KAN BLI VINNER: Bilen med det høyeste oppgitte salgsmålet blant elbilene i Norge for 2015 er Volkswagen e-Golf, med 8000 biler neste år. Her er bilene på en nyhetskonferanse i Berlin tidligere i år.
KAN BLI VINNER: Bilen med det høyeste oppgitte salgsmålet blant elbilene i Norge for 2015 er Volkswagen e-Golf, med 8000 biler neste år. Her er bilene på en nyhetskonferanse i Berlin tidligere i år. Foto:Tobias Schwarz,Reuters

Forventer eksplosjon i elbilsalget: 34.000 elbiler ut på veien det neste året

BIL, BÅT OG MOTOR

Synes du elbilmarkedet er elektrisk nå? Glem det! Fra
nå og ut neste år kommer det omtrent like mange nye elbiler på veien som hele dagens bestand.

Publisert: Oppdatert: 20.10.14 16:47

Salget av elbiler til nå har vært som et lite puff mot eksplosjonen som venter fra nå og ut 2015, viser VGs kartlegging. Vi har spurt importørene av elbilmodeller om hvor mange elbiler de tror de skal selge fremover

Svaret er: Minst 34.322 nye elbiler på veien i løpet av 2015 (se tabell nederst for hver enkelt modell).

Per 12. september 2014 var det registrert 34.526 elbiler i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Tallene inkluderer også Buddy, Reva og Think.

Til grunn for importørenes beregninger ligger at dagens elbilgoder opprettholdes. Nullutslippsbiler er fritatt fra moms, kjører gratis gjennom bommer og på ferger, parkerer gratis på offentlige parkeringsplasser, pålegges minimal årsavgift og har tilgang til kollektivfeltet. Tallene som er oppgitt er også cirkatall.

13 prosent elbiler

Importørene av storselgerne Nissan Leaf og Tesla Model S opplyser ikke om hva de forventer av salg. VG har derfor kalkulert salget i fjerde kvartal basert på månedssalget i 2014 for disse modellene. Basert på opplysninger fra begge importørene om at de ikke forventer hverken nedgang i salget eller redusert produksjon, har VG gjort et konservativt anslag for modellenes salg i 2015. Dette er godt under hva salget hittil i år tyder på.

Her er den aller nyeste elbilen i Norge, Kia SoulElectric.

BMW har hatt suksess med i3-modellen som kom i år, men har ikke anslått salgstall for neste år. VG har også for BMW kalkulert et salg for denne modellen.

Hittil i år er det solgt 12.733 elbiler av et totalsalg på 97.978 totalsalg. Det gir en markedsandel for elbilene på 13 prosent av nybilsalget hittil i år.

Vil knuse alle

En av de som aller mest grunn til å juble, er administrerende direktør Terje Male i Harald A. Møller. De importerer Audi, Volkswagen og Skoda. Neste år tror importøren at de vil selge 8000 elektriske VW Golf og 3000 elektriske up!

- Det kan sågar tenkes at anslaget som VG har utarbeidet er nøkternt. Det avhenger av hva som kommer i forslaget til statsbudsjett. Dersom betingelsene for elbilen fredes ut 2015, vil dette slå til.

- Vil elbilsalget kollapse dersom kollektivfeltet på de mest pressede strekningene blir lukket for elbiler i rushtrafikken?

- Helt klart ikke. Men litt mindre attraktivt blir det i enkelte områder.

- Er markedet umettelig?

- Nei, fordi det er drevet av avgifts- og bruksfordeler. Vi når en topp i løpet av 2015, sier Male.

Rekkevidden øker

Nissan Leaf var tredje mest solgte bilmodell i Norge i fjor, og er det også så langt i år, med en oppgang på over 26 prosent.

Informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Nissan sier at de øker produksjonen.

- Elbil er likevel ikke for alle fordi den ikke dekker alle transportbehov. Men teknologien utvikles og rekkevidden vil øke. Når det selges så mange elbiler går også batteriprisen ned, sier Bakkum.

Rundt halvparten av Nissans europeiske Leaf-produksjon selges i Norge.

Ekstremt

Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, sier at det norske elbilsalget er et resultat av en sjeldent god miljøpolitikk

- Noe av det høye salget kan være drevet av en frykt for at elbilgodene faller bort «i morgen». Samtidig sitter nok en høy andel på gjerdet, derfor er det mye mer å hente på tydeligere politiske signaler.

Bu tror ikke elbileksplosjonen vil korke kollektivfeltene umiddelbart.

- Bussen har forrang, og så vi må diskutere endringer av bruken når det er fullt. Det er fortsatt noe kapasitet, og vi tror det kan gjøres mye rundt bedre påkjørings-struktur.

- Er det nok ladestasjoner?

- Nei, infrastruktur henger etter salget i Norge, mens det for eksempel i Danmark er motsatt, der startet de med en massiv utrulling av ladestasjoner.

Må vurdere kollektivfeltet

Kollektivtransport-selskapet Ruter i Oslo mener at ordningen med elbiler i kollektivfeltet bør vurderes den dagen det blir et stort problem for bussene.

- Det åpnes det også opp for i Nasjonal Transportplan. Mengden elbiler er i ferd med å bli såpass stor at effekten av kollektivfelt på visse steder, og i visse tidsrom av døgnet, reduseres. Det gjelder særlig på E18 fra vest i Oslo. Det er spesielt ved av- og påkjøringsramper og ved fletting av felt at det har en tendens til å klumpe seg. På sikt kan det få større konsekvenser for bussenes fremkommelighet. Vi følger problemstillingen nøye, opplyser pressevakt i Ruter, Trond C. Brekke.

Samferdselsbyråd Guri Melby (V) i Oslo sa så sent som for en måned siden at det ikke er aktuelt å nekte elbilene adgang til kollektivfeltene i byen.

Få ladehybridene på banen

VG har også kartlagt hva de norske bilimportørene regner med å selge av ladbare hybrider. Dette er biler med forbrenningsmotor, elmotor, og som har batterier som kan lades fra strømnettet. De er dermed halvelektriske, svært billige i drift og langt mer klimavennlige enn vanlige biler.

- Bilene kan fylle transportbehovet for de som ikke har nok kjøpekraft til både elbil og vanlig bil. Likevel er det ikke gjort noe for disse politisk, sier Terje Male i Harald A. Møller.

For at disse bilene skal bli bedre kjøp for folk flest trengs det ikke i nærheten så mye «statsstøtte» som elbilene, mener han.

- Noe reduksjon i avgifter, redusert pris i bomringen og redusert firmabilskatt vil hjelpe Norge til å nå klimamålet.

Her er den aller nyeste ladehybriden: VW Golf GTE.

Les også: Venstre lei Sivs elbil-sommel.

Her kan du lese mer om