AVSLØRT: Dette er laboratoriet til California Environmenal Protection Agency (EPA), øst for Los Angeles. Her utføres avgassmålinger på en VW Jetta. Bildet er fra 2012.

AVSLØRT: Dette er laboratoriet til California Environmenal Protection Agency (EPA), øst for Los Angeles. Her utføres avgassmålinger på en VW Jetta. Bildet er fra 2012. Foto: Hanne Hattrem , VG

Dieselskandalen rammer 147.139 nordmenn: Eksperter: VW-kunder kan ha krav på kompensasjon

Har ekspertene rett i at Volkswagens løsning for bilene med
juksemotorene kan gi mindre effekt, har forbrukeren krav på en priskompensasjon.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Det mener både Forbrukerrådet og NAF. Ingen av de to instansene er fremmede for tanken om å hjelpe eventuelt misfornøyde VW-eiere i kampen mot bilgiganten.

Onsdag ble det klart at hele 147.139 biler blir tilbakekalt i Norge. Den norske importøren frykter at bilene har den manipulerende programvaren som gir langt lavere utslippstall enn det bilen i realiteten slipper ut.

Se stor liste over alle bilene som er rammet av tilbakekallingen her.

– Hvis en slik løsning fra Volkswagen gjør at en bil leverer mindre effekt eller for den saks skyld, skulle bruke mer drivstoff, er dette noe kunden i utgangspunktet har krav på prisavslag for. Er det slik at mangelen er stor, at feilen ikke er en uvesentlig mangel, kan det i ytterste konsekvens gi kunden rett til heving av kjøper, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos.

Hør podkasten Valebrokk & Co: «Dieselgate, skandalen somryster oss alle»

Globalt er det snakk om 10,7 millioner Volkswagen som kalles inn etter at bilgiganten innrømmet å ha installert et dataprogram i bilen som lurte de offisielle utslippsmålingene.

Det tyske biltilsynet, KBA, har gitt Volkswagen frist til 7. oktober med å komme opp med en plan for å nå europeiske utslippsmål med motorene som er manipulert. Løsningen er ifølge den norske importøren, Harald A. Møller, en programvareoppdatering som skal være unnagjort på et par timer.

– Tror motoren blir noe tregere

Motorekspert Bengt Johansson ved Lunds tekniske høyskole sier til Teknisk Ukeblad at det kan være forholdsvis enkelt å få bilene til å tilfredsstille utslippskravene.

– Jeg vet ikke, men jeg vil tro at motoren vil bli noe tregere. Den kommer ikke til å svare like raskt på gasspedalen, sier Johansson, som understreker at dette er spekulasjon.

Professor Terese Løvås ved institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU, sier det i hovedsak er to måter å redusere utslippet av nitrogenoksider (NOx) i eksos på.

– Det ene er å optimalisere forbrenningsprosessen, den andre som kan gjøres alene, eller i tillegg, er å etterbehandle eksosen i en katalysator. Men en optimalisering av forbrenningsprosessen mot lavere utslipp vil gå på bekostning av motorens effekt, sier Løvås til VG.

Les: Krever at regjeringen struper dieselbilsalget

Administrerende direktør hos importøren, Terje A. Male, beroliger bileiere med at de ikke venter at bilens kjøreegenskaper vil bli endret.

– Vi forutsetter at hvis du har kjøpt en bil med 140 hestekrefter, så vil du få tilbake en bil med 140 hestekrefter. I og med at disse reparasjonsløsningene skal godkjennes av tyske myndigheter, regner jeg med at de vil være en garantist for at så er tilfelle, sier Terje Male til NTB.

NAF: Endring i drivstoff-forbruk kan gi rett til kompensasjon

– Hvis denne løsningen fra Volkswagen skulle gjøre at bilen får mindre effekt eller for den saks skyld høyere forbruk, enn før de forsøkte å utbedre, kan kunden ha krav på kompensasjon. Da kan det selvsagt være aktuelt for NAF å gripe inn, sier teknisk konsulent hos NAF, Audun Bergerud.

Han presiserer at de så langt ikke har mottatt noen krav fra kunder om kompensasjon eller hjelp til søksmål mot Volkswagen. De vil først se løsningen som bilgiganten kommer med før de vurderer eventuelle tiltak.

Sett denne: Her er norske politihunders nye bil

– Skulle Volkswagens løsning medføre at du bruker mindre drivstoff enn tidligere, kan du ha krav på kompensasjon for et overforbruk de foregående årene. Men kompensasjonen kan bli vanskelig å måle. Den må spores direkte til det «luriumproduktet» de har brukt til å jukse med, sier NAFs tekniske konsulent.

Se de herlige bildene fra årets feteste bilmesse: Sinnssyk luksus-limo med 900 hk!

Forbrukerrådet: Kan megle og føre sak i rettssystemet

Også Forbrukerrådet har planen klar dersom Volkswagens løsning skulle føre til at kundene sitter igjen med en bil som på en eller annen måte er et forringet produkt.

– Vi avventer selvsagt hvordan løsningen blir. Bil er den vanligste klagegrunnen til Forbrukerrådet og vi kan megle i saken. Fører ikke det frem, så kan Forbrukertvist-utvalget komme med et vedtak. I prinsipielle saker skal vi også føre en sak i det vanlige rettssystemet gjennom advokatordningen vår om saken ikke løsere seg før det, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos.

Det som er klart, er ifølge NTB, at bileierne ikke vil få noen ekstraregning for bilavgiften.

Bakgrunnen for at VW pyntet på utslippsresultatene, var at tallet legges til grunn ved avgiftsberegninger og miljøkrav.

Toll- og avgiftsmyndighetene har gjort det klart at eventuelle nye krav vil bli sendt direkte til importøren.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder