BLIR BILLIGERE: - Biler som går på bio-etanol får avgiftsreduksjon fra sommeren, lover Heikki Holmås (SV), bak rattet og Torgeir Micaelsen (Ap) i passasjersetet. I baksetet daglig leder Cato Kjølstad og utenfor prosjektleder Andreas Bratland, begge fra Norsk Bioenergiforening. Foto: Hanne Hattrem.

Etanol-biler billigere likevel: Kan få titusener i avgiftsreduksjon

(VG Nett) Fra neste sommer får biler som kan kjøre på bio-etanol lavere avgift. E85-bilene skal ikke bli dyrere enn tilsvarende dieselbiler.

ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL
Norsk Bioenergiforening | Bioenergi | Biovarme | Biodrivstoff |

I dag ligger det an til en prisøkning på opptil 70-90 000 kroner for enkelte av de største etanol-bilene. I stedet kan det altså bli et kraftig prisavslag.

Ambisjonene til finanskomiteen er klare.

- Flertallet i finanskomiteen ber om at regjeringen legger frem forslag til nye regler for avgiftsreduksjon for biler som bruker bio-etanol, sier Heikki Holmås (SV).

I klartekst betyr dette at vi kan vente oss reduserte priser på bilene som går på bio-etanol når revidert nasjonalbudsjett legges frem i mai 2007.

Foreløpig er det Fords Focus- og C-Max-modell, Volvo V50 og S40 og Saab 9-5 som er tilgjengelige med bioetanol i Norge.

Hvor stor avgiftsreduksjonen blir, er foreløpig ikke klart.

- Vi kan ikke si hvordan, men det er klokkeklart at det skjer, sier Heikki Holmås.

Billigere

Da regjeringen la frem statsbudsjettet i oktober, var ikke bio-etanol-bilene tilgodesett med en eneste krone i avgiftslettelse.

Norsk Bioenergiforening (Nobio) har stått på for bioetanol-bilene.

- Vi vil at bioetanol-bilene skal havne på samme nivå som dieselbilene. Dette kan vi oppnå ved å slå av en viss prosentsats på CO2-utslippet som står oppgitt i vognkortet. Da vil Ford og Volvos volummodeller få en prisreduksjon på cirka 20.000 kroner, mens Saab 9-5 Bio Power får et høyere avslag, sier prosjektleder Andreas Bratland i Nobio.

Vekk fra diesel

Regjeringens forslag til nye bilavgifter har fått mye pepper fordi det fører til at dieselbilene blir billigst. Moderne dieselbiler er gode på CO2, men dårlige på lokale utslipp som partikler og Nox.

NY: Ford C-Mac er Fords nyeste bio-etanol-modell. Foto: AFP.

- Astmatikere har blant annet reagert sterkt. Vi tror at det vil holde igjen litt på dieselsalget dersom bioetanol-biler blir priset som dieselbiler, sier Bratland.

Innblanding

Det legges også opp til at all bensin skal få blandet inn bio-etanol.

- Beregninger viser at dersom det blir blandet inn fem prosent bio-etanol, fører det til at Norges CO2-utslipp går ned med en prosent, sier Torgeir Micaelsen (A).

Foreløpig blir ikke oljeselskapene pålagt å selge bio-etanol fra egne pumper, slik som i Sverige.

- Flere biler på veien gjør at oljeselskapene må svinge seg rundt. Men vi vurderer også pisken, sier Micaelsen.

Cato Kjølstad i Nobio hadde håpet at avgiftslettelsene for bioetanol-bilene hadde kommet allerede fra januar.
- Men dette er en viktig miljøsak vi har jobbet for i mange år, sier Kjølstad.

Begrunnelsen fra finansminister Kristin Halvorsen for hvorfor dette ikke kunne skje, har vært at det har vært teknisk umulig i forhold til motorvognregisteret.

Men nå har pipen fått en annen låt.
Onsdag i forrige uke sa Halvorsen at arbeidet med å identifisere bilene i registeret kan gå fortere enn regjeringen trodde da budsjettet ble lagt frem.

Informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford er skuffet over at de ikke skjer noe allerede fra januar, men sier samtidig at det er viktig at bilkjøperne får tydelig beskjed slik at de ikke mister interessen for etanol-bilene.

- Det må ikke bli dyrere å kjøre miljøvennlig. Hvis dieselbilene blir 20 000 billigere enn etanol-modeller sier det seg selv hva de fleste vil velge, sier Sønsteby.

KJØRER PÅ: Volvo V50 og S40 fås i FlexiFuel-modeller. Foto: Volvo.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder