BARE BIO? Bil- og miljøbransjen er uenige om hvilke biler som bør få reduserte bilavgifter, og dermed bli billigere for folk flest å kjøpe. Foto: Jan Petter Lynau.

Uenige om hva som er miljøbiler: «Alle» vil være med på miljøfesten

(VG Nett) En vanlig bil som kan kjøre på 10 eller 30 prosent innblandet biodrivstoff er ingen miljøbil. Bilbransjen må komme opp med bedre miljøbiler for å få avgiftsreduksjon.

ARTIKKELEN ER OVER 12 ÅR GAMMEL

Det sier daglig leder Einar Håndlykken i miljøstiftelsen Zero.

- Miljøvennlige biler som bør få avgiftskutt og bli billigere for folk å kjøpe er biler som kan gå på tilnærmet 100 prosent biodrivstoff, sier Håndlykken.

Men han understreker at det skal gjelde for biler som bruker bioetanol, biodiesel eller en annen teknologi.

- En avgiftsreduksjon for miljøbiler bør ta høyde for teknologi kommer, sier Håndlykken.

HVOR STORE CO2-UTSLIPP HAR DU? TA KLIMATESTEN HER!

Alle vil ha kutt

AVGIFTSKUTT: - Biler som bruker tilnærmet 100 prosent biodrivstoff bør få avgiftskutt, mener daglig leder i Zero, Einar Håndlykken (t.v.). Her sitter han sammen med aksjonsleder Gudmund Skjeldal i "Hvit Vinter" og svarer VG Netts lesere i et nettmøte. Foto: Hanne Hattrem Foto:

De siste dagene har både bil- og miljøbransjen kastet seg på klimadebatten.

I lang tid har bilimportørene som selger biler som kan kjøre på bioetanol (E85) arbeidet for et avgiftsfritak for disse bilene. I Norge er dette foreløpig Volvo, Saab og Ford.

Og - politikerne har nærmest lovet en avgiftsreduksjon i forbindelse med revidert statsbudsjett.

Men nå vil flere være med på den antatte miljøfesten.I sikte er lavere avgifter og økt salg av miljøsnillere biler.

Flere store bilimportører har de siste dagene krevd at det ikke bare er biler som kan kjøre på drivstoffet E85 som må få spesialbehandling av staten.

Skal bioetanol få avgiftsreduksjon, må også andre biodrivstoff få samme reduksjon, sier informasjonsdirektør Paul Hegna i Harald A. Møller til bilnorge.no.

Teknologinøytralt

Norsk Bioenergiforening har vært en av pådriverne for avgiftsfritak for biler som kan kjøre på E85.

- Vi tar kritikken som har kommet frem de siste dagene på alvor, og oppfordrer finansdepartementet til å lage et system som gir avgiftsreduksjon som for eksempel også omfatter elektriske biler som bruker hydrogen og hybridbiler som også kan lades fra strømnettet, sier Andreas Bratland i Norsk Bioenergiforening.

Men dette må ikke ødelegge for det bebudede avgiftskuttet for etanolbilene, mener han.

- Vi kan ikke vente på den perfekte miljøbilen, da skjer det aldri noe framskritt. Vi må premiere de miljøbilene som er på markedet, sier Andreas Bratland.

- Toyota fikk for noen år siden gjennomslag for at hybridbilene skulle få redusert engangsavgift. De har de banet vei for en tilsvarende avgiftsreduksjon for bioetanolbiler, og det er godt mulig at dette igjen kan bane vei for kommende miljøbiler, sier Bratland.

Lavinnblanding monner

TRE: Foreløpig er det bare Saab, Volvo og Ford som selger biler som kan kjøre på biodrivstoff. Det er ingen biler som i utgangspunktet er konsturert for å kjøre på biodiesel på markedet, men flere Volkswagen- og Audi-modeller produsert fra 1996 til 2006 kan bruke biodiesel. Foto: Jan Petter Lynau.

Norsk Petroleumsinstitutt har regnet ut at vi vil få like stor klimagevinst av 100.000 biler som kjører på E85, som å gjennomføre lavinnblanding i bensin.

Lavinnblanding betyr at det blandes inn rundt fem prosent biodrivstoff i vanlig bensin og diesel.

I dag er det bare et hundretalls etanolbiler på veien.

- Hvorfor anbefaler dere ikke heller lavinnblanding?

- For en miljøverner er det en banal problemstilling. Vi må åpenbart gjøre begge deler, både lavinnblanding og sørge for større utbredelse av biler som kjører på klimanøytralt drivstoff, sier Einar Håndlykken i Zero.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder