Volkswagen lover å informere norske kunder: Juksemotoren populær i Norge

Dieselmotoren det har vært jukset med har de siste årene vært en populær motor også i Norge.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Hvor mange som er solgt og som har jukseprogrammet installert, vet ikke importøren Harald A. Møller.

– Vi oppdateres kontinuerlig fra Volkswagen AG. Saken er under etterforskning og dette er i tillegg børssensitiv informasjon, og vi må forholde oss til offisiell informasjon fra Volkswagen AG. Derfor er det dessverre begrenset hva vi kan si fra Norge nå. Vi vet per nå ikke hvor mange av denne motoren det er i Norge. Men så fort vi vet noe mer vil vi gå ut med dette til våre kunder, sier informasjonssjef Anita Svanes for Volkswagen hos importøren Harald A. Møller.

Dieselskandalen: Slik kan de ha utført dieseljukset

DIESELMOTOREN: Dette er en dieselmotor på en VW Jetta TDI fra en Volkswagen forhandler i Queens i New York. Bilprodusenten har nå stoppet sitt salg av motoren i det amerikanske markedet. REUTERS/Shannon Stapleton Foto: ,

Skandalen som rammer verdens nest største bilkonsern i USA er døpt «Dieselgate». I formiddag opplyser Volkswagen at 11 millioner biler verden over har programvaren som er laget for å pynte på utslippene.

Ifølge Volkswagen-konsernets pressemelding skal nyere biler med Euro 6-dieselmotorer som selges i EU derimot holde juridiske krav og miljøkravene til denne typegodkjenningen.

Les også: Utvalg vurderer prishopp på diesel

LOVER Å INFORMERE NORSKE KUNDER: Informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes. Foto: Møller Foto: ,

De understreker også at den aktuelle programvaren ikke skal påvirke håndtering, forbruk eller utslipp.

Euro 6 er krav til kjøretøy innført i Europa som setter grenser for hvor mye NOX og andre partikler bilen kan slippe ut for å bli godkjent for salg.

Kan få bøter på 148 milliarder kroner pluss søksmål

# Etter at nyheten ble kjent, har aksjen til den tyske bilgiganten stupt. De siste dagene har aksjeverdien stupt med hele 35 prosent, noe som ifølge NTB betyr at bilprodusenten nå er 320 milliarder kroner mindre verdt en før nyheten sprakk.

Oljefondet er tungt inne i Volkswagen. Ved årsskiftet eide fondet 1,22 prosent av aksjene i selskapet, noe som tilsvarte en aksjeverdi på 9,68 milliarder kroner. Det er ikke kjent om oljefondet har kjøpt eller solgt Volkswagen-aksjer siden årsskiftet.

Les også: Foreslår tredoblet bomavgift for dieselbiler i Oslo

# Bilgiganten har satt av hele 60 milliarder norske kroner for å dekke potensielle utgifter i forbindelse med skandalen. Ifølge EPA kan boten bli så stor som 148 milliarder norske kroner. I tillegg kommer eventuelle gruppesøksmål fra lurte VW-kunder.

Les: Slik kjøres EUs «juksetest» for forbruk på biler

– Vanskelig å si nøyaktig hva de har gjort

Den erfarne biljournalisten og utdannede bilingeniøren, Jon Winding-Sørensen fra Bilforlaget/BilNorge.no sier det er foreløpig er vanskelig forstå nøyaktig hva Volkswagen har gjort på Volkswagen og Audi-bilene med firesylindret dieselmotor.

– Eksostesting foretas i laboratorium, der står bilen på en såkalt bremsebenk og motoren går og det hele kjøres gjennom en kjøresyklus. Men i motsetning til nå bilen kjøres på landeveien er det bare forhjulene som roterer under denne testen. Bilen (og derfor også bakhjulene) står jo stille, mens forhjulene driver noen svære ruller. Det kan da være enkelt for ECU-koden å oppdage at den ene enden ruller mens den andre står bom stille. Dermed kobles ekstra eksosrenseanlegg inn og du får de gale måletallene, sier han til VG.

Ifølge Volkswagen er det også fastslått at de fleste motorene med softwaren ikke har noe effekt av programvaren.

Det er biler med den to liters dieselmotoren av type EA 189, der det er avvik mellom testresultatene og kjøring på veien.

Sett denne? Sjekk milliardærens megayacht

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder