... og  trolig verdens dyreste

OVER-LOAD: Med Bentayga gir Bentley begrepet luksus-SUV et nytt innhold. Foto: Produsent ,

Trolig verdens mest luksuriøse SUV

Når Bentley lanserer Bentayga er det høyst sannsynlig verdens mest luksuriøse SUV. Startprisen i markeder med lave avgifter er rundt to millioner kroner.

Artikkelen er over fire år gammel

Vi var skeptiske da den første konseptbilen dukket opp i Genève våren 2012 – var dette virkelig seriøst ment fra Bentleys side? Så ekstrem var den at vi brukte overskriften: Dette er ikke Photoshop!

Men Bentley har tydeligvis hørt på reaksjonene, for når Bentayga nå endelig debuterer i ferdig form i Frankfurt, har den fått en riktig så tiltalende design. Med sine solide mål er den en typisk Bentley fra ytterst til innerst, med alt det innebærer av luksus, komfort og hitech.

Klassisk

Du trenger bare å se fronten for å oppdage familielikheten – de runde LED-lyktene og «her-kommer-jeg-grillen» er typisk Bentley.

De påstår de har laget verdens fineste interiør der metall, tre og skinn matcher hverandre – det må bedømmes når bilen står utstilt i Frankfurt, som åpner til uken.

Komfortgraden er i hvert fall skyhøy: Forsetene har 22-veis justering, inkludert justerbare sidestøtter i sittepute og rygg. Komforten forsterkes ytterligere gjennom et massasjesystem med seks program, varme og ventilasjon. Du kan velge om du vil ha din Bentayga med fire eller fem seter. Går du for to separate bakseter har disse 18-veis regulering og inkluderer massasje, ventilasjon og fothvilere.

For å gi maks komfort i kabinen er det montert en fast vegg bak baksetene. De som kjøper en bil i denne klassen får andre til å ta seg av frakt av større gjenstander enn de som får plass i det 430 liter store bagasjerommet (for det er bare 100 liter større enn i en vanlig VW Golf).

En elegant detalj er det uttrekkbare setet i bagasjerommet som er velegnet når du skal beskue et vakkert landskap.

Se video og stort billedgalleri på BilNorge.no

Kultiverte muskler

Motoren er også et stykke ingeniørkunst – den seksliters W12-motoren med bi-turbo varter opp med hele 608 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Newtonmeter. Du når de første hundre etter 4,1 sekund, og bilen har en toppfart på 301 km/t.

Det er i toppsjiktet, for å si det forsiktig.

Det er ikke bare på asfalt Bentayga skal kunne ta seg trygt frem. Den har en omfattende pakke med hjelpemidler som også skal takle svært utfordrende terreng via Bentley’s Drive Dynamic Mode. De som ønsker en enda mer ekstrem bil, kan bestille Responsive Off-Road Setting.

Hi-tech

Selvsagt finner du alt av moderne elektroniske hjelpere, som adaptiv cruisekontroll med stop & go. Prediktiv cruisekontroll bruker GPS-data for å «lese» vei og trafikkskilt slik at den vet om kommende svinger og fartsgrenser og kan sørge for maks komfort og minimalt forbruk.

Den bruker radarteknologi for at du skal være trygg når du rygger ut fra en uoversiktlig p-plass, mens Top View benytter kameraer for å gi deg et bilde av bilens omgivelser i fugleperspektiv.

Listen over ekstrautstyr inneholder blant annet en avansert parkeringsassistent, elektronisk «night vision» og head-up display, som er vanlig i en rekke biler i dag.

Denne Rolls-Roycen skal rekruttere ungdom til luksusmerket

Infotainment-systemet benytter en 8-tommers høyoppløselig berøringsskjerm og et 60 GB harddisk, mens baksetepassasjerene kan få hvert sitt 10,2-tommers Android lesebrett med 4G, WiFi og Bluetooth.

Kundene kan velge mellom tre forskjellige lydanlegg, hvorav det mest avanserte Naim for Bentley Premium Audio er det kraftigste i segmentet med 1950 Watt og et nettverk av 18 høyttalere og super-tweetere for maksimal gjengivelse av de høyeste frekvenser.

Ingeniørkunst

Sidepanelene bak er ifølge Bentley de største pressede aluminium-elementer i bilindustrien. Kombinasjonen av avansert design, innovativ ingeniørkunst og lette materialer har gitt besparelser på 236 kg sammenlignet med konvensjonelt design og materialvalg.

Bentayga leveres med et gedigent glasstak – med en flate på 1,35 kvadratmeter utgjør det 60 prosent av den totale takflaten.

Kundene kan velge mellom 15 skinntyper, 15 tepper og 7 tresorter i interiøret. Den kan leveres i 15 lakkfarger med felger i dimensjoner fra 20 til 22 tommer.

Les: Festning på hjul

Valgets kvaler

Men det er før man snakker med Mulliner Bespoke – Bentleys selskap for skreddersøm av skreddersømmen. De kan tilby inntil 90 lakkfarger.

Ved lanseringen tilbys seks lifestyle-orienterte pakker, inkludert to styling-pakker. I tillegg kan Bentayga leveres med alt man måtte ønske av spesialutstyr.

Et Mulliner Hamper Set inneholder f.eks. kjøleskap, porselensservice, krystallglass og oppbevaringsskap for tørrvarer. Settet kan løftes ut og benyttes som stoler under pikniken.

Man kan også bestille en mekanisk Mulliner Toubillon by Breitling – et meget avansert urverk som trekkes opp periodisk av en mekanisme i bilen. Urkassen er i rent gull, hvitt eller gult.

Noe bortimot rent gull bør man nok også ha i pungen for å sikre seg et eksemplar. Ifølge den anerkjente bransjeavisen Automotive News blir Bentayga verdens dyreste SUV. Prisene er på 229.100 dollar i USA (ca. 1,9 millioner), 160.200 pund (ca. 2 millioner) i England og den tyske prisen er satt fra 208.500 euro (ca. 1,9 millioner).

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder