...og tilbyr utvidet rekkevidde

DYRE HESTER: Dersom du ikke greier deg med 700 hester, har Tesla løsningen om du blar opp 10.000 dollar ekstra. Foto:Produsent,

Tesla kliner til med enda 125 hk

Nærmer det seg latterlig? Det er i hvert fall navnet på den nye boost-funskjonen i Tesla Model S. Nå kan du kjøpe en «ludicrous»-funksjon, som senker aksen med ytterligere 0,4 sekunder.

  • Jon Winding-Sørensen (Bladet Bil/BilNorge.no)

Artikkelen er over fire år gammel

Ludiucrous betyr latterlig, og funksjonen koster 10.000 dollar (drøye 80.000 kroner).

Det tok ikke lang tid før den firehjulsdrevne Model S P85D var på plass i Norge. I bilen har Elon Musk funnet plass til sin lille «sinnsykt»-knott. Den såkalte «insane»-knappen utløser en voldsom akselerasjon. Da slipper de 700 hestene til med full boost, og 0-100 km/t går på 3,2 sekunder

Helt hinsides

Nå har Tesla foretatt enda et grep på superbilen, slik at det plutselig er nesten 125 hester til på plass, fordelt på de to elektromotorene foran og bak. Og dermed er verdien på det som åpenbart betyr noe her i livet nede på under 3. Nå kan bilen feie gjennom rittet på 2,8 sekunder.

Ludicrous heter super-modusen nå, du må engasjere den spesielt for å hente ut alt – og det navnet betyr «latterlig», som i «helt hinsides».

På jakt etter ny bil? Her finner du priser og data for alle nye biler som selges i Norge.

Spesialsikring

Modifikasjonene som er foretatt kan du nemlig få, ettermontert dersom du allerede har en S P85D, og det koster 5.000 dollar. Det dreier seg om en ny sikring med sin egen elektronikk (og backup-batteri), som skal kontrollere de nye fyrverkerimulighetene.

Sender du for mange ampere gjennom en sikring så smelter den, og bryter kretsen. Alternativet er å bruke en sikring som tåler enda mer før den smelter (i gamle dager brukte vi sølvpapir fra siggarett-pakkene når sikringer hadde en tendens til å gå).

Det er sikringen som styrer forbindelsen mellom batteripakken og motorene som er bygget om med en superlegering som heter Inconel, i stedet for stål. Den tillater en ampere-topp på 1500 i stedet for tidligere 1300.

Søk i mer enn 3000 tester fra bladet Bil

Større rekkevidde

La oss komme oss ned på jorden igjen, og legge til at det også er foretatt endringer på standard-modellen «S».

For 3.000 dollar kan du oppgradere batteripakken din fra 85 til 90 kWh – men Musk anbefaler deg å vente med oppgraderingen, med mindre du er helt på rekkeviddegrensen hver eneste dag.

Han lover fem prosent batteribedring hvert år, så han har sannsynligvis enda noe mer i ermet.

Les også: Så mange hjelpere får neste Mercedes E-Klasse

Økonomi-utgave

Han har også innført en enda billigere S-modell. Bare bakhjulsdrift og med 70.000 dollar, er den 5.000 billigere enn twin-motor S’en.

Og til sist: Amerikanske nettfora er stappfulle av historier om at reparasjonsprisene på den aluminiums-tunge Teslaen har sunket dramatisk de siste ukene. Årsaken skal være lavere reservedelspriser.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Her er Teslas «folkemodell» på veien

  2. Tesla-eiere raser: Hevder bilen mangler hestekreftene som ble lovet

  3. Tesla Model X: Ventetiden er snart over

  4. Verdenslanserer Teslas «folkevogn» i morgen tidlig

  5. Tesla-eiere klager på for lite fart

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder