MÅ SKRUS PÅ: Toyota Auris Hybrid, fra 2013-modellen, ble i en periode solgt uten automat-funksjon. Da må man fysisk skru på lysbryteren for å tenne baklyset. Nå selges nesten alle med autobaklys som standard. Da registrerer sensorer at det er mørkt, og tenner baklyset, opplyser Toyota. Foto: Hanne Hattrem , VG

UP-sjefen: – Ut av bilen og sjekk baklyset

Sett en bil kjøre i mørket eller i en tunnel uten baklys i det siste? Både veimyndighetene og UP-sjefen tror det skyldes uvitende førere.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Antageligvis er det mange som ikke vet at de kjører uten baklysene på. De kjenner ikke helt til hvordan lysene på bilen de kjører fungerer, sier Espen Anderson, avdelingsdirektør for seksjon for kjøretøy i Statens vegvesen Vegdirektoratet.

Tidligere var det krav om kjørelys både foran og bak. Men fra 2011 var det ikke lenger krav til kjørebaklys, unntatt når det er mørkt, og dermed også i tunneler på dagtid.

Når førere av nyere biler skrur på tenningen, vil kjørelyset foran tennes automatisk, for dette er fortsatt påbudt i Norge. Men altså ikke bak.

Les også: VG krysser Tokyo i selvkjørende bil

Toyota uten autolys i en periode

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, sier de også har registrert at mange bileiere kjører uten baklyset tent i mørket.

Selv ble de ble klar over problemstillingen etter lanseringen av Auris i 2013, som ble solgt uten automatisk tenning av kjørebaklyset.

Olsen sier de da informert eierne grundig om at de må slå på lyset for å få baklys.

– Inntil 2011 var nordmenn vant til den nordiske standarden for kjørelys, som innebar at hovedlys og baklys skulle være tent til enhver tid – og at man slapp å tenke på å skru på lysene selv. Nå må bilisten ta ansvar for riktig lysbruk. Mitt råd er å skru på hovedlyset hvis kjøreturen starter i skumringen. Og pass på hvis du skal kjøre i en tunnel i løpet av turen. Da må du sette på lyset selv hvis du ikke har autolys, understreker Espen Olsen i Toyota.

Les også: Bobla runder 70

Både Auris og Yaris har vært solgt uten automatiske baklys.

– Autolys baserer seg på en sensor på dashbordet. Når det mørkner, fanger sensoren opp lysendringen, og skrur på nærlys og baklys. Hvis man har autolys bør man sette bryteren til posisjonen «auto», og da vil bilen ha riktig lys til enhver tid. De som ikke har autolys må selv huske å slå på nærlys selv når det mørkner, og da vil også baklysene tenne, sier Olsen.

Siden EU-direktivet kom har Toyota valgt autolys der de kan på norske biler, og har også meldt behovet for å standardisere dette videre til fabrikken.

– Av de bilene vi selger i 2016 kommer nesten alle med autolys som standard, opplyser Olsen.

Les også: Volkswagen knuser enda en rekord

Sett lyset på «auto»

LYS I MØRKET: Har du en autofunksjon på lyset, tennes baklyset på mange biler i samme slengen. Foto: Hanne Hattrem ,

Lesere som har kontaktet VG har lagt merke til flere Nissan Leaf som er mørklagt bak. Flere har lurt på om de kjører uten baklys for å spare størm, men er det som veimyndighetene tror, skyldes det altså uvitenhet.

Informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i den norske Nissan-importøren anbefaler å sette lysbryteren på auto, så har man baklys som vil tennes i skumringen og tunneler.

– Du må enten ha på auto eller skru på nærlys for at baklysene skal komme på, men det vil jeg tro de fleste gjør, sier hun.

Les også: Havarikommisjonen undersøker Tesla-brann

ALLTID PÅ: UP-sjef Runar Karlsen anbefaler alle å kjøre med baklysene på, om de ter lyst eller mørkt. Foto: UP ,

UP: Kjør med baklysene tent, alltid

UP-sjef Runar Karlsen, som også har registrert et økende antall biler uten baklys i mørket, tror mange bilførere ikke er klar over at ikke baklysene tennes automatisk.

Han råder folk til å sjekke om bilen har automatisk tenning av baklyset.

UP-sjefen vil helst at alle har baklyset på - hele tiden.

– Venn deg til å skru på hovedlyset med bryteren når du setter deg inn i bilen, da tennes også baklyset og du er sikret at baklyset er tent i tunneler og i skumringen. Dette er spesielt viktig nå, som det er mørkt store deler av døgnet, sier han.

Han understreker at det ikke påbudt med kjørebaklys når det er lyst.

– Kjører du inn i en tunnel uten å skru på baklyset, kan vi reagere med forenklet forelegg. Kjører du derimot helt mørklagt, som noen gjør, kan det gi førerkortbeslag.

Ifølge den danske bileierorganisasjonen FDM innfører EU nå nye krav. For nye biler blir det nå påudt påbudt med et system som tenner både nærlys og fjernlys automatisk når det er mørkt eller dårlig sikt. NRK Trøndelag omtalte dette først.

PS!

Den norske kjøretøyforsikriften henger litt etter: I kjøretøyforskriftens paragraf 28-4 om lys står det under punktet om kjørelys at det er påbudt med kjørebaklys: «Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys».

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder