IKKE ET ØRE I AVGIFTSLETTE: Tvert imot. De fleste bilene som som går på miljøvennlig bio-etanol får skyhøye avgiftsøkninger om statsbudsjettet blir vedtatt. Foto: Volvo

- Tabbe av regjeringen: Gir ikke miljørabatt til etanol-bilene

Biler som går på bio-etanol slipper ut tre fjerdedeler mindre skadelig CO2 enn dieselbiler. Men i statsbudsjettet får ikke etanolbilene et øre i avgiftslette.

ARTIKKELEN ER OVER 13 ÅR GAMMEL

Tvert imot. De fleste av miljøbilene får store prisøkninger.
Saabs etanolbiler vil øke med opptil 80 000 kroner i "miljørabatt".

Se listen nederst i saken!

- Det er en stor tabbe at regjeringen har glemt miljøbilene. Dette er en helt ulogisk miljøpolitikk, sier prosjektleder for bioetanolbiler i Norsk Bioenergiforening, Anders Bratland.

Lave utslipp

For selv om mange har jublet for statsbudsjettet, der avgiften på motorvolum er foreslått erstattet med en CO2-avgift, slår statsbudsjettet ille ut for de langt mer miljøvennlige bioetanolbilene.

- Den norske gjennomsnittsbilen slipper ut 186 gram CO2 per kilometer. Hybridbilene som kombinerer forbrenningsmotor og elmotor slipper ut 100-120 gram CO2 per kilometer, mens bioetanolbilene slipper ut mellom 30 og 50 gram fossilt CO2 per kilometer, sier Bratland.

Lite fossilt CO2

Miljøhemmeligheten til etanol-bilene er superlave fossile utslipp.
I miljøregnskap skilles det mellom såkalte nøytrale CO2-utslipp og utslipp som bidrar til å øke mengden CO2 i luften.

Etanolbilene har svært høy andel av CO2-nøytrale utslipp fordi det aller meste av E85-drivstoffet er laget av korn, mais, trevirke eller sukkerrør.

Biologisk materiale som allerede inngår i det naturlige kretsløpet bidrar ikke til økte utslipp av CO2. Rundt regnet en femtedel av CO-utslippene fra etanolbilene er dermed ikke-skadelig CO2.

Øker nesten 90 000 kroner

PRIS TIL VÆRS: Saab 9-5 BioPower vil øke kraftig i pris. Foto: Hanne Hattrem

Hos Norges største leverandører av bioetanol-biler, Saab, slo avgiftsforslaget ned som en bombe. 9-5-modellene vil få et pristilllegg på mellom 22 488 og 89 402 kroner.

- Dette er en katastrofe for bioetanol i Norge. Regjeringen kan ikke si at de skal satse på en miljøprofil på bilavgiftene, og så utelukke noen av de mest miljøvennlige bilene som går i Norge, sier direktør Petter Smebye i General Motors Norge.

- Dette har vi tatt opp med dem mange ganger, så dette var de fullt klar over, sier Smebye.

Fords Flexifuel-biler blir drøyt 13 000 kroner billigere.
- Avgiftsforslaget blir veldig ulogisk fordi Saabs bioetanol-biler er større enn Fords modeller, sier Andreas Bratland.

- Dette er et fryktelig dårlig tegn til folk. mange vil jo nå tro at det ikke kommer flere etanol-pumper, sier Petter Smebye.

Kun en pumpe

I Norge er det foreløpig en etanolpumpe. Den står hos Statoil på Storo i Oslo.

Bio-etanolbilene kan kjøre nesten like godt på bensin. Men da blir også utslippene høyere.

- Med bare en pumpe blir det mye kjøring på vanlig bensin, og dermed er kanskje avgiftsforslaget egentlig riktig?

- Det er mulig, men det er ikke dette etanolbilene er laget for. Vi synes det er urettferdig at fremsynte bileiere straffes. Om ikke lenge har vi flere pumper. I Sverige startet de også med en etanol-pumpe. I dag har de har de 500 slike pumper, sier Andreas Bratland.

Følger ikke opp

Volvos etanol-modeller er rett rundt hjørnet på det norske markedet. Informasjonssjef Tore Løvig er skuffet.

- Det vi har hørt om i Soria Moria-erklæringen blir ikke fulgt opp. Dette er politikermåten å gjøre det på. Først store ord, og så detter det hele litt sammen, sier Løvig.

Volvo venter bilene inn til Norge i løpet av høsten. V50 og S40 får en 1,8-liter

- Vi trodde de ble litt dyrere enn de vanlige bilene, men nå vet vi ikke, sier Løvig.

Avdelingsdirektør i skatteøkonomisk avdeling i Finansdepartementet, Frode Finsås, opplyser at de har vurdert etanolblilenes avgifter.

Med typegodkjenningssystemet som foreligger i dag, var det ikke mulig å skille rent teknisk mellom de ulike typene CO2.

- Men det kan komme et nytt kjøretøyregister i 2008-2009 som håndterer dette, sier Finsås.

BILLIGERE: Ford Focus FlexiFuel får drøyt 13 000 kroner i avgiftslettelse. Foto: Hanne Hattrem

(Kilder: Opplysningsrådet for Veitrafikken og bilnorge.no)

TypeCO2Pris i dagAvgifsendring
FORD FOCUS FLEXIFUEL
1,8 Trend FlexifuelCOM160253000-13173
1,8 Ghia FlexifuelCOM160271700-13173
,8 Trend FlexifuelSTV160261000-13173
1,8 Ghia FlexifuelSTV160281600-13173
SAAB BIO-POWER
2,0t BioPower Aut. LinearSED24440220079375
2,0t BioPower VectorSED21440830037168
2,0t BioPower Aut. VectorSED24442820079375
2,3t Aut LinearSED23844920059152
2,3t VectorSED21245530022448
2,3t Bio Powere Aut LinearSED23845720059152
2,3t Bio Power VectorSED21246330022448
2,3t Aut VectorSED23847520059152
2,3t Bio Power Aut VectorSED23848320059152
2,3t Bio Power Aut LinearSTV24647930070588
2,3t Bio Power VectorSTV21748540029661
2,3t AutVectorSTV24649730070588
2,3t Bio Power Aut VectorSTV24650530070588
2,0t BioPower LinearSTV21840440042974
2,0t BioPower Aut. LinearSTV25142430089402
2,0t BioPoweR VectorSTV21843040042974
2,0t BioPower Aut.VectorSTV25145030089402

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder