Ny Ford Mondeo - nå med firehjulsdrift

Over to år forsinkede Ford Mondeo har aldri vært bedre utstyrt. Nå kommer bilen også med firehjulsdrift – og i baksetet får passasjerene bilbelter med innebygget airbag.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Denne uken lanseres to «storkanoner» som titusener av norske barnefamilier kommer til å stifte bekjentskap med i årene fremover: Ford Mondeo i femte generasjon (kom i 1993) og Volkswagen Passat i åttende generasjon (kom i 1973).

Færre stasjonsvogner

Begge bilene er forventet å ligge i toppen av familiebilsegmentet fra neste år, med et forventet salg på rundt 4000 biler. Et segment som for øvrig er nedadgående: Stasjonsvogner i mellomklassen taper terreng for SUV-er, og har hatt en nedgang på nesten 13 prosent sammenliknet med i fjor.

Det er for øvrig Skoda Octavia som er nordmenns desiderte førstevalg i klassen (3191 solgte hittil i år). Så følger VW Passat (1799), Toyota Avensis (988), Opel Insignia (823), Ford Mondeo (740), Mazda 6 (578) og Peugeot 508 (428).

Større bagasjerom

Årsaken til den kraftige forsinkelsen av Mondeo er blant kombinasjonen finanskrise og derpå budsjettkutt, som blant annet innebar bytte av fabrikk fra Belgia til Valencia i Spania. Avgjørelsen førte til streik og produksjonsstans.

Allerede lange Mondeo er blitt tre centimeter lengre, og får om lag 25 ekstra liter bagasjeplass. Den blir ikke like stor som i VW Passat eller Skoda Octavia (se tabell nederst i artikkelen).

Bilen fremstår lik både inn- og utvendig som den som ble presentert som produksjonsklar på bilutstillingen i Paris for to år siden. Men faktum er at verdensbilen Mondeo (navnet stammer fra latinske «mundus», som betyr verden) aldri har vært mer moderne: Den er toppet med utstyr, som de andre beste i klassen. Det innebærer førerassistanse-utstyr som filskiftvarsling og –assistanse, nødstopp for biler og fotgjengere hvis føreren er uoppmerksom (standard i enkleste versjon), trafikkskiltleser, trøtthetsvarsling og adaptiv cruisekontroll (ekstrautstyr, 7500 kr). Bilen får svingbare LED hovedlykter og et system som automatisk blender ned og opp for møtende biler (ekstrautstyr).

Oppblåsbart belte

Barnelåsen blir elektrisk, og i baksetet har Ford kommet opp med en tilsynelatende smart løsning på bilbeltene: De oppblåsbare beltene skal redusere belastningen på nakke og brystkasse, men er også tykkere og skal dermed være mer komfortable.

Bilen får et avansert parkeringssystem, som ikke bare kan lukeparkere, men også smette inn (og ut) med skrammefri presisjon på vinkelrette plasser (ekstrautstyr). En større berøringsskjerm er plassert høyt i senterkonsollen, men Sync2-systemet snakker fortsatt ikke norsk.

Priser

Ny Mondeo kommer som firedørs kombikupe, sedan og stasjonsvogn. Den siste vil stå for 30 prosent av salget. Under panseret kommer bilen med en enliters, tresylindret motor på 125 hk, som det ikke er gitt pris på ennå.

Bestselgeren forventes å bli 1,6 diesel på 115 hk til 328.000 kroner (øverste utstyrsnivå) og en toliters diesel på 150 hk til 378.000. De er bare de to dieselene som er tilgjengelig fra start.

Priser på firehjulsdrift er ikke oppgitt, men bilen kommer første halvår 2015. Firehjulsdrift kommer på to liter diesel med manuell (150 hk)eller automat (180 hk).

Heller ikke hybriden som kommer om ett år år har fått en pris. Men tekniske spesifikasjoner har den fått - den skal levere et snittforbruk på 0,52 liter bensin per mil, med et utslipp på 99 gram CO2. Den er ikke ladbar, men har en elmotor rett på drivhjulene som hjelper til.

Ekstrautstyr koster

Ford har ikke de mest fornøyde eierne: Merket er bare nummer 18 av 24 bilmerker i Nordens største eiertilfredshetsundersøkelse, AutoIndex.

Biladministrasjonsselskapet Autolease, som beregner vedlikeholdskostnader og verditap i VGs biltester sier at de beregner bilen til å holde seg omtrent som snittet i klassen, på rundt 60 prosent av nybilprisen etter tre år og 45.000 kilometer. Årlig driftskostnader disse årene er beregnet til 3900 kroner.

Anbefalt modell/utstyr: Leveres i starten i to utgaver: 115 hk manuell/150 hk automat, diesel, stasjonsvogn/Titanium. Disse antas å tape seg likt i pris.

Anbefalte pakker: Minimum Citypakke 1 (10 000 kroner) og Titanium X-Pakke (11 500 kr), mens på den dyreste bør du minst ha Citypakke 2 (14 000 kr) og Titanium X-Pakke med skinn (27 000 kr). Begge varianter bør også ha bagasjeromsgitter (2000), parkeringsvarmer 7800 kr), metallic lakk (5000 kr) samt fabrikkmontert tilhengerfeste (7900 kr).

Du må altså «regne med» ekstrautstyr for minst 40.000 kroner.

ALFABETISK OVERSIKT OVER ALLE BILTESTER OG PRØVEKJØRINGER.

Tekniske data: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser i tabellen under er uten leveringsomkostninger (normalt rundt 10.000 kroner). Bilene i tabellen har dieselmotor, automatgir og forhjulstrekk.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder