KLUMPER SEG: Når trafikken fra påkjøringer skal på E18 må den krysse kollektivfeltet. Da blir det ofte litt stopp både for busser og elbiler. Foto:Jan Petter Lynau,

NRK: – Fylkeskommunene avgjør elbil-fordel

Etter det NRK erfarer blir det opp til fylkeskommunene å bestemme om elbiler fortsatt skal få kjøre i kollektivfeltet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det skal være resultatet etter at stortingsgruppene til regjeringspartiene og støttepartiene Venstre og KrF onsdag har kommet til enighet om nye elbil-regler, melder NRK.

LES OGSÅ: Kamp om kollektivfeltet

For å lokke folk til å kjøpe utslippsfrie biler, har elbilister fått en rekke fordeler, men noen av disse står nå for fall. Det skal ikke lenger være et nasjonalt krav om at de skal få bruke kollektivfeltet. Det samme gjelder bompengeunntaket. Det blir i stedet fylkeskommunene som skal bestemme om disse privilegiene skal beholdes.

Se den store oversikten:Elbil lønner seg - men bare såvidt

Flere steder i landet har det oppstått debatt om hvorvidt elbilene er blitt så mange at de hindrer kollektivtrafikken, særlig inn til og i de større byene. Køer i kollektivfeltet gjør det mindre attraktivt å velge miljøvennlig i stedet for å pendle med bensin- eller dieselbil.

LES OGSÅ:Slik kan elbilens fremtid i Norge bli

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder