Det mest slående ved interiøret, er hvor enkelt og oversiktlig det er.

Det tradisjonelle utvalget av knapper og brytere, noe det tradisjonelt har vært mye av hos Volvo, er erstattet av en stor berøringsskjerm på senterkonsollen, som bringer oss inn i en moderne hverdag med smart-telefoner og nettbrett. Og som er velkjent for Tesla-eiere.

- Ideen er å organisere kontrollorganer og informasjon på en intuitiv og brukervennlig måte. Alt er der du forventer å finne det, noe som gjør kjøringen effektiv og trygg, sier Thomas Ingenlath, designsansvarlig hos Volvo.

Ved hjelp av Volvos spesialutviklede programvare blir berøringsskjermen bilens viktigste kontrollorgan.

Den erstatter alle knapper og brytere, med unntak av et par spesialfunksjoner, som volum, play/pause, nødblink og defroster. Den er også samkjørt med det digitale instrumentpanelet foran sjåføren.

Se fyldig bildespesial - ogdet nye interiøret - her!

Gir spillerom

- Det å slippe å bruke forskjellige brytere og hendler for ymse funksjoner, er som å bli løst fra et par håndjern, sier Robin Page, Design Director Interior hos Volvo Car Group.

Oppryddingen har ifølge ham muliggjort en vakker interiør-arkitektur rundt den store skjermen, noe som skal integreres i vår neste bilgenerasjon.

Layouten på den nye skjermen kan beskrives som en stabel med fleksible brikker som har hver sin hovedfunksjon. Navigasjon er plassert øverst, fulgt av media og telefon. En tynn informasjonsstripe vises øverst på skjermen, mens det digitale klimaanlegget sitter nederst.

Les: Ekstrem Astra fra Opel.

Fortid blir fremtid

Volvo har vært sentrale i utviklingen av stasjonsvogner i en årrekke, fra de første herregårdsvogner til dagens modeller som kombinerer funksjonalitet, soliditet og praktiske egenskaper med ytelser.

V70 og XC70 har solid posisjon på en rekke markeder, og Concept Estate viser hvordan Volvo kan bruke sin årelange erfaring i fremtidige modeller. Hekken på Concept Estate har klare fellestrekk med Volvo 1800 ES fra tidlig 70-tall.

- Dette har ikke noe med retro å gjøre. Vi bruker dem bare for å skape en fremtid der ren skjønnhet blir en del av Volvos identitet, sier Ingenlath.

Også detaljer i interiøret er inspirert av 1800 ES, som det to-ekede rattet, instrumentpanel og brytere.

Det er vanskelig å danne seg et detaljert bilde av hvordan neste generasjon XC90 vil se ut basert på disse tre konseptene, men Concept Estate gir oss i det minste en innføring i hvordan dashbordet skal utformes, og hva vi kan forvente av infotainment.

I tillegg inneholder alle konseptene designelementer som blir overført til den kommende SUV-en, som blant annet grill og lykter.

I fjor ble det registrert 18 nye Volvo XC90 i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. De viktigste konkurrentene er Audi Q5, som ble solgt i 1080 eksemplarer, Mercedes M-klasse (263 solgte i 20139 og BMW X5 (149 solgte).

Les: Se denne, «hårete» Teslaen.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder