MED AVGIFT: Denne elsykkelen (til venstre), har en elektrisk motor på under 250 watt. Derfor er det moms på den. Elmopeden (til høyre) har en elektrisk motor sterkere enn 250 watt. Derfor er den momsfri. Foto: Mattis Sandblad/Knut Erik Knudsen

Ulik moms på elmoped og elsykkel: Dette pedaltråkket er momsbelagt

Stortinget har gitt momsfritak på elbiler og elektriske mopeder. Men hvis elmotoren er så svak at du må tråkke selv, er det moms, akkurat som på den enda mer miljøvennlige tråsykkelen.

ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

- Momsfritak for elbiler er helt absurd, skriver professor Olav Torvund i sin sykkelblogg.

- Skulle man bruke momsen til å stimulere noe, hadde det vært bedre å stimulere f.eks. sunn mat, eller sykkel. Og helt absurd blir dette når man sammenligner elsykkel og elmoped. En sykkel med hjelpemotor på inntil 250 watt har moms. Er motoren sterkere enn 250 watt, slik at det ikke lenger er nødvendig å tråkke selv, er det momsfritak. Det er altså selve pedaltråkket det er moms på, sier Torvund.

Se video: Norges første elektriske sykkemoped.

- Dumt

Den frustrerte syklisten fortsetter:

- Man må gjerne diskutere nivået på momsen. Men å frita noen transportmidler for moms blir i praksis en umulig løsning. Hvorfor ikke gi momsfritak for gode spasersko som folk kan bruke til å gå fram og tilbake til jobb? For sykler? Ski? Sparkstøttinger?

- Å frita elbiler og elmotorsykler for moms er så dumt at det ikke hadde falt meg inn at noe slikt kunne være mulig, sier Torvund.

Les: Suser avgårde med el-sykkel.

Ingen begrunnelse

Så hvorfor er det momsfritak på elektriske biler og motorsykler?

- Finanskomiteen ga ingen begrunnelse da fritaket ble innført i 2001, men det må antas at fritaket til eldrevne kjøretøy ble gitt for å stimulere til økt bruk av denne type kjøretøy som er registrert i det sentrale motorvognregisteret, opplyser informasjonsavdelingen i Finansdepartementet i en e-post til VG.

- Men er det ikke ulogisk at det er moms på enda mer miljøvennlige transportmidler?

- Saken viser noe av problemene med å innføre fritak i avgifter som er ment å være generelle. På den ene siden kan det hevdes at sykler med elektrisk hjelpemotor bør være avgiftsfrie så lenge elektriske mopeder er fritatt. På den annen side gir det liten sammenheng å frita sykler med elektrisk hjelpemotor når det er avgift på vanlige sykler, er svaret fra Finansdepartementet.

Test: Lydløs motor med elscooter.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder