Slik bruker du tetteskummet som erstatter reservehjulet

På med den gule vesten, frem med jekk og reservehjul. Trodde du. Men under bagasjelokket ligger det bare en boks med skum og en kompressor – og så venter en møysommelig prosess.

  • Hanne Hattrem
  • Marte Pritzlaff

Artikkelen er over seks år gammel

– Mange får seg en overraskelse, og kan ikke bruke tettesettet. Vi må også assistere medlemmer fordi reservehjul-erstatningen ikke tetter punkteringen og bilen dermed ikke kommer seg videre, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Rift og flenger i sideveggene er nærmest umulig å få tettet med lateksmelken. Er hullet stort, renner tettemiddelet rett ut igjen. Det viser seg når Engebretsen demonstrerer bruken av tettesettet. Se video!

– Vi ser også at spikerhull, som skummet i prinsippet skal kunne klare å tette, ikke blir reparert av skummet, sier Engebretsen.

Ifølge NAF er punkteringer den tredje største årsaken til at medlemmene ber om assistanse, etter batteri- og motorfeil. I Europa er punktering den andre viktigste assistanse-årsaken, viser tall fra de europeiske bilorganisasjonene, ifølge Engebretsen..

- Det har vært en markant økning de siste årene, sier Engebretsen.

Øker

I 2013 rykket NAF ut til 5079 punkteringer der bilen ikke hadde reservehjul. I tillegg assisterte de 3966 bileiere med punkteringer der bilen hadde reservehjul. Bilbergerne måtte også tre støttende i 28 tilfeller der dekket var vrengt av.

Norges største bergingsfirma, Viking Redningstjeneste, bekrefter trenden.

– De siste 12 månedene har vi registrert over 10.000 punkteringer. Det er spesielt Oslo og Akershus som peker seg ut. De to hyppigste årsakene er spiker og fortauskanter. Det siste er det fryktelig vanskelig å bruke tetteskummet på. Her må man ofte kjøpe et nytt dekk, eller kanskje to, siden det skal være tilnærmet like dekk på hver aksling, sier konserndirektør Henning Børve Figenschou i Viking Group

Sparer vekt og forbruk

For å spare vekt, plass og drivstofforbruk har mange bilmerker erstattet reservehjulet med et reparasjonssett som består av tetteskum og kompressor, eller et lite reservehjul, et såkalt nødhjul. Dette er et mini-reservehjul du kan kjøre på i lav hastighet. Norges største bilmerke, Volkswagen, opplyser at 40 prosent av deres biler er utstyrt med dekkreparasjonssett, resten har reservehjul

Ikke tillatt å reparere

Produktsjef i dekkjeden Vianor, Dag Abrahamsen, sier til VG at man må bør dra rett på et dekkverksted etter å ha reparert en punktering med tetteskum.

– Det er en nødløsning. Vi har sett en rekke eksempler på at eiere har fortsatt å kjøre, og at skaden er blitt langt større enn den opprinnelig var. Kommer du deg på et verksted, kan dekket demonteres, skummet skylles av og skaden repareres. Da vil du normalt slippe unna med en utgift på noen få hundrelapper i stedet for å kjøpe nytt dekk, sier Abrahamsen.

Lavprofil mest utsatt

Ifølge Jan Ivar Engebretsen i NAF begynte økningen i antallet punkteringer da det ble mer populært med lavprofildekk.

Dekkprodusenten Bridgestone opplyser at det er to hovedårsaker til at lavprofildekk er mer utsatt for punkteringsskader. Fjæringsveien er kortere, og dermed blir det mer utsatt for klemskader. Nettopp fordi dekket er lavt, er det lettere at det blir klemt i bunn om du kjører i en dump eller hull i veien. Jo fortere du kjører jo mer utsatt er dekket. Fordi dekket er lavt, gir det oftere skader på felgen, slik at luften går ut av dekket.

Run Flat: Dekket som tåler punktering

Såkalt punkteringssikre dekk (RFT, Run Flat Tyres), er litt dyrere og ifølge ekspertene litt mindre komfortable.

Men punkteringssikre dekk – som også kan punktere – har den store fordelen at de kan kjøres videre fordi sideveggene er forsterket. Redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAF Motor, som har vært bladets dekktest-ansvarlige i en årrekke, mener de punkteringssikre dekkene er blitt bedre.

– Vi har ingen konkrete tester av utviklingen komforten, men min erfaring er at de er blitt mer komfortable enn de første, som kom for noen år siden. Men fortsatt kan man føle at de er hardere, men det er selvsagt også flere typer og produksjonsmetoder, sier Korsvoll.

BMW var tidlig ute med punkteringssikre dekk som standard, og mange eiere klaget, forteller Korsvoll.

– Flere dro rett til forhandleren for å få vanlige dekk på bilen, sier han. Han understreker at punkteringssikre dekk er et alternativ for dem som ikke har reservehjul og ønsker å gardere seg mot å bli stående.

– Du slipper å bli stående, og kan kjøre hjem eller til nærmeste verksted, sier Korsvoll.

Var problemer

BMWs ettermarkedsdirektør Nils Henrik Holmen bekrefter overfor VG at det var en del problemer med de punkteringssikre dekkene, som har vært standard på BMW en god stund.

– Det gikk blant annet på støy og sporing, men etter at siste generasjon RFT-dekk kom i fjor sommer, er problemet løst. Vi har kun hatt en klage på dekkene siden i fjor sommer. Denne kunden byttet til et annet punkteringsfritt merke, sier Holmen. BMW bruker punkteringsfrie sommer- og vinterdekk fra blant andre Nokia, Bridgestone, Michelin, Pirelli og Continental.

Holmen mener sikkerhetsaspektet overgår den eventuelle mangelen på komfort.

– Mister du lufttrykket i 100 km/t er det trygt å vite at du kan kjøre trygt videre, sier han.

– Punkteringssikre dekk er en knallbra løsning, bare de er komfortable å kjøre på. Det har vi fått tilbakemeldinger på at de ikke har vært tidligere. De er også noe dyrere, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Ifølge Bridgestone er RFT-dekk det eneste reelle alternativet når reservehjulet er tatt bort – hvis man ikke vil ta med et av vinterhjulene som reserve.

– Det kan oppstå farlige situasjoner etter en punktering, og vi mener tredje generasjon punkteringssikre dekk er like gode som tradisjonelle dekk, sier salgs- og markedssjef i Bridgestone, Stian Laurin Eriksen.

Nye regler

Teknisk sjef for Continental i Norden, Frank Larsen, tror nye EU-krav til dekk fra 1. november vil gi økt salg av punkteringssikre dekk.

– Fra 1. november blir det lovpålagt med dekktrykksmonitorer i alle nye biler. Det vil bli ulike systemer i bilen som forteller at lufttrykket i et dekk blir lavere. Enten et indirekte system, der bilens ABS-system registrerer at omkretsen på dekket blir mindre, eller et direkte system, der en sensor i ventilen sender signal til dashbordet om at lufttrykket synker. For bilene med det indirekte systemet, vil trolig salget av runflat-dekk trolig øke, sier han.

– Er komfortforskjellen merkbar fra et vanlig dekk for en vanlig bilfører?

– Det tror jeg, men forskjellen er ikke større enn å gå litt ned i profil på dekkene, sier han.

Prisen ligger noe høyere. Som en pekepinn har VG sjekket prisen på RFT-dekk hos en stor dekkjede. Et vanlig sommerdekk av kjent merke koster i den mest kurante dimensjonen 205/55 R16 994 per dekk. Prisen på det punkteringssikre dekket av samme modell er 1189 kroner.

Ifølge Bridgestone skal du ikke kjøre med punkteringssikre dekk om du kjører personbil 2009-modell eller eldre, eller om du kjører varebil uansett årsmodell.

LES OG LÆR: - Det er 12 sider bare om hvordan man skal bruke tetteskumemt i min instruksjonsbok. Det er vel verdt å lese seg gjennom dette. Tenk om du må tette dekket i mørket en kald kveld, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto:Hanne Hattrem,

Les også

  1. NAF advarer: - Vær nøye med hjulboltene

    (VG Nett) I fjor måtte NAF assistere 44 bilister med løse hjulbolter. Men enda hyppigere - og like farlig - er det når…
  2. Nesten ingen nye biler har reservehjul

    På fattige 13 prosent av nye bilmodeller er et reservehjul en del av standardutrustningen.
  3. Nå duger endelig dekkene som skal tåle punktering

    Nå leveres 87 prosent av nye biler uten reservehjul. Såkalte punkteringssikre dekk er endelig et alternativ, ifølge…
  4. Volvo-modeller på bunnen i stoppstatistikk

    (VG Nett) Bilmodellene som oftest får stopp er Chevrolet Matiz, Honda Jazz, Hyundai i30 - og en haug med Volvo-modeller.
  5. Rundt 55 feilfyllinger daglig

    Motoren svetter, kjølevannet bobler, knuste insekter limer seg til lakken og batteriet tappes like raskt i varmen som i…

Mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Pluss content

    Slik bruker du tetteskummet

  2. Slike fortauskanter gir dekk- og felgskader

  3. Hjemmepåske?: Ti tips for vårklar bil - uten jekk og polering

  4. Pluss content

    Bilstøyen kan gjøre deg til en risikofører

  5. Pluss content

    Dette er fremtidens smarte dekk

Fra andre aviser

  1. Er du utstyrt for en punktering?

    Fædrelandsvennen
  2. Slik får du bilen vinterklar

    Fædrelandsvennen
  3. Skal du på bilferie i sommer? Les disse tipsene først.

    Fædrelandsvennen
  4. Gir deg luksusfølelsen bak rattet

    Aftenposten
  5. Gir deg luksusfølelsen bak rattet

    Fædrelandsvennen
  6. Slik gjør du båten vinterklar

    Fædrelandsvennen

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no