SJEKKER FOR SKADER: Viggo Bjørnson og Trond Faller er biltekniske konsulenter i NAF som tester leasingbiler. Foto: Nils Bjåland
SJEKKER FOR SKADER: Viggo Bjørnson og Trond Faller er biltekniske konsulenter i NAF som tester leasingbiler. Foto: Nils Bjåland

Dette koster leasingbulken og andre skader

Publisert:
BIL, BÅT OG MOTOR

- En liten bulk i taket på størrelse med et kronestykke koster deg fort 12.000-15.000 kroner.

Store flater som må lakkeres er gjerne blant de dyrere vanlige skadene folk får på sin privatleide bil, sier NAFs ekspert på skadetaksering, Viggo Bjørnson.

Men også skader på glass, parkeringsskader, slitte dekk, flekker i setene og mistede nøkler hører til de mer vanlige småskadene kunden må betale for når leiebilen leveres inn.

- Det skiller selvsagt mye mellom hvor mye en skadet felg eller en dør som må byttes ut, koster. Gjennomgående er snittskadene på en innlevert bil på 12.000-15.000 kroner, sier NAFs takseringsekspert.

Det er imidlertid mange små feil på en bil som hører hjemme i sekkekategorien normal slitasje. Det slipper du å betale for.

- Litt riper som ikke er for dype, slitasje i seter etter vanlig bruk og lignende er eksempler på skader som ikke blir påkostet kunden, sier Bjørnson.

Felg:
Litt hakk og riper er normal slitasje. Unormal slitasje er skader gjennom lakk til grunnmaterialet, deformasjon og lignende.
Du må betale: En ny felg koster fra 2500 kroner og oppover.

Småbulker:
En liten bulk som ikke er veldig synlig eller er mindre enn et kronestykke kan passere uten at du må betale noe. Blir den større kan den fort koste deg flere tusen kroner. Mindre bulker som har gitt lakkskader eller rust hører også til denne kategorien.
Du må betale: En kronestykkestor bulk midt på en dør kan koste deg rundt 5000 kroner.

Dekk:
Mønsterdybden måles på stedet der dekket er mest nedslitt. Sommerdekk skal være minst 1,6 millimeter dype. Vinterdekkene skal være 3 millimeter. Et piggdekk skal ha minst 50 prosent av piggene intakt.
Du må betale: Trenger du nytt dekk koster det fra rundt 1000 kroner per dekk og oppover for de aller billigste dekkene.

Plastskader:
Er det kommet riper og skader på plastdeler rundt bilen som forringer bilens utseende, må muligens hele delen byttes ut. Støtfangere som er sprukket eller på annen måte ødelagt må også byttes ut.
Du må betale: Regn med fra 7500 kroner og oppover for en plaststøtfanger. Stygge riper i plasten kan repareres for fra 4000 kroner.

Riper:
Riper som er lengre enn 10 centimeter eller flere riper på en del av karosseriet som ikke kan fjernes ved vanlig polering må du betale for. Normal slitasje defineres som riper som ikke er synlig i normalt dagslys på en meters avstand.
Du må betale: Alt avhengig av hvor stor flaten som må lakkeres om er. Et tak eller et panser koster deg fort 10000-15000 kroner mens en dør kan komme på rundt 5000 kroner.

Steinsprut:
En steinsprut i en frontrute kan du selv rette opp gratis ved å bruke forsikringen din. Er steinspruten av en slik art at den går igjennom til karosseridelen kan det bli krevd at den utbedres på din regning.
Du må betale: Som med andre skader som medfører lakkering koster det fra 5000 kroner og oppover, avhengig av hvor og hvilke del som blir skadet.

Skader på dashbord eller midtkonsoll:
Har du skrudd fast mobilholdere, GPS eller noe annet her i leiebilen vil du måtte betale for skaden.
Du må betale: Alt avhengig av skaden. Koster gjerne fra 3000-4000 kroner og oppover.

Flekker:
Et normalt slitt interiør der flekkene kan fjernes ved vanlig rengjøring skal du ikke bli krevd penger for. Såkalt unormal slitasje er sprekker, brennmerker eller skitt som ikke lar seg fjerne ved vanlig rengjøring.
Du må betale: Regn med alt fra 3000 kroner og oppover avhengig av hvor omfattende jobben blir.

Les: Dyrere å leie enn å eie.

Her kan du lese mer om