INN I KØEN: Elbilene skal være billige i innkjøp til 2017, mens biler som slipper ut mye CO2 skal få høyere avgifter. Tilgangen til kollektivfeltene kan derimot ryke. Foto:Krister Sørbø,VG

Miljøsvin skal bli dyrere

Enige om prinsippene for nye bilavgifter

Elbil-prisen fredes til 2017

Bilens vekt og motorkraft skal bety mindre når Høyre, Frp, KrF og Venstre nærmer seg en avtale om nye bilavgifter. Men høye utslipp skal gi høyere pris på nye biler.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

De fire borgerlige samarbeidspartiene er etter det VG erfarer enige om prinsippene for justerte engangsavgifter for bil.

I løpet av denne uken skal partienes gruppemøter i Stortinget behandle utkastet til en avtale om nye bilavgifter.

Selv om det som vanlig presiseres at ingenting er ferdig før alt er ferdig, er presentasjonen et tydelig signal om at enighet i praksis er oppnådd.

Les også: Vil gi syklister skattelette

Enigheten så langt består ifølge VGs opplysninger i endringer av engangsavgiften – altså det som påvirker prisen på nye biler. Flere prinsipper skal være klare i den foreløpige enigheten:

** Bilparken og samferdselssektoren skal bidra til å oppnå klimaforliket – det betyr kraftige kutt i utslippene fra bilparken de neste 15 årene.

** I dag består avgiftene på nye biler av fire deler: Bilens vekt, motorstyrken, CO2-utslipp, og NOx-utslipp. Nå er de fire partiene enige om å legge mindre vekt på de to første, og mer på de to siste.

Elbiler forblir «billige» til 2017

** De økonomiske fordelene ved kjøp av elbil består frem til 2017, det blir dermed hverken moms eller bilavgifter på elbiler på flere år. Tilgang til kollektivfelt, gratis bomring og ferge, samt gratis parkering er ikke vernet på samme måte, og kan bli fjernet gradvis de neste årene.

** ESA har også gitt grønt lys for momsfritak på leasede elbiler og for salg av elbil-batterier. Finansminister Siv Jensen (Frp) opplyste tidligere denne uken at disse fritakene vil bli innført snarest mulig, og senest 1. juli i år.

** Enigheten mellom partiene fører også til at ladbare hybrider blir billigere. Også biler med hydrogenteknologi skal få økonomiske fordeler sammenlignet med tradisjonelle bensin- og dieselbiler, ifølge VGs opplysninger.

Les også: Vurderer prishopp på diesel

Arbeidsgruppen til de fire partiene har hatt hastverk med å bli ferdige med den første delen som omhandler engangsavgiften.

En av årsakene er at endringene helst skal innføres snarest mulig etter at forslagene er presentert for Stortinget i revidert nasjonalbudsjett som legges frem 12. mai.

Mindre i kassen

Mens Frp generelt vil ha lavere bilavgifter, og Venstre høyere, har Høyres standpunkt vært å beholde skatteinntektene på omtrent samme nivå som i dag. Det betyr at biler med høye utslipp får høyere avgifter enn i dag.

Dersom folk velger mer miljøvennlige biler kan det likevel bety mindre penger i statskassen fra nybilkjøperne.

Hastverk

Arbeidsgruppen til de fire partiene har hatt hastverk med å bli ferdige med den første delen som omhandler engangsavgiften. En av årsakene er at endringene helst skal begynne å innføres allerede fra revidert nasjonalbudsjett som legges frem 12. mai.

Overfor VG er ett av argumentene for å starte nå at endringer i bilavgifter må skje gradvis. Derfor vil de nye prinsippene trolig ikke skje i ett jafs, men retningen skal pekes tydelig ut.

De fire partiene er også enige om at en mindre del av årsavgiften på bilparken skal øremerkes til det nye statlige vegselskapet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder