KABELSJEKK: Ladekabelen skal kontrolleres for skader. Foto:Jan Petter Lynau,

Nå må denne tas med til EU-kontrollen

Har du elbil eller ladbar hybrid, må du fra nå av ta
med ladekabelen til EU-kontrollen.

  • Hanne Hattrem

Artikkelen er over fem år gammel

– Den som utfører EU-kontrollen vil ta en visuell inspeksjon av pluggen og en del andre punkter som er spesielle for elbilen, og der vil det være synlige tegn dersom noe er galt, sier sjefingeniør for elektriske anlegg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav.

EU-kontrolløren vil sjekke tilstanden til ladekabelen og se etter eventuelle tegn på ladekabelen på at det har vært forhold under ladingen som kan gi økt brannfare.

De særskilte kontrollpunktene for elbiler ble foreslått av DSB under høringsrunden i fjor, som konsekvens av bekymringer etter noen elbilbranner i 2010-11, ifølge Norsk Elbilforening.

Les også: EU-kontrollen kan bli dyrere.

I april kommer det nye regler for gjennomføring av EU-kontroll. Her er de viktigste endringene.

De nye punktene som skal sjekkes er ifølge elbilforeningen:

* Fremdriftsbatteriene skal undersøkes for synlige fysiske skader og lekkasjer, inkludert deksler, kabler, kjøle/varmesystem og varselinnretninger.

* Kabler i drivsystemet (batterier til motorstyring til motor) skal sjekkes at er fri for skader og forsvarlig festet og beskyttet.

* Ladekabelen din skal kontrolleres for skader (og du må huske å ta den med).

* Ladeinntaket på bilen skal sjekkes for skader, varmgang og mangel på lokk.

Alle punktene er i tråd med DSBs forslag.

To millioner kontroller

Hvert år gjennomføres det nærmere to millioner EU-kontroller (periodiske kjøretøykontroller) i Norge, inkludert etterkontroller. Hensikten med kontrollene er å ivareta trafikksikkerhet og miljø.

Endringene som var ment å skje fra 7. april og opprinnelig planlagt for 1. januar 2015, skal nå tre i kraft fra 8. juni.

– Sammen med de nye reglene vil vi ta i bruk et nytt datasystem for innrapporteringen av kontrollene, sier seksjonssjef Sonja Lindqvist i Statens vegvesen.

Ny kontrollseddel

Fra 8. juni vil kontrollseddelen du som bileier får, bare vise de kontrollpunktene hvor kontrollorganet har funnet feil, og ikke lenger liste opp alle punktene som er kontrollert.

– Det blir også enkelte nye punkter som skal kontrolleres. Blant annet blir det kontroll av om du har refleksvest tilgjengelig i bilen og kontroll av ladekabler til elbil, forklarer Lindqvist.

Ved alvorlige feil blir det anledning til å gi bruksforbud i flere tilfeller enn tidligere. Nytt system vil også forbedre stikkprøvekontrollene.

Les også

  1. Denne bilen ble EU-godkjent

    En bedrift i Vestfold har mistet kontrollmyndigheten etter at den EU-godkjente en rusten bil.
  2. Motorsykler og tilhengere slipper EU-kontroll

    Det blir ikke hyppigere EU-kontroll av eldre biler, tilhengere og traktorer slik EU ønsket.
  3. NAF: Vi stusser selv og tester på nytt: Sommerdekktest: Sensasjonelt bra i fjor – på bunnen i år

    Hvordan kan det som skal være to helt identiske sommerdekk gå fra å være suverent best på bremsing på våt asfalt det ene…
  4. Åtte millioner biler testet: Her er bruktbilene med flest og færrest feil

    Toyota Prius er sammen med Opel Meriva og Porsche 911 bilene som får påvist færrest feil i den årlige gigantrapporten…
  5. Hjemmepåske?: Ti tips for vårklar bil - uten jekk og polering

    Følger du NAFs tipunktsliste når du tar vårpussen på bilen, vil du ha en bil som både skinner i vårsola og som holder…

Mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Pluss content

    Nye regler: Slik får du bilen gjennom EU-kontrollen

  2. Flere biler enn før får kjøreforbud i ny EU-kontroll

  3. Pluss content

    Rekkeviddeangst er «bare barnematen» i forhold til dette elbil-problemet

  4. Oslo blar opp for ladestasjoner i borettslag

  5. NAF frykter elbilkø hvis det ikke bygges flere ladepunkter

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder