PEN OG FUNKSJONELL: Mazda 6 er en pen bil å se på. Med trekk på alle fire har den også fått langt bedre fremkommelighet. Foto: Øystein Larsen-Vonstett ,

Test av Mazda 6 AWD:
Firehjulsdrift for familien

Ta en allerede vellykket og kjøreglad stasjonsvogn, legg til
en god pris og trekk på alle fire. Resultatet kan ikke bli annet enn vellykket.

  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Audun Bergerud / Teknisk konsulent i NAF
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

VG og NAF har prøvekjørt nye Mazda 6 med trekk på alle fire

Det første som slår oss med Mazda 6 er at den både kjennes og kjører som en tysk bil. Motoren på 175 hestekrefter trekker fint hele veien og fungerer meget bra sammen med en seks trinns automatkasse. På veien kjører den fint, har god veiholdning og er passe stiv i fjæringene.

Bruktbil er billigere!: Disse bilmerkene liker norske bileier best !

Styringen er også presis og fin. Firehjulssystemet virker og fungerer bra men vi fikk ikke utfordret det skikkelig. Ved hurtig akselerasjon kobler det inn og hjelper bilen til å bli skikkelig stabil. Noe dekkstøy var imidlertid bilen belemret med, spesielt på litt dårlig underlag.

Se gjennomgang av Mazda 6 AWD og 4WD-konkurrentene nederst i saken.

RYDDIG: Instrumenteringen generelt har også fått en kledelig opprydning. Foto: Øystein Larsen-Vonstett , VG

Dette er dessverre noe NAF er kjent med fra tidligere Mazda-modeller.

Fra helskinnsetene (standard med det øverste utstyrsnivået Optimum) blir du omsluttet av mye opplevd kvalitetsfølelse. I tillegg til å sitte godt virker bilen rett og slett godt skrudd sammen.

SUV eller stasjonsvogn: Her er de ti maksimale familiebilvalgene.

Selv om det er en del å forholde seg til inni førermiljøet finner du deg fort til rette. Fra den sentralt plasserte skjermen styrer du det meste av underholdning og bilinnstillinger fra et hjul imellom forsetene.

Når du kjøper Mazda slipper du å tenke på alt som kommer ekstra oppå bilprisen de reklamerer med.

Mazda-SUV i stedet: Les testen av suksessen CX-5 her

Med Optimum-pakken på bilen VG og NAF kjørte, har du omtrent alt du trenger av ekstrautstyr. Det hele får du til like under 460 000 kroner. Det er en bra pris sammenlignet med VW Passat men noe dyrere enn Skoda Octavia med litt mindre motor men med automat og diesel. Samtidig bruker den 2,2 liters store Mazda-motoren noe mer diesel enn de mindre VW-motorene.

Se stilige bilder og video: Ville ideer og versting-luksus!

For å få den høyeste utstyrspakken må du velge 175 hk varianten. De to andre variantene som kommer med trekk på alle fire 150 hk diesel med manuelt gir (fra 375 500 kroner) og samme motor med automatgir (395.500 kroner) kommer «bare» med den nest høyeste utstyrspakken Vision.

Dyr moro: Å eie ny bil koster 250 kroner dagen!

MINDRE BAGASJE: Bagasjerommet er også hakket mindre enn hos de argeste konkurrentene, mens plassen i baksetet oppleves som omtrent like bra som de andre i klassen Foto: Øystein Larsen-Vonstett , VG

Ifølge Autolease er modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og litt over snittet i klassen i bruktmarkedet.

For optimal markedsverdi er det ifølge dem nok med Vision varianten til Mazda 6 AWD godt nok utstyrt. De anbefaler 2,2D med manuell kasse. Varianten med automatgir holder seg også godt i bruktmarkedet, nesten på høyde med manuell.

HER ER VÅRE VURDERINGER:

VG:s terninger viser 4 prikker

Førermiljø:

Ryddig oversiktlig og bra. Bra seter, bra skjerm. Noe dekkstøy trekker ned helhetsinntrykket. Også noe dårlig sikt bakover og til siden.

VG:s terninger viser 5 prikker

Kjøreegenskaper:

Veldig bra. Her stemmer det aller meste.

VG:s terninger viser 5 prikker

Plass:

Ikke blant de største bagasjerommene men ingen krise. Grei plass i baksetet.

VG:s terninger viser 5 prikker

Miljø:

Noe høyere forbruk enn de beste.

VG:s terninger viser 6 prikker

Sikkerhet:

Full pott i Euro NCAP for Mazda 6 med 92 % fører, 77 % for passasjer, 66 % for fotgjengere og 81 % på std. sikkerhetssystemer.

VG:s terninger viser 4 prikker

Å eie:

Holder seg bedre i pris enn klassen for øvrig ifølge Autolease. Årlig driftskostnader litt over snittet. Nr. 15 av 23 og fallende i Nordens største bileierundersøkelse, AutoIndex fra Loyality Group

VG:s terninger viser 5 prikker

Pris:

Bra priset bil med mye utstyr.

VG:s terninger viser 5 prikker

Design:

Vellykket utvendig. Litt anonym men grei innvendig.

Foto: ,

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder