Foto: Nils Bjåland.

Mistenker biodiesel for å forårsake motorfusk

Den britiske samferdselsministeren har bedt oljeselskapene rydde opp etter at det har vært en kraftig økning i tette dieselfiltre.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over seks år gammel

Det er innblandet biodiesel, et EU-krav for å redusere CO-utslipp fra drivstoff, som får skylden, melder BBC.

Det var radiostasjonen Radio 4's You and Yours som først skrev om saken.

Filteret tetter seg av en voksaktig guffe, på samme måte som når olivenoljen står for kaldt. Biler som blir rammet mister plutselig kraften.

Bilklubben RAC (Royal Automobile Club), sier de registrerte enkelte tilfeller av tette dieselfiltre sist vinter, men at problemet forsvant i sommer.

I november «eksploderte» det - da ble det registrert 600 tilfeller av tette filtre.

Nå er oljebransjen, de som setter krav til drivstoffet og diverse relevante myndigheter involvert i å rydde opp, skrive BBC.

«Norge-spesial»

- Vi har ikke registrert at dette er et problem, hverken nå eller tidligere. Det skyldes nok en spesialdiesel for arktiske strøk. Men som med alt annet, tett dieselfilter opptrer hyppigere jo eldre bilen er, sier Svein Oseth i Viking Redningstjeneste.

- Vi er kjent med saken i England. I Norge har vi imidlertid svært få, om noen, problemer med tette filter på grunn av voksing i kulde. Dieselen som selges her om vinteren tåler ned til 32 kuldegrader, selv med biodiesel innblandet, sier produktsjef drivstoff, Anders Kleve Svela i Statoil Fuel & Retail Norge.

Krav til innblanding

Norske myndigheter krever en innblanding på 3,5 prosent biodrivstoff i alt drivstoff som selges. Dette løser de fleste oljeselskapene nå med å blande inn syv prosent biodiesel i dieselen. Enkelte selskaper har inntil fem prosent i bensinen.

Anders Kleve Svela sier at kulden kan være et problem spesielt for biodieselen, men at den som blandes inn i Norge er basert på rapsolje. Denne skal holde en langt bedre kvalitet enn det som er vanlig i Europa for øvrig.

- Vi trenger svært høy kvalitet på biodieselen fordi vi har kalde vintre, sier han. Problemene i England og Skottland kan skyldes at de at bruker en kvalitet som ikke tåler kulde, og som kanskje tilsvarer norsk sommerdiesel.

Bruker brukt matolje

- Bare noen få dager med minusgrader kan da være nok til den type problemer, sier han.

Statoil vet at man i England bruker «used cooking oil» som råvare for å fremstille biodiesel. Denne kan gi en lavere kvalitet på biodieselen enn biodiesel basert på raps. Har biodieselen lav kvalitet, kan problemene bli større i kulda, ifølge Kleve Svela.

Han påpeker at de i England nettopp har økt andelen biodrivstoff i dieselen, ifølge artikkelen.

- Det sier seg selv at dersom man har økt andelen av biodiesel med lav kvalitet og dårligere kuldeegenskaper enn den fossile dieselen, så skal det mindre til å få problemer enn før dersom det blir kaldt.

Ikke alle selskaper

Statoil opplyser at de har arrangert fagseminar med Bilimportørenes Landsforening om diesel og kulde for å minimere risikoen for at feil på bilene utløser disse problemene.

- Problemet gjelder ikke Shell-kunder i Storbritannia. Det stilles strenge krav til biodiesel i Norge, også når det gjelder kuldeegenskaper, og vi er ikke kjent med slike tilfeller i Norge, opplyser kommunikasjonssjef i Shell, Lillian Aasheim.

Les også

  1. Luksusbil blir avgiftsvinner

    Mens småbiler og flere miljøvennlige hybridbiler blir dyrere neste år er den store avgiftsvinneren i årets statsbudsjett…
  2. Så mye koster bilen deg

    Å eie en vanlig ny familiebil i Norge koster deg 8200 kroner i måneden - eller 270 kroner hver dag!
  3. Kritisk til «luksus-diesel»

    For 99 øre mer per liter selger Shell sin premiumdiesel V-Power Nitro+.
  4. Skal kunne kjøre Bergen-Oslo på 4,5 liter diesel

    (VG Nett) Det skulle gi en drivstoffutgift på 62 kroner for den 499 kilometer lange turen.
  5. Statens vegvesen sier nei til dieselbilforbud

    (VG Nett) Et dieselbilforbud på sterkt forurensede dager i Oslo blir for komplisert å innføre.
  6. Verdens første turbodiesel utenbordsmotor

    DÜSSELDORF (Båtliv): Denne har du garantert ikke sett tidligere. Tyske Neander har tatt frem verdens første…

Mer om

  1. Miljø
  2. Trafikk

Flere artikler

  1. Garanterer at bilene vil tåle det nye biodrivstoffet

  2. Pluss content

    – Bilene vil tåle nytt biodrivstoff

  3. Mener «dieseldyr» påførte motoren skader for over 50.000 kroner

  4. Ikke alle kan bruke den nye og miljøvennlige «billig-dieselen»

  5. Sliter med nye biodrivstoff-pålegg

Fra andre aviser

  1. Minst 470.000 biler tåler ikke bensinen Stortinget har vedtatt å innføre

    Aftenposten
  2. Minst 470.000 biler tåler ikke bensinen Stortinget har vedtatt å innføre

    Bergens Tidende
  3. Minst 470.000 biler tåler ikke bensinen Stortinget har vedtatt å innføre

    Fædrelandsvennen
  4. Med regnskog på tanken

    Fædrelandsvennen
  5. Nå kan du snart fylle norske skoger på tanken

    Aftenposten
  6. Biodrivstoff tar av: - Bedre om man hadde kjørt på diesel fra Nordsjøen

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no