IKKE ET ØRE I AVGIFTSLETTE: Tvert imot. De fleste bilene som som går på miljøvennlig bio-etanol får skyhøye avgiftsøkninger om statsbudsjettet blir vedtatt. Foto: Volvo

- Tabbe av regjeringen: Gir ikke miljørabatt til etanol-bilene

Biler som går på bio-etanol slipper ut tre fjerdedeler mindre skadelig CO2 enn dieselbiler. Men i statsbudsjettet får ikke etanolbilene et øre i avgiftslette.

ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL

Tvert imot. De fleste av miljøbilene får store prisøkninger.
Saabs etanolbiler vil øke med opptil 80 000 kroner i "miljørabatt".

Se listen nederst i saken!

- Det er en stor tabbe at regjeringen har glemt miljøbilene. Dette er en helt ulogisk miljøpolitikk, sier prosjektleder for bioetanolbiler i Norsk Bioenergiforening, Anders Bratland.

Lave utslipp

For selv om mange har jublet for statsbudsjettet, der avgiften på motorvolum er foreslått erstattet med en CO2-avgift, slår statsbudsjettet ille ut for de langt mer miljøvennlige bioetanolbilene.

- Den norske gjennomsnittsbilen slipper ut 186 gram CO2 per kilometer. Hybridbilene som kombinerer forbrenningsmotor og elmotor slipper ut 100-120 gram CO2 per kilometer, mens bioetanolbilene slipper ut mellom 30 og 50 gram fossilt CO2 per kilometer, sier Bratland.

Lite fossilt CO2

Miljøhemmeligheten til etanol-bilene er superlave fossile utslipp.
I miljøregnskap skilles det mellom såkalte nøytrale CO2-utslipp og utslipp som bidrar til å øke mengden CO2 i luften.

Etanolbilene har svært høy andel av CO2-nøytrale utslipp fordi det aller meste av E85-drivstoffet er laget av korn, mais, trevirke eller sukkerrør.

Biologisk materiale som allerede inngår i det naturlige kretsløpet bidrar ikke til økte utslipp av CO2. Rundt regnet en femtedel av CO-utslippene fra etanolbilene er dermed ikke-skadelig CO2.

Øker nesten 90 000 kroner

PRIS TIL VÆRS: Saab 9-5 BioPower vil øke kraftig i pris. Foto: Hanne Hattrem

Hos Norges største leverandører av bioetanol-biler, Saab, slo avgiftsforslaget ned som en bombe. 9-5-modellene vil få et pristilllegg på mellom 22 488 og 89 402 kroner.

- Dette er en katastrofe for bioetanol i Norge. Regjeringen kan ikke si at de skal satse på en miljøprofil på bilavgiftene, og så utelukke noen av de mest miljøvennlige bilene som går i Norge, sier direktør Petter Smebye i General Motors Norge.

- Dette har vi tatt opp med dem mange ganger, så dette var de fullt klar over, sier Smebye.

Fords Flexifuel-biler blir drøyt 13 000 kroner billigere.
- Avgiftsforslaget blir veldig ulogisk fordi Saabs bioetanol-biler er større enn Fords modeller, sier Andreas Bratland.

- Dette er et fryktelig dårlig tegn til folk. mange vil jo nå tro at det ikke kommer flere etanol-pumper, sier Petter Smebye.

Kun en pumpe

I Norge er det foreløpig en etanolpumpe. Den står hos Statoil på Storo i Oslo.

Bio-etanolbilene kan kjøre nesten like godt på bensin. Men da blir også utslippene høyere.

- Med bare en pumpe blir det mye kjøring på vanlig bensin, og dermed er kanskje avgiftsforslaget egentlig riktig?

- Det er mulig, men det er ikke dette etanolbilene er laget for. Vi synes det er urettferdig at fremsynte bileiere straffes. Om ikke lenge har vi flere pumper. I Sverige startet de også med en etanol-pumpe. I dag har de har de 500 slike pumper, sier Andreas Bratland.

Følger ikke opp

Volvos etanol-modeller er rett rundt hjørnet på det norske markedet. Informasjonssjef Tore Løvig er skuffet.

- Det vi har hørt om i Soria Moria-erklæringen blir ikke fulgt opp. Dette er politikermåten å gjøre det på. Først store ord, og så detter det hele litt sammen, sier Løvig.

Volvo venter bilene inn til Norge i løpet av høsten. V50 og S40 får en 1,8-liter

- Vi trodde de ble litt dyrere enn de vanlige bilene, men nå vet vi ikke, sier Løvig.

Avdelingsdirektør i skatteøkonomisk avdeling i Finansdepartementet, Frode Finsås, opplyser at de har vurdert etanolblilenes avgifter.

Med typegodkjenningssystemet som foreligger i dag, var det ikke mulig å skille rent teknisk mellom de ulike typene CO2.

- Men det kan komme et nytt kjøretøyregister i 2008-2009 som håndterer dette, sier Finsås.

BILLIGERE: Ford Focus FlexiFuel får drøyt 13 000 kroner i avgiftslettelse. Foto: Hanne Hattrem

(Kilder: Opplysningsrådet for Veitrafikken og bilnorge.no)

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder